رفتن به محتوای اصلی

موافقتها و کمتر موافقتها با نظریات زیدآبادی
17.10.2018 - 00:16

 

 احتمالا مقاله آقای احمد زیدآبادی را مطالعه کرده اید. من قصد ندارم بسیار مته به خشخاش بگذارم و یکی یکی جملات آقای زیدآبادی را زیر ذره بین بگیرم. لذا با این فرض مطلب ایشان را مورد نقد قرار میدهم که در مورد مواردی که نظری نمیدهم یا نقدی ندارم یا همنظر هستم. و اما مواردی که نقدی دارم. فرازهایی از نوشته آقای زیدآبادی به رنگ سرخ است:

ُ۴. تشکیلات اصطلاحاً مجازی هرگز جای تشکیلات عینی را نمی‌گیرد و بیشتر به کار سرگرمی و تفریحی سیاسی می آید. 

در پاسخ باید گفت که تفاوت تشکیلات مجازی با تشکیلات غیر مجاز این است که تشکیلات غیر مجازی 40 سال قبل کارش یا بمب گذاری بود یا پخش برگه اعلامیه بود و دارنده را بالای دار میبر. هردو صورت آن مردود بود.  اما امروز به یمن دنیای مجازی هم اشتباه و هم خطر عظیم رفع گردیده. تشکیلات، تشکیلات است چه مجازی چه غیر مجازی و برای روز مهمی پایه ریزی میشود و در آن روز مهم بکار می آید. تشکیلات چریکهای چپ و مجاهد قبل از انقلاب قرار نبود همان روز تشکیل شان نتیجه هم بدهند. 

۶. در داخل ایران، تشکیلات یا سازمانی که بخواهد نقش هدایت اعتراض‌ها را به عهده گیرد؛ دیده نمی‌شود؛ اگر کسی می‌بیند آدرس آن را بدهد!
۷. امکان ایجاد چنین تشکیلات و سازمانی در داخل کشوردر حد صفر است. به گمانم هر فردی که نظام سیاسی ایران را از نزدیک بشناسد؛ این موضوع را باور کند؛ اما اگر کسی باور ندارد؛ می‌تواند امتحان کند! 

درست است، تشکیلاتی وجود ندارد اگر باشد خوب است اما نبودنش هم فاجعه نیست. بدون آنهم میتوان به سقوط رژیم و برقراری نظام باثبات دست یافت. 

۱۷. سرانجام چنین حرکتی ممکن است سرنوشت صربستان عهد میلوشوویچ را در ایران تکرار کند.

و یا سرنوشت رومانی زمان سقوط انور خوجه. پس از سفری به ایران، انورخوجه خواست برای بسیجی های طرفدار خودش در رومانی سخنرانی کند. همه چیز ظاهرا امن و امان بود. همان بسیجی هایش که عکس و پرچم او را بدست داشتند بناگهان او را هو کردند. به ده دقیقه نکشید که از مقام فرمانروایی کشورش به یک فراری تبدیل شد که با هلیکوپتر از همان ساختمان فرار کرد. به دو سه روز نکشید که او و همسرش را جلوی دیوار تیرباران کردند. لذا خامنه ای هم باید درس بگیرد و چندان روی سپاه و بسیج و «فداییان رهبر» حساب نکند. مغز خر نخورده اند که بخاطر او جلوی گلوله بایستند و آینده شان تباه شود. بزرگان شان زودتر بو میکشند و میگریزند و خرده خالهای شان هنگام فروریزی ریشها را تراشیده میگریزند به کوه و کمر.  رومانی هم هرگز یوگوسلاوی نشد. پس امکان دارد که در فضای مجازی تشکیلات بوجود آورد، و امکان دارد که رژیم را به سقوط کشاند بدون انکه کشور یوگوسلاوی یا سوریه شود. ارتش ایران یکپارچه و وطن پرست است و تضمین یکپارچگی ایران. ممکن است در گوشه و کنار کشور برای مدتی این یا آن سرکرده سرکشی کند. اما آنها نه توپخانه دارند و نه هواپیما و نه موشک و نه ارتش تعلیم دیده منظم. با این وجود، من آرزو میکنم که ملایان حاکم خودشان با صلح و صفا و گذاشتن شرط و شروط کنار بروند تا آرامش هرچه بی خطر تر برقرار شود و مردم در صلح بسر برند. 

۱۳. دولت آمریکا در صورت نومیدی از تغییر رفتار جمهوری اسلامی ممکن است به طور رسمی به سمت سیاست «تغییر رژیم» حرکت کند.
۱۴. در آن صورت نارضایتی عمومی می‌تواند اهرم لازم را برای پیشبرد سیاست تغییر رژیم در اختیار اطرافیان ترامپ قرار دهد.
۱۵. برای این منظور، دولت ترامپ ممکن است با گردآوری تحکم‌آمیز و آمرانۀ برخی چهره‌ها و گروه‌ها زیر چتر واحد و هدایت و منضبط کردن آنها از راه تشویق و تهدید، اپوزیسیون پر هیاهویی را سازمان دهد.
۱۶. این اپوزیسیون احتمالی با برخورداری از حمایت مالی و دیپلماتیک و بخصوص رسانه‌ای ایالات متحده می‌تواند با جمعیت ناراضی در کشور ارتباط برقرار کرده و آنها را به سمت و سوی سیاسی دلخواه سوق دهد.

با تمامی این بندها موافقم. ریاست «مجمع اپوزیسیون» نیز پشت درهای بسته با یک فرستاده آمریکا خواهد بود چرا که طبیعتا رضاپهلوی و مریم مرجوی حاضر به دست دادن با یکدیگر نخواهند بود. درست مانند شرایط قبل از حمله به عراق و سرنگونی صدام حسین، همانگونه که آمریکا اپوزیسیون عراق را به اتحاد مجبور کرد و نتیجه گرفت، در مورد ایران نیز چنین خواهد شد. در مورد عراق هرکس که در آن گردهم آیی حضور نداشت پس از سقوط صدام نیز دستی در قدرت نداشت. از این رو اپوزیسیون ایران در این نشستی که آمریکا فراهم ببیند حضور خواهد داشت. قرارها از قبل گذاشته شده است. گروه رضاپهلوی و سازمان مجاهدین و نیز سایر نیروهای مطرح  اپوزیسیون، بر  سر این موضوع بناچار توافق میکنند که مردم ایران تحت نظارت بین المللی نمایندگان شان را به مجلس موسسان بفرستند و هرچه آن مجلس تعیین کند همگی میپذیرند. این است راه و سمت و سوی بناچار و نه به دلخواه برای اپوزیسیون ایران. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.