رفتن به محتوای اصلی

پیشنهاد اصلاح قوانین مهریه
11.09.2018 - 22:01

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس ایران از پیشنهاد پرداخت سکه مهریه به نرخ روز عقد در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده و گفته در پی بالا رفتن قیمت سکه طلا در ماه‌های گذشته آمار محکومان مهریه افزایش یافته است.
به گفته این نماینده مجلس عده‌ای به دلیل فرار از پرداخت مهریه به دنبال خروج از کشور هستند.
خانم ذوالقدر گفته است: "برخی در کمیسیون (اجتماعی مجلس) این مسئله را مطرح کرده‌اند که معیار ۱۱۰ سکه را به نصف کاهش دهند، یا اینکه در پرداخت مهریه سکه‌ها را به نرخ روز عقد حساب کنند."
این پیشنهادها هم اکنون در حال بررسی است.
این نماینده مجلس به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته است: "متاسفانه این مشکل مدتی است که به وجود آمده، قیمت‌ سکه افزایش پیدا کرده است و افرادی که از قبل مهریه را به صورت ماهیانه پرداخت می‌کردند با مشکل مواجه شدند. حتی ممکن است بسیاری از این افراد ازدواج مجدد هم کرده و فرزند داشته باشند، اما مجبورند تا سال‌ها ماهیانه یک سکه پرداخت کنند."
او همچنین گفته: "زمانی که سکه زیر دو میلیون تومان قیمت داشت مشکلی نبود، اما در حال حاضر با قیمت بیش از چهار میلیون تومانی سکه در حال تدبیر هستیم که دقیقا برای مهریه چه تصمیم‌گیری باید کرد."
افزایش قیمت سکه باعث شده بعضی از مردان مهریه همسر سابق خود را حتی به صورت قسطی هم نتوانند پرداخت کنند.

به گفته این نماینده مجلس "در حال حاضر چون مردها نمی‌توانند مهریه را حتی در حد یک سکه در ماه پرداخت کنند، راهی زندان می‌شوند و آمارها در این زمینه افزایش یافته است."

بعضی از رسانه‌های ایران اخیرا از کاهش سقف معیار مهریه، از ۱۱۰ سکه به ۵۰ سکه خبر داده بودند.

یحیی کمالی پور، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اما گفته است: "این موضوع نمی‌تواند ساز و کار منطقی و قانونی داشته باشد، اما لازم است بر اساس شرایط جامعه و اقتصاد حاکم بر کشور برای بدهکاران مهریه تصمیم گیری کنیم."

بر اساس قوانین ایران، اگر مهریه در زمان عقد تا ۱۱۰ سکه یا معادل آن باشد، زن براساس قانون می‌تواند این میزان مهریه را مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت، دادگاه می‌تواند با نظر زن، مرد را بازداشت کند اما چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد درخصوص مازاد، فقط توانایی مالی مرد ملاک پرداخت است که در صورت عدم توانایی مرد، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه مشمول قانون اجرای محکومیت‌های مالی نبوده و حبس مرد را در پی نخواهد داشت.

در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با افزایش قیمت ارزهای خارجی، قیمت سکه طلا هم در ایران رو به افزایش گذاشت.

در اواخر خرداد ماه قیمت سکه (امامی) حدود دو و نیم میلیون تومان بود که هفته پیش به بالای ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم رسید.

قیمت سکه از اوایل هفته جاری شروع به کاهش کرد و امروز یکشنبه (۱۸ شهریور) حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا بالای ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شده است.

یکی از دلایل افزایش تقاضا برای خرید سکه و ارز در ماه‌های اخیر نگرانی شهروندان ایرانی از کاهش ارزش ریال و تلاش برای حفظ دارایی‌هاست که پس از خروج آمریکا از برجام و نزدیک شدن تحریم‌های نفتی (نیمه آبان) شدت یافته است.

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال ایران در سال گذشته (۱۳۹۶) تعداد موارد طلاق‌ به حدود ۱۷۵ هزار مورد رسیده که بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ ایران است.

 

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس ایران

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.