رفتن به محتوای اصلی

نسبت دادن حادثه اهواز به مجاهدین
روحانی درمهراباد و پیش از برنامه نیویورک
23.09.2018 - 12:04

روحانی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند در کشور امنیت نباشد و بلوا و آشوب درست کنند و می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند که یک روزی به این کشور برگردند و باز مثل قدیم اربابی کنند، هیچ یک از این‌ها امکانپذیر نیست این خیالات خامی است و هیچگاه آمریکا به این اهداف خود نمی‌رسد
به گزارش خ فارس، حسن روحانی  پیش از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و در فرودگاه مهرآباد تهران  حادثه دیروز اهواز را حادثه بسیار تأثرانگیزی توصیف کرد و اظهارداشت: اولاً مراسم به مناسبت دفاع مقدس، ایستادگی مردم و شروع تجاوز متجاوزین و صدامیان به کشور بود و اینهایی که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزین هستند نه اینکه بخواهم تشبیه کنم در دورانی که دوران جنگ تحمیلی بود همین جمع با همین اسم‌ها، از متجاوزین حمایت می‌کردند و جنایاتی را می‌آفریدند.
وی خاطرنشان کرد: اینان مدت‌ها رفتند در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پایان جنگ، با اینکه اینها مشکوک بودند و سال‌ها در عراق بودند،  تا زمانی که صدام  زنده بود، اینها مزدور او بودند، بعد از آن ارباب را عوض کردند، یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس، هم مسایل مالی اینها و هم تسلیحاتی و هم سیاسی اشان را به عهده گرفت و اینها همیشه از جنایت خودشان نه پشیمان بودند و نه متوقف کرده بودند.
روحانی گفت تروریست ها دیروزجنایت بزرگی را مرتکب شدند آن هم نسبت به شهر اهواز ایستاده و قهرمان در طول 8 سال دفاع مقدس اظار داشت: در ماه‌های اولیه جنگ روزهایی بود که گلوله توپ در خود خیابان‌های اهواز می‌خورد و شاهد بودم اما با اینحال مردم شهر را تخلیه نکردند و در شهر ماندند و مقاومت و ایستادگی کردند.

روحانی با بیان اینکه در خوزستان و اهواز مردم دلاور و فداکار و شجاعی اعم از فارس و عرب و بختیاری حضور دارند گفت: همه کسانی که در آنجا حضور دارند و ساکن هستند دلاوری ها کرده اند. بعد از جنگ هم همیشه برای پیشرفت کشور تلاش کردند و بسیار متأثر هستیم که این مردم عزیز و دلاور دیروز عزادار شدند.
رروحانی  با تایکد بر اینکه بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران از این جنایت نخواهد گذشت،گفت: کاملاً برای ما روشن است که چه کسانی این کار را کردند، چه گروهی هستند و به کجاها وابسته‌ هستند .
 روحانی با بیان اینکه آنهایی که امروز در سطح جهانی ادعای حقوق بشر را مرتب تکرار می‌کننددر قبال این جنایت ها باید پاسخگو باشند،اظهارداشت: پشتوانه‌ همه این کشورهای کوچک مزدوری که در این منطقه هستند، آمریکا است. آمریکایی‌ها هستند که اینها را تحریک می‌کنند. آمریکایی‌ها هستند که شرایط لازم را در اختیارشان می‌گذارند که این جنایات را مرتکب می‌شوند. اینها هیچ تأثیری در راه، اراده و مسیر ملت ما ندارد. ملت ما در برابر جنایت‌های بسیار بزرگتری ایستادگی و مقاومت کرده اند.
 روحانی در ادامه با بیان اینکه آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده می‌کند خاطرنشان کرد:
آمریکا یک حکومتی است با ویژگی‌ها و تفکرات یکجانبه از یک سمت و مسائل مربوط به ناسیونالیسم افراطی که دنبال می‌کنند در این زمینه فکر می‌کنم بسیاری از کشورها حرف‌های فراوانی دارند از جمله جمهوری اسلامی ایران. آمریکا یکی از تعهدات و پیمان‌های رای که نقض کرد، برجام بود، و توافق بین 7 کشور بود و سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تربیت کرده بنابر این یک سند بین‌المللی تلقی می‌شود و به بهانه‌های واهی از این توافق خارج شد و یک کاری برخلاف حقوق بشر شروع کرده و ملتی را تحت فشار قرار داده است. آمریکایی‌ها اهدافی را دنبال می‌کنند و قطعاً به اهداف خود نمی‌رسند آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم را تحت فشار قرار دهند و مردم را از اراده و تصمیم خودشان برای استقلال پشیمان کنند، آمریکایی‌ها می‌خواهند در کشور امنیت نباشد و بلوا و آشوب درست کنند و می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند که یک روزی به این کشور برگردند و باز مثل قدیم اربابی کنند، هیچ یک از این‌ها امکانپذیر نیست این خیالات خامی است و هیچگاه آمریکا به این اهداف خود نمی‌رسد اما در عین حال کارهایی که شروع کرده عِرض را خودش می‌برد و زحمت برای دیگران و برای ما هم نیز است.

روحانی تأکید کرد: مردم ما مقاومت خواهند کرد و دولت برای این مقابله خودش را آماده کرده است و ما از این ماه‌هایی که مردم کمی با سختی روبه‌رو خواهند شد  عبور خواهیم کرد و دست به دست هم خواهیم داد.آمریکایی‌ها از این کارشان پیشمان خواهند شد و کار بسیار غلط و اشتباهی را انتخاب کردند و در این سفر هم در دیدارهای دوجانبه و هم در سخنرانی مجمع عمومی و فرصت‌های مصاحبه به این جنایت و تخلف آمریکا و نقض حقوق بین‌الملل اشاره خواهیم کرد و همچنین با کشورهای دوست‌مان برای ادامه کار برجام صحبت خواهیم کرد.
وی بیان داشت: وزیر امور خارجه با وزرای 1+4 در نیویورک دیدار دارد و من هم با رهبران برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار دارم و این موضوع مهم را دنبال خواهیم کرد که بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم عبور کنیم و آمریکا را برای تجاوزگری و مخالفت به کشورها از جمله ایران پشیمان کنیم البته مسائل منطقه مثل مسئله سوریه، یمن و سایر مسائلی که در منطقه داریم جای بحث و بررسی با کشورهای دوست‌مان دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.