رفتن به محتوای اصلی

انتخابات محلی نقطه عطفی برای تحکیم دمکراسی در ترکیه
07.04.2019 - 14:44

دیروز انتخابات محلی در ترکیه با نتایج غیرمنتظره ایی در کلان شهرهای استانبول و آنکارا برگزار شد. شگرد تبلیغات انتخاباتی حزب حاکم و بویژه رجب طایب اردوغان رئیس جمهور کنونی ترکیه در این انتخابات بشدت تند، گیج کنند و بسیار مسموم بود. تاثیر مخرب این شگرد در افکار عمومی ترکیه آنجایی بیشتر عریان میشود که بدانیم بیش از نود درصد کانالهای تلویزیون و مئدیای ترکیه تحت کنترل حزب حاکم ترکیه یعنی آکپ است. علی رغم این بالای دستی حزب حاکم، مردم بعد از بیست و اندی سال اداره شهرهای آنکارا و استانبول را از کنترل آکپ خارج ساختند و مسئولیت اداره آن را به حزب جمهوری خلق سپردند.

ویژگی انتخابات محلی اخیر ترکیه از جهت پیکار مردم برای بازپس گرفتن سنگرهای دمکراسی در این کشور که اجرای انتخابات سالم و عادلانه یکی از آن سنگرها بشمار میرود، حائز اهمیت بسیار فراوانی است. چون با تسلط حزب عدالت و توسعه بر کشور بویژه در ده سال اخیر با گسترش اسلام گرایی و تسلط فردی اردوغان بر ارکان کشور بویژه تسلط به قوه قضایی، محدود کردن آزادیهای اساسی، زندانی شدن هرچه بیشتر روزنامه نگاران چیره دست ترکیه، کنترل حدود نود درصد کانالهای تلویزیونی و مطبوعات توسط این حزب دمکراسی سیری نزولی طی کرده است.  تلاش برای کودتا در پانزده جولای بهانهء لازم را برای ایجاد رعب و وحشت در کشور و تصفیه حساب با مخالفین را به اردوغان داد.

سیاست خارجی اردوغان خود حکایت تلخی است که این کشور را در تخاصم با قدرتهای خارجی و منطقه ایی قرار داده است. اظهارنظرهای غیرمتعارف درباره راهبران کشورهای اروپایی، تشدید تضاد با آمریکا و اسرائیل، مداخله در کشورهای منطقه عربی و بویژه در سوریه که نتایج هولناکی برای سوریه و ترکیه دربرداشت، اعتبار سیاسی کشور را کاهش داده و توانای دولت برای اجرای رفرم های بنیادی در عرصه سیاسی، حقوقی و اقتصادی را با محدودیت هایی جدی مواجه ساخته است.

انتخابات محلی اخیر نیز یکی از میدان های حزب حاکم به رهبری رجب طایب اردوغان برای تشدید تخاصم با احزاب مخالف و پلوریزاسیون هرچه بیشتر در کشور، خاک پاشیدن به چشم مردم با بستن اتهام همکاری با تروریسم به احزاب سیاسی موجود در مجلس ملی ترکیه و ایجاد رعب و وحشت با طرح سناریوی سیاه "بقاء کشور" بود. به این معنا که اگر مردم به حزب حاکم (آکپ) رای ندهند "بقاء کشور" در خطر خواهد افتاد!

یکی دیگر از مسائل تعیین کننده در انتخابات محلی نارضایتی مردم از گسترش گرانی، فقر و کاهش ارزش پولی ترکیه در طول سال گذشته بود. روندی که پیش بینی می شود بعد از انتخابات محلی سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. کاهش سی درصدی ارزش پولی در مدت بسیار کوتاه در ترکیه و خالی شدن سفره مردم بویژه در شهرهای بزرگ کشور افکار عمومی را نسبت به سیاست های آکپ و در راس آن رجب طایب اردوغان به چالش کشیده است.

با وجود اینکه نتایج انتخابات محلی همچنان حزب عدالت و توسعه را بزرگترین حزب سیاسی ترکیه نشان میدهد، اما پیروزی مخالفان در دوشهر استانبول و آنکارا نشانه های جدی از پس رفت این حزب در افکار عمومی جامعه است. در واقع انتخابات محلی اخیر نقطه عطفی برای تحکیم دمکراسی در کشور محسوب شده و باز پس گیری مهمترین شهرهای ترکیه از حزب عدالت و توسعه امید و هیجان پس راندن این حزب از سطوح ملی  در انتخابات سراسری آتی را تقویت میکند. عدم شرکت بیست درصد مردم در انتخابات محلی اخیر نشانهء آشکار ناامیدی آنان در تاثیر گذاشتن بر روند تغییرات سیاسی است که نتایج انتخابات محلی میتوان آنها را در انتخابات دوره آتی به میدان بکشاند. 

تسلط اسلامگرایان راست افراطی، آکپ، بر ارکان حکومت ترکیه و ائتلاف آن با افراط گرایان ناسیونالیست در حزب حرکت ملی روند رو به رشد این کشور را با مشکلات جدی در عرصه های داخلی و خارجی مواجه ساخته است. امید میرود شکست یا پس رفت آکپ در انتخابات محلی زمینه ساز شکست یا پس رفت بیشتر آن حزب در انتخابات آتی مجلس را فراهم آورده و با تحکیم دمکراسی و مناسبات دمکراتیک، اسلام گرایی و سیطره فردی بر ارکان حاکمیت در این کشور به تاریخ سپرده شود.   

2019-04-02

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یونس شاملی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.