رفتن به محتوای اصلی

بستن تنگه هرمز «یک تهدید» نیست بلکه «یک واقعیت» است
02.10.2018 - 02:21

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران به طور جدی قیمت نفت و نیز کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی در این گفتگو تاکید کرد: من در این زمینه تخصص ندارم اما فکر می‌کنم که واضح است و همه نیز پیش بینی می‌کنند که اگر ایران خارج از بازار جهانی نفت قرار گیرد، این مسئله تاثیرات بسیار جدی بر این بازار از جمله بر قیمت نفت خواهد داشت.
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد بستن تنگه هرمز را داشته است یا خیر اعلام کرد بستن تنگه هرمز «یک تهدید» نیست بلکه «یک واقعیت» است.
این دیپلمات بلند پایه ایرانی در ادامه اعلام کرد: بدیهی است که تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس خواهان فروش نفت خود هستند و جهان نیز به نفت و دیگر ذخایر انرژی این منطقه نیاز دارد. بنابراین ما باید همه را در منطقه خوشحال کنیم و با انجام ترتیباتی در این منطقه، همه را راضی کنیم بطوری که تمامی تولیدکنندگان نفت بتوانند نفت خود را به فروش برسانند و کل مردم منطقه از زندگی خود لذت ببرند. هر گونه تمهیداتی در این باره باید در برگیرنده تمامی کشورها باشد. اگر یک کشور را حذف کنید همانگونه که دونالد ترامپ می‌خواهد باید اطمینان حاصل کرد که فروش نفت آن به صفر برسد، که همین سبب ایجاد مشکلات برای کل منطقه خواهد شد. این یک واقعیت بدیعی است، که نیازی به هیچ گونه استدلالی ندارد.
عراقچی در بخشی دیگر از این مصاحبه اعلام کرد تهران معتقد است که تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس-300 از سوی روسیه به سوریه به امنیت و ثبات این کشور کمک خواهد کرد. معاون وزیر خارجه ایران گفت: اگر دولت سوریه قصد خرید این سامانه را داشته باشد و اگر دولت روسیه تصمیم به فروش سامانه پدافند هوایی داشته باشد، اطمینان دارم که این مسئله به برقراری امنیت در سوریه و ایجاد ثبات در این کشور کمک خواهد کرد.
این دیپلمات ایرانی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: همانطور که می‌دانیم اروپایی‌ها در حال کار کردن بر سوئیفت، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، هستند تا ببیند چگونه با کمک آن قادر به ادامه همکاری با ایران هستند و آیا ایجاد یک سیستم پیام رسانی مالی به موازات آن ضرورت دارد یا خیر. ما همچنان در حال کار کردن بر روی این مسئله هستیم. انیگما
معاون وزیر خارجه ایران گفت سازوکار مبادلات اتحادیه اروپا با ایران با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا برای کشورهای ثالث نیز در دسترس خواهد بود. عراقچی تاکید کرد کشورهای ثالث نیز می‌توانند از چنین سازوکاری استفاده کنند. این عنصر بسیار مهمی خواهد بود که نه تنها اروپایی‌ها بلکه دیگر کشورها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. او در این‌باره نیز گفت: امیدواریم تا قبل از از سرگیری دور دوم تحریم‌ها ( در 4 نوامبر) این مکانیسم‌ها اجرایی شوند. عراقچی افزود خروج آمریکا از برجام و نیز از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران به تعادل برجام آسیب زده است.
عراقچی تاکید کرد که می‌دانیم عناصری در تلاش برای جلوگیری و خرابکاری در این زمینه هستند. بنابراین ترجیح بر این است که این روند ابتدا تکمیل و سپس اعلام شود. جزئیات مربوط به آن بعدا اعلام خواهد شد.

 

عراقچی: بستن تنگه هرمز یک تهدید نیست بلکه یک واقعیت است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
افکارنیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.