رفتن به محتوای اصلی

نرمش قهرمانانه جدید ملایان
06.05.2019 - 00:15

 

سران جمهوری اسلامی در تنگنای تحریمها چنان گرفتار امده اند که راه پس و پیش ندارند. در مدت کوتاهی فروش نفت  تقریبا به صفر رسیده و اقتصاد لرزان کشور از هم پاشیده است. تیم ولی فقیه بفکر چاره جویی افتادند و بعد از بحث و تبادل نظر و چاره جویی تلاشها را بر روی ایجاد شکاف در رهبری امریکا و شقه کردن تیم سیاسی ترامپ متمرکز کردند و با دور زدن مایک پمپئو و جان بولتون, باب گفتگو را با شخص ترامپ باز کنند.

ظریف با هدف گشودن دربهای مذاکره و معامله با امریکا راهی نیویورک گردید, وی در ابتدای ورود به امریکا در سخنرانی که توسط لابی های جمهوری اسلامی از پیش برنامه ریزی شده بود در انجمن اسیایی در نیویورک حضور یافت و خطاب به دولت امریکا گفت: بیائید زندانی هایمان را تبادل کنیم, من اماده این کار هستم!

ظریف خاطر نشان کرد که برای این کار (مذاکره) اختیار تام دارد.

رژیم ملایان در شرایط تنگنا بارها مبادرت به این کار کرده است.

در سال 2016 پس از امضای توافق برجام, ایران و امریکا تعدادی از زندانیان یکدیگر را مبادله کردند.

ظریف همچنین گفته است که کشورش دو زندانی ایرانی در خارج از کشور یکی در المان و دیگری در استرالیا دارد, این ها به جرم دور زدن تحریمهای امریکا علیه ایران زندانی شده اند و امریکا خواهان استرداد این دو زندانی به امریکا شده است. ظریف می افزاید: من این پیشنهاد را الان روی میز می گذارم , انها را تبادل کنید.  

ظریف می گوید ایران از شش ماه پیش پیشنهاد تبادل این زندانیان را مطرح کرده بود  ولی تا کنون پاسخی از سوی امریکا دریافت نکرده است.

پدیده دستگیری و زندانی کردن دوتابعیتی ها در ایران پدیده منحصر بفردی است و در هیچ کشور دیگری نظیر ندارد, رژیم ایران به بهانه های واهی دست به دستگیری و زندانی کردن ایرانیان دو تابعیتی که برای دیدار خانوادگی و یا فعالیت های بشر دوستانه به ایران سفر می کنند می زند تا در مواقع ضروری بتواند آنان را با عوامل خود که در کشورهای مختلف عمدتا به دلایل تروریستی و یا نقض قوانین تحریم ها در بازداشت و زندان بسر می برند, تعویض و تبادل کند.

جمهوری اسلامی این بار نیز قصد دارد وارد چنین معامله و تبادلی بشود, لیکن ظاهرا دست رژیم در این زمینه کاملا رو شده است و طرف مقابل رغبتی از خود نشان نمیدهد.

گروگانهایی که جمهوری اسلامی قصد مبادله انها را دارد قربانیان بی گناهی هستند که درحقیقت با این هدف دستگیر و زندانی شده اند تا با جانیان حرفه ای وابسته به رژیم مبادله شوند.

بسیار ضروری است که اپوزیسیون ایرانی در این رابطه دست به فعالیت و افشاگری گسترده بزند و افکار عمومی مردم و دولت ها را نسبت به این معامله کثیف اگاه کند و تا حد امکان تلاش کند از چنین تبادلاتی که از هر جهت یک طرفه به نفع جانیان حاکم بر ایران است, جلوگیری کند.

بسته شدن این درب باعث سوختن کارتهای در دست اخوندها می گردد و از گرفتار شدن بی گناهان در زندانهای جمهوری اسلامی جلوگیری می کند.

ظریف همچنین به کمک لابی های ایرانی رژیم در امریکا به فاکس نیور و کریس والاس مجری برجسته این شبکه, نزدیک شده و با وی برنامه گفتگو داشته است, او در این گفتگو جان بولتون, پمپئو, اسرائیل و عربستان را متهم می کند که بدنبال راه اندازی جنگ علیه ایران هستند لیکن ترامپ بدنبال جنگ نیست, بهمین دلیل تلاش می کنند بین ترامپ و همکارانش شکاف بیندازد.

واقعیت مهمتر این است که در اردوی جمهوریخواهان هیچ شخصیت برجسته ای را نمی توان یافت که خواهان رابطه با جمهوری اسلامی باشد.

ظریف از این جهت شبکه فاکس نیوز را انتخاب کرده است که میداند شبکه محبوب ترامپ است و او این شبکه را دنبال و اخبار ان را توئیت می کند, لذا ظریف به طور قطع  به این وسیله می خواهد به ترامپ سیگنال بدهد.

مشخص نیست که ظریف چگونه می خواهد بولتون و پمپئو را دور بزند؟ حتی اگر ظریف موفق شود با ترامپ دیدار کند, این دیدار بمعنی مذاکره نخواهد بود, زیرا هر مذاکره ای بر عهده پمپئو و بولتون خواهد بود.

این که جمهوری اسلامی خیز مذاکره با امریکا را برداشته است, هر چند زود هنگام  ولی دور از انتظار نبود. وقتی که به شعارهای سران جمهوری اسلامی نگاه می کنیم به نظر میرسد هنوز زیاد از نقطه نرمش قهرمانانه و منت کشی از امریکا فاصله دارند, لیکن اعزام ظریف به نیویورک و طرح پیشنهاد مذاکره, نشان داد که اوضاع بسیار از انچه به نظر میرسید,خرابتر است.

بعد از بازگشت دست خالی ظریف از سفر نیویورک, روحانی در سخنرانی به بهانه روز معلم از وضعیت بد اقتصادی و از سگ دعواهای درونی نظام گله و شکایت کرد و گفت باید در سیاست ارزی صرفه جویی کرد, به نظر میرسدکه زمین زیر پای ملایان بدجوری سفت شده است.

دیواری که سران جمهوری اسلامی تلاش می کنند از ان بپرند بسیار از قدشان بلندتر است. بی شک وزیر خارجه جمهوری اسلامی اخرین کسی خواهد بود که دونالد ترامپ حاضر به شنیدن توصیه ها و نصایح او می باشد. بسیار دور از انتظار است که رئیس حمهور ایالات متحده امریکا بخواهد به ارزوهای ملایان جامه عمل بپوشاند. حتی در صورت قبول مذاکره از سوی ترامپ, ظریف ناچار خواهد بود ماراتون مذاکره را با پمپئو و جان بولتون بپیش ببرد و این بیشتر به این می ماند که ظریف روی لبه تیز شمشیر حرکت کند.

 

Image result for ‫کاوه آل حمودی‬‎

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.