رفتن به محتوای اصلی

در مورد طرح دعوی ایران در لاهه
02.10.2018 - 23:05

آمریکا می گوید طرح دعوی ایران در دیوان بین المللی لاهه تلاشی برای دخالت در حق حاکمیت ایالات متحده در انجام اقدامات قانونی از جمله وضع تحریم است.
مایک پمپئو وزیر خارجۀ ایالات متحده این اظهارات را در واکنش به ادعای ایران که می گوید آمریکا در وضع تحریم علیه آن کشور، یک قرار داد سال ۱۹۵۵ را نقض کرده، ایراد کرد.
دیوان بین المللی لاهه، روز چهارشنبه درباره این ادعای جمهوری اسلامی ایران نظر می دهد.
پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای بین المللی با ایران، و اجرای مجدد تحریم های آمریکا، رژیم در ایران که با مشکلات اقتصادی، بی ثباتی بازار ارز، سوء مدیریت و فساد گسترده در سطوح بالای حاکمیت روبرو است، در شکایتی به دیوان بین المللی دادگستری ادعا کرده است که واشنگتن پیمان سال ۱۹۵۵ مودت روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان دو کشور را که در زمان محمدرضا شاه پهلوی امضا شده بود، نقض کرده است.
آمریکا، دیوان بین المللی دادگستری را فاقد صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این ادعای تهران از اعمال مجدد تحریم ها می داند.
جنیفر نوستد، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود «برجام بطور مشخص تعیین کرده است که چنین اختلاف هایی باید از کانال های دیپلماتیک حل شوند. امضا کنندگان توافق بطور مشخص توسل به این دادگاه را برای حل اختلاف در برجام نگنجانده اند». به گفته او، شرط اقامه دعوی در این دادگاه این است که هر دو طرف قبول داشته باشند دادگاه صلاحیت رسیدگی به آن شکایت را دارد.
نماینده ایران در لاهه می گوید احیای تحریم های آمریکا، بر زندگی مردم ایران تاثیر منفی گذاشته است. خانم نوستد تاکید می کند که فعالیت های انساندوستانه در ایران مشمول این تحریم ها نیستند.
وکلایی که نمایندگی این کشور را در دادگاه بین المللی بر عهده دارند، از این دادگاه خواسته بودند شکایت ایران برای لغو تحریم ها را رد کند زیرا می گویند ایران از دادگاه جهانی سوءاستفاده می کند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روز اول جلسات چهار روزه دادگاه لاهه، در بیانیه ای اقامه دعوی ایران را بی اساس خواند و گفت آمریکا قویا از خود دفاع خواهد کرد و با متحدین خود برای خنثی کردن اقدامات ایران که موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌ شود، مقابله می‌ کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
صدای امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.