رفتن به محتوای اصلی

استرداد اسدلله اسدی
02.10.2018 - 23:00

دادگاهی در آلمان با استرداد «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی ساکن وین، به بلژیک بابت ظن به دست داشتن در تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت موافقت کرد.
دادگاه عالی بامبرگ دوشنبه نهم مهر اعلام کرد اسدی نمی‌تواند از مصونیت دیپلماتیک برخوردار باشد، چرا که به گفته دادگاه او هنگام دستگیری، «در جریان یک تعطیلات چند روزه خارج از کشور میزبان، اتریش، بوده است.»
مقام‌های بلژیکی در ماه جولای خواستار استرداد اسدالله اسدی و مرد دیگری به نام «مهرداد.الف» شدند که در شهر پاریس دستگیر شده بود. دولت اتریش نیز کوتاه زمانی پس از بازداشت اسدی، از دولت ایران خواسته بود مصونیت دیپلماتیک او را لغو کند.
ادعای مربوط به تلاش برای بمب‌گذاری در نشست شورای ملی مقاومت مرداد امسال و چند روز پس از برگزاری این نشست منتشر شد. در آن هنگام، شش نفر در بلژیک، فرانسه و آلمان بازداشت شدند که دو تن از آن‌ها در حال حاضر آزاد شده‌اند.
دادستانی آلمان اسدی را متهم کرده است که به عنوان یک «مامور اطلاعاتی» ایران فعالیت می‌کرد و ماه ژوئن در لوکزامبورگ مواد منفجره را در اختیار یک زوج جوان ایرانی ساکن بلژیک قرار داد، که قصد بمب‌گذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت در پاریس را داشتند. این زوج مظنون که «امیر س.» ۳۸ ساله و «نسیمه ن.» ۳۳ ساله معرفی شده‌اند، در حالی که نیم کیلو ماده منفجره و یک چاشنی انفجاری همراه داشتند، در بروکسل بازداشت شدند.
سازمان مجاهدین خلق بازداشت‌شدگان را افرادی معرفی کرده بود که «خود را هوادار مجاهدین جا زده بودند» و هویت آنها «امیر سعدونی» و «نسیم نومنی» است. با این حال دولت ایران این ادعا را رد کرده و می‌گوید بازداشت‌شدگان از اعضای خود سازمان مجاهدین خلق هستند.
دولت ایران پیش از این نیز دست داشتن در این طرح را رد کرده و سفرای بلژیک و فرانسه و کاردار آلمان را در اعتراض به وزارت امورخارجه فراخوانده بود. اکنون نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه، با اشاره به پیگیری این مساله از سوی این وزارتخانه، گفته است که امیدوار است دولت آلمان در نهایت این فرد را «تبرئه کرده و به ایران عودت دهد.»
دادستانی آلمان پیش از این اسدی را رسما به فعالیت به عنوان «جاسوس خارجی» و «توطئه برای قتل» متهم کرده بود. دادستانی آلمان او را «عضو دستگاه اطلاعاتی ایران» و مامور زیر نظر گرفتن و برخورد با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی معرفی کرده است. پیش از این برخی رسانه‌های اتریشی نیز گزارش کرده بودند او دبیر سوم سفارت ایران در وین بوده است.
نشست سالانه شورای ملی مقاومت، که سازمان مجاهدین خلق بدنه اصلی تشکیل‌دهنده آن است، تیر ماه امسال در پاریس برگزار شد. در این نشست برخی سیاستمداران نزدیک به دونالد ترامپ، از جمله رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و وکیل شخصی دونالد ترامپ و نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا حضور داشتند.
پس از انتشار این خبر، برخی رسانه‌های اسراییلی نوشتند که موساد در خنثی کردن این تلاش برای بمبگذاری نقش داشت و «اطلاعات بسیار مهمی» را در این رابطه در اختیار نیروهای امنیتی آلمان، فرانسه و بلژیک گذاشت.

 

آلمان اعلام کرد اسدالله اسدی را به بلژیک منتقل خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
صدای امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.