رفتن به محتوای اصلی

راهی که اپوزیسیون موازی می رود
14.09.2018 - 15:31

باسمه تعالی
راهی که اپوزیسیون موازی می رود
این روزها صحبت از حضور توریستهای عراقی در ایران داغ است و شایعه های فراوانی حول این محور در حال تولید است. اولین بار این وب‌سایت روزنامه انگلیسی «گاردین» بود که روز 17 اردیبهشت ماه 1394 گزارشی در مورد حضور زوار عراقی در مشهد منتشر کرد با عنوان «زیارت، غذا، سکس و پارک آبی در شهر مقدس مشهد».
این روزنامه در گزارشی مفصل به موضوع اهداف زائران عراقى در شهر مشهد ایران پرداخته و نوشته بود: «با وجودی که هر ساله ده‌ها هزار زائر عراقى براى موضوعات دینى مورد احترام مذهب شیعه به شهر مشهد در ایران سفر مى‌کنند، اما هزاران تن ازاین زائرین به دنبال لذت جویى جنسى و ازدواج موقت با زنان ایرانی در این شهر هستند.»
در این گزارش، شخصی به نام علیرضا که یک واسطه بین زائران عراقی و زنان در مشهد است، گفته است: «میانگین قیمت برای یک شب، بین دو تا سه میلیون ریال معادل حدوداً ۷۰ تا ۱۰۵ دلار است.» همچنین گفته که «بعضی از مشتریان ثروتمند برای یک هفته فرد را اجیر می‌کنند. برای مثال، ممکن است آنها یک دختر را با خود به شیراز و شاید شمال کشور یا اصفهان ببرند. برای یک هفته همراهی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال می‌پردازند».
این گزارش دستمایه ای برای برخی از افراد همچون محمد نوریزاد شد تا با استناد به منابعی بدون سند به ترویج اخبار جعلی در این باره بپردازند.
محمد نوری زاد در تاریخ 27 شهریور در صفحه فیس بوک خود با انتشار یادداشتی با عنوان «دخترم، تف کن به صورت من!» مدعی فساد و فحشا گسترده در مشهد و میان زائران حرم امام رضا شده بود. همین مطلب بدون سند، جنجال ها و حاشیه های زیادی در شبکه های اجتماعی و رسانه های خارجی علیه مشهد بوجود آورد. خصوصاً اینکه نوریزاد با استناد به یک عکس که مشخص نمیکند در چه مکانی گرفته شده و افرادی که در آن حضور دارند از چه کشوری می باشند، قصد داشته به ترویج این شایعه بیشتر دامن بزد و این موضوع در حقیقت همان کاریست که رسانه هایی همچون آمدنیوز انجام می دهند.
اقدامی که به گفته کیانوش توکلی سردبیر سایت ایران گلوبال، اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی در فضای کنونی احتیاجی به آن ندارد. توکلی در این باره گفته است که "باید گفت واقعا احتیاجی نیست ما اخبار جعلی بدهیم مبارزه مردم واقعی است".

Missing media item.
https://www.youtube.com/watch?v=XswpRmepa5I
توکلی با توجه به رواج اخبار جعلی در این روزها می گوید: "من خودم یکی از منتقدین آمد نیوز و روح الله زم بودم ... واقعا احتیاجی نیست ما اخبار جعلی بدهیم. این قدر مبارزه مردم واقعی است و وجود دارد و آنقدر سیاست های خارجی ایران به شدت غلط است که صدای خودشان درآمده است بنابراین احتیاج نیست دست به دروغ های عجیب وغریب بزنیم."
اما جالب اینجاست که خود محمد نوریزاد هم در مصاحبه با برنامه بیست و یکم «خشت خام» از جواب دادن به پرسشهای دهباشی درباره این عکس طفره رفته و در ادامه منکر موثق بودن این موضوع می شود و اینطور وانمود میکند که انتشار یک سندِ غیر موثق برای اثبات یک واقعه به صرف مورخ بودن منتشر کننده، صحیح lی باشد.

Missing media item.
https://www.youtube.com/watch?v=tv-5QeBfRvw
سردبیر سایت ایران گلوبال در واکنش به اخباری که رسانه آمدنیوز دو ساعت بعد از جلسات محرمانه سه نفره خامنه ای، وحید حقانیان و مجتبی خامنه ای منتشر کرده، گفته است که "این رسانه و روح الله زم یک صنعت دروغ سازی بوجود آورده اند".

 

Missing media item.
https://www.youtube.com/watch?v=PIa5q88zsnI
فارغ از درستی یا نادرستی خبر استفاده مردهای عراقی از فاحشه های ایرانی در مشهد، تولید اخبار جعلی به استناد منابع غیر موثق موضوعیست که در این یادداشت مطرح می باشد کاری که امثال روح الله زم و محمد نوریزاد نسبت به انجام آن اقدام کرده اند و این همان موقعی است که به گفته کیانوش توکلی "داره سر اپوزیسیون شیره مالیده میشه". چراکه جمهوری اسلامی به دنبال چنین فرصتهایی می باشد تا تریبونهای رسانه ای اپوزیسیون را بدنام کرده و با استناد به موارد جزء و بسط آن به کل، تمامی رسانه های اپوزیسیون را زیر سوال ببرد و این نکته ایست که تنها برخی از تیزبینان جریانات مخالف با جمهوری اسلامی متوجه آن می شوند.
اما نکته حائز اهمیت اینست که این قبیل اقدامات درگذشته ضربه ای جبران ناپذیر به اپوزیسیون خارج از کشور وارد آورده است. از مهمترین آنها می توان به نگارش کتاب «رفیق آیت الله» اشاره کرد که توسط «امیر عباس فخرآور» تهیه شده بود و واکنش زیادی را در بین متفکران و تاریخ نویسان جامعه اپوزیسیون داشت. چنانکه برخی افراد همچون ایرج مصداقی، فخرآور را یک "شارلاتان" خطاب کردند که با این قبیل کارها جز ضربه زدن به اپوزیسیون کار دیگری نکرده است. فخر آور در این کتاب صرفاً با استناد به برخی از عکسهای غیر موثق مدعیِ برخی از اقداماتِ سران جمهوری اسلامی پیش از انقلاب شده بود که از نظر مورخان غیر قابل قبول می باشد.
اما برنده واقعی این "صنعت دروغ سازی" تنها دستگاه اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامیست که از این بی اعتمادی بوجود آمده از طرف مردم به اپوزیسیون، نهایت استفاده را برده و چهره ای از اپوزیسیون را که برایش سودمند است به جامعه معرفی می کند. همانطور که مازیار شکوهی نویسنده گویانیوز در تلویزیون میهن عنوان کرده، جمهوری اسلامی با اینکار دست به تولید "اپوزیسیون موازی" می زند که هدفش تضعیف تریبونهای رسانه ای اپوزیسیون واقعی می باشد.

Missing media item.

 


https://www.youtube.com/watch?v=9odX5AYaI7U

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.