رفتن به محتوای اصلی

با ترامپ یا بی ترامپ
06.11.2020 - 09:53
کمی فیدبک در رابطه با انتخابات آمریکا 
اشاره کنم که من رهبران سیاسی آمریکا را بیشتر هنرپیشگان سیاست ورز میدانم. در نگاه اول پیروزی ترامپ می توانست من را خوشحال کند ،اگر چه عینک دودی می گذاشتم و نمی خواستم به دیگر مسائل فکر کنم ، اصلا او سیاست مداری نبوده و نیست که رای شخصی من را بتواند داشته باشد و اینکه به من ربطی ندارد چون در آمریکا نیستم ، و آنها که حق رای دارند باید قضاوت داشته باشند هم موضوع دیگری است .
اما انتخابات آمریکا و تنش‌های درونی آنجا امثال من را بشدت ترساند و اینکه به کدام سو جهان می‌رود ..دیگر پرسپکتیو من فقط ایران نبوده است ، دیگر نگرانی‌های بزرگتری جلوی چشمم آمد ، ربطی به اینکه چه کسی برنده شود ندارد ،بعبارتی حجم فاجعه فراتر از حضور بایدن یا ترامپ در کاخ سفید است...
من از جداسازی ها یا مطلق انگاری دوری میکنم، راستش زیاد این بحث ایرانیها و اپوزیسیون کله معلق در ارتباط با انتخاب بین ترامپ و جو بایدن برای من شخصا اهمیتب نداشته است ، اما یک چیز برایم مسلم شد ، و تحلیل گران شاید اکثریت با آن موافق باشند، اینکه جامعه آمریکا بشدت دو قطبی و پولاریزه شده است ،حتی اگر ترامپ هم انتخاب میشد ،باز بزرگترین مشکل در جای خود باقی است
 
آمریکا به عنوان تاثیرگذارترین کشور دنیا از هر نظر ، سرنوشتش به سرنوشت بقیه ساکنان زمین گره خورده است . این تضاد و روبرو شدن قطب‌های مختلف سیاسی آمریکا صرف نظر از اینکه چه کسی به کاخ سفید راه یابد ،روز بروز عمیق تر میشود ، طبعا انعکاس آن در سیاست خارجی و از جمله ایران هم لحاظ است. من و دیگر دوستان برانداز نمی توانیم این فاجعه سیاسی و ناپایداری در آمریکا را ندیده بگیریم و همه مشکلات را با آمدن ترامپ به کاخ سفید از فیلتر خوشبینانه خود عبور دهیم .
 
برای من نوعی که با سیاست مداران از نوع سوئدی بیش از سه دهه آشنا هستم ، همه چیز در رابطه با وضعیت سیاسی در آمریکا به صحنه فاجعه شباهت دارد اینکه آمریکا به طرف درگیری سیاسی نظامی مناطق نفوذ گروههای مسلح هم پیش برود ، دور از تصور نیست،. خوب اگر فاجعه ای بزرگتر از حضور و تقویت جمهوری اسلامی برای جهانیان در پی خواهیم داشت که راه حلش با تعویض رئیس جمهوری در آمریکا کمتر گره خورده است، بلکه به وضعیت عینی و داخلی آمریکا مربوط است ، پس می ماند راه حل چیست و آیا اصلا راه حلی وجود دارد ؟
 
همه اینها انتخابات آمریکا را در مرکز توجه جهانیان قرار داده است . آنقدر این انتخاب از دیدگاه خارج از آمریکا، به ماندن و رفتن ترامپ گره خورده است که مشکل اصلی فراموش شده است. دیدن بایدن درصخنه سیاسی برایم اکراه آور است که او به عنوان فرشته نجات آمریکا جلوه کرده است.
خبرنگاران سوئدی در آمریکا سعی کرده اند جامعه درهم شکسته سیاسی آمریکا را از نگاه بیرونی منعکس کنند . جامعه ای که روبروی خود داریم، ممکن است با چهار سال بایدن در کاخ سفید، مشکلات بزرگش کمتر عریان سازی شود و یا شاید روکشی بر روی تضادها گرفته شود.... اما به گمان تحلیل گرها ، آبستن حوادث بزرگی در آینده خواهد بود.
 
برای دوستی نوشته بودم به عنوان یک برانداز چندان نگران نیستم که ترامپ جایش را به بایدن بدهد ،چون دیگر مزخرفات ورشکستگان سیاسی ایرانی که براندازی را مرادف ترامپیسم جا انداخته اند نمیشنوم ،حتما برچسب دیگری می یابند. از طرفی قطعا جمهوری اسلامی فربه می‌شود و چند سالی شاید بتواند به سرکوب مردم ادامه دهد اما مشکلات ایران آنقدر زیاد است که این رژیم راه حل ندارد و دیگر احتمالا بهانه تحریم هم منتفی است.
در پایان این مردم ایران هستند که باید به نیروی خود باور داشته باشند تا بتوانند این فرقه تبهکار را سرنگون کنند با ترامپ یا بی ترامپ 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.