رفتن به محتوای اصلی

توصیه به دوتابعیتی های ایرانی – بریتانیایی
19.09.2018 - 23:30

 

لندن روز چهارشنبه ۲۸ شهریور به شهروندان دوتابعیتی ایرانی – بریتانیایی توصیه کرد که حتی‌المقدور از سفر به ایران پرهیز کنند، چرا که در صورت دستگیری آنان لندن توانایی چندانی برای آزادی آنها ندارد.
بیانیه وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید: «وزیر امور خارجه (جرمی هانت) تصمیم گرفته که به شهروندان دوتابعیتی ایرانی – بریتانیایی توصیه کند که به ایران سفر نکنند، مگر در موارد ضروری».
وزارت خارجه بریتانیا سپس می‌افزاید: «شهروندان بریتانیایی که ملیت ایرانی نیز دارند در صورت سفر به ایران با مخاطراتی مواجه خواهند شد، و متاسفانه تاکنون شاهد مواردی در این زمینه بوده‌ایم».
بازداشت شهروندان دو تابعیتی بریتانیایی در ایران، روابط لندن و تهران را با چالش‌هایی مواجه کرده است. نازنین زاغری رتکلیف یکی از این شهروندان است که به اتهام تلاش برای براندازی حکومت ایران بازداشت شده و از دو سال و نیم قبل در زندان به‌ سر می‌برد.
خانم زاغری کارمند بنیاد خیریه تامپسون رویترز بود و رایزنی‌های وزیران خارجه پیشین و کنونی بریتانیا با مقامات جمهوری اسلامی برای آزادی وی کارساز نبوده است.
وزارت خارجه بریتانیا در ادامه این بیانیه عنوان می‌کند: «حکومت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین اگر یک شهروند دوتابعیتی بازداشت شود، توانایی ما برای حمایت از وی به شدت محدود خواهد بود».
اوایل شهریور ماه آلیستر برت معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، به تهران سفر کرد تا علاوه بر برخی موضوعات دیپلماتیک، با مقامات جمهوری اسلامی درباره دوتابعیتی‌های بازداشت شده در ایران گفت‌وگو کند، اما به نظر می‌رسد که این تلاش راه به جایی نبرده است.
عباس عدالت، استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن هم دیگر شهروند ایرانی - ‌بریتانیایی است که در ایران زندانی شده. وی که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی به تهران سفر کرده بود اوایل اردیبهشت ماه امسال در منزل یکی از بستگانش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
نمونه دیگر کمال فروغی است که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی وی را حدود هفت سال قبل بازداشت کرده‌اند و همچنان در زندان به‌ سر می‌برد. وی به اتهام جاسوسی محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شده است.

 

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.