رفتن به محتوای اصلی

کاهش نقدینگی تولیدکنندگان
15.09.2018 - 22:07

به گزارش ایسنا، حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: به دلیل تحریم‌های نظام غرب و برخی سوءمدیریت‌ها در داخل کشور ما با مشکلاتی در حوزه تامین نقدیندگی واحدهای تولیدی روبرو هستیم؛ به طوری که توان تامین مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان به شدت کاهش یافته و صدور بخشنامه‌های شبانه بر شدت این نارسائی‌ها و مشکلات افزوده است.
وی با بیان اینکه استان اردبیل در بهره‌مندی از ارز ملی و استانی با محرومیتی جدی روبرو بوده است، خاطرنشان کرد: این شرایط به گونه‌ای رقم خورده که انبار واحدهای تولیدی استان خالی به نظر می‌رسد و ما با افزایش چند برابری مواد اولیه و حتی عدم تامین آنها در ماه‌های اخیر روبرو بودیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در ادامه گفت: سیستم بانکی نتوانسته است آنگونه که شایسته به نظر می‌رسد پای کار آمده و تولیدکنندگان را در تامین مواد اولیه کمک و همراهی کند به همین خاطر ما به تبع تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش آمار تولید با بیکاری کارگران و به تبع آن فشارها و مشکلات اقتصادی این قشر روبرو هستیم.
پیرموذن بیان کرد: ما در اتاق بازرگانی ایران تصمیم گرفتیم تا پیشنهاد بهره‌مندی واحدهای تولیدی از استمهال یک ساله را در پرداخت بدهی خود از بابت تسهیلات دریافتی ارائه کنیم که این امر می‌تواند تا حدی مشکلات تولیدکنندگان ما را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: استان اردبیل در بهره‌مندی از تسهیلات بانکی رتبه ۲۶ کشور را دارد و آنگونه که مناسب و مطلوب بوده بانک‌ها همراهی و همکاری خوبی را با تولیدکنندگان و حتی صادرکنندگان نداشتند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به پیشنهاد دیگر اتاق برای کاهش حق بیمه کارفرمایی از ۲۳ درصد به ۱۵ درصد خبر داد و اظهار کرد: هر چند این بخشنامه هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده ولی به زودی با ابلاغ آن شاهد حل مشکلات بیمه‌ای کارگران در واحدهای تولیدی خواهیم بود.
پیرموذن به اقدامات انجام شده در هفته‌های اخیر نظیر سفر سفیر ایران در آذربایجان به اردبیل و افزایش مراودات کشورمان با کشور مقابل را یادآور شد و افزود: در نشستی که به صورت مشترک با مسئولان و سفرای کشورهای مختلف در اردبیل داشتیم قرار شد تا موانع صادراتی از پیش روی صادرکنندگان به کشور عراق، سوریه و آذربایجان برداشته شود که در این باب قرار شد مشکلات ایجاد شده از بابت تعهد محضری و پیمان‌سپاری صادرکنندگان نیز برطرف شود.
وی به مصوبات جلسات قبلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان اردبیل در پیگیری موارد ملی و استانی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش ملی با پیگیری که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد تسهیل و شورای گفت‌وگو داشتیم قرار شد مشکلات پیش روی تولیدکنندگان در پرداخت تسهیلات و همچنین بهره‌مندی آنها از مزایای ویژه مطرح شود که در این زمینه سازمان صمت پیگیری‌های لازم را انجام داده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با انتقاد از عدم پاسخگوئی مدیران کشت و صنعت مغان به مکاتبات اتاق در حل مشکل چغندرکاران گفت: به رغم پیگیری‌های مکرر کشت و صنعت حاضر نیست مطالبات چغندرکاران را پرداخت کند.
پیرموذن همچنین از تهیه و ضرورت عملیاتی شدن سند راهبردی صادرات غیرنفتی استان خبر داد و تصریح کرد: پکیج مورد نظر در این زمینه تهیه شده تا بر محور شش کالای صادراتی مهم استان به کشورهای مختلف نظیر کاشی، سرامیک، چرم مصنوعی، شیشه و محصولات پلاستیکی توانمندی استان احصا شده و با همکاری مرکز خدمات سرمایه‌گذاری پکیج‌هایی تهیه شود تا در سفر پیش روی اعضای ۱۰ کشور عضو اکو و هیئت همراه آن این پکیج‌ها برای توسعه صادرات و افزایش تعاملات دو جانبه مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما در مهرماه با همکاری ۱۰ کشور عضو اکو و چهار کشور میزبان همایشی را در اردبیل برگزار خواهیم کرد که امیدواریم در این همایش فرصت معرفی توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش گردشگری، صنعت و کشاورزی فراهم آید.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به صدور بخشنامه‌های مختلف از سوی دولت در حوزه صادرات اشاره و بیان کرد: این بخشنامه‌ها نه تنها مانعی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به وجود آورده بلکه رونق صادرات را با چالش جدی روبرو کرده است.
پیرموذن افزود: در ۴۸ ساعت گذشته براثر بخشنامه ابلاغی ۱۲۳ کانتینر از گمرکات برگشت خورده و بسیاری از صادرکنندگان ما کالاهایشان در گمرک به حال خود رها شده در حالی که انتظار می‌رود دولت هر چه سریعتر موانع و مشکلات به وجود آمده به ویژه تعهدات محضری و پیمان‌سپاری ارزی را برطرف کند.
وی خاطرنشان کرد: کجای دنیا ساعت ۱۲ شب بخشنامه صادر می‌کنند و ۶ صبح آن را اجرا می‌کنند که این خود بزرگترین نابسامانی و برهم زدن آرامش تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بخش خصوصی را فراهم می‌آورد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان این استان که اغلب صادراتشان به کشور آذربایجان و عراق است از این وضعیت به وجود آمده ناراضی هستند و انتظار دارند با حذف انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور از طرق دیگر این کمک به دولت در راستای توانمندسازی اقتصادی انجام شود تا فعالان این بخش بتوانند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند.
پیرموذن با انتقاد از بانک‌ها که در همراهی تولیدکنندگان فرصت و زمان بهره‌مندی از شرایط خاص به وجود آمده در پرداخت بدهی‌ها و تسویه حساب را گرفته‌اند، افزود: با تشکیل کمیته‌ای پنج نفره امیدواریم تا آخر سال تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرصت تسویه حساب را فراهم کنند تا با بخشودگی بدهی قبلی بتوانند از تسهیلات جدید استفاده کنند.

 

نقدینگی واحدهای تولیدی تا ۷۰درصد کاهش یافته است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
ایسنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.