رفتن به محتوای اصلی

گفت وگو با پروانه سلحشوری
قبل از فروپاشی اجتماعی، باید معضلات سیاسی را حل کرد
09.09.2018 - 12:04

بسیاری اعتقاد دارند که ریشه اختلال در اقتصاد کشور، اقتصادی نیست، بلکه عوامل سیاسی هستند که باعث بروز این مشکلات شده اند و حتی برخی پای را فراتر از این نهاده و بر این باورند، نه تنها مشکلات سیاسی باعث بروز مشکلات اقتصادی شده، بلکه این عوامل به معضلات اجتماعی هم دامن زده است.

پروانه سلحشوری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به عنوان یک جامعه شناس به شما می‌گویم، بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات را می‌شود جبران رفع کرد، ولی زمانی که به اعتماد افراد لطمه وارد می‌شود، جبران آن بسیار سخت خواهد بود.
 نماینده مجلس گفت: هم اکنون در مرحله‌ای هستیم که سرمایه‌های انسانی بسیار کاهش پیدا کرده و یکی از این مؤلفه ها، سرمایه‌های اجتماعی و پیوند‌هایی است که بین خود مردم برقرار می‌شود.
نماینده تهران ری و شمیرانات گفت: متأسفانه هم اکنون دو اتفاق در حال رخ دادن است؛ یکی از آن‌ها اینکه اعتماد مردم به مسئولان در حال کاهش است و یا کلا از بین رفته و یا اینکه با ما سیاست‌های خود، مردم را با هم بد کرده ایم. بد شدن مردم با هم آسیب‌های بسیار بیشتری از بد شدن مردم با مسئولان دارد، چون بالاخره مسئولان جابه جا می‌شوند؛ یعنی یک مسئول یا نماینده‌ای می‌رود و مسئول و نماینده دیگری به جای او می‌آید و خلاصه این امکان هست؛ اما اعتمادی که بین مردم خدشه دار شده و دیگر خودشان با خودشان خوب نیستند، کل سیستم اجتماعی را بر هم زده است، و این به نظر من، زنگ خطر جدی است که باید از سوی مسئولان جدی تلقی شود و مردم هم اگر می‌خواهند دچار فروپاشی اجتماعی نشویم، آن را جدی بگیرند.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از معضلات ریشه‌های سیاسی دارند، گفت: مشکلات تأثیرات متقابل بر هم دارند؛ زمانی که عده‌ای از نمایندگان برجام را آتش زدند، بلافاصله قیمت دلار افزایش پیدا کرد، پس یک موضوع سیاسی می‌تواند به مشکل اقتصادی دامن بزند. هنگامی که دلار افزایش قیمت پیدا می‌کند و در بازار بی ثباتی ایجاد می‌شود، سرقت‌های خرد افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر، نابسامانی اقتصادی، باعث نابسامانی اجتماعی می‌شود و زمانی که گرانی ایجاد و زندگی مردم دستخوش تغییر شود، نخستین چیزی که از سبد کالایی مردم حذف می‌شود، کالا‌های فرهنگی هستند.
پس این سیکل همه با هم ارتباط دارند، ولی، چون در کشور ما دمکراسی آن گونه که باید نهادینه نشده و دولت ما نمی‌تواند حرف اول و آخر را بزند و نهاد‌های دیگری هم هستند که در امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دخالت دارند، پیچیدگی کار زیاد می‌شود؛ بنابراین می‌توان با قطعیت گفت، عوامل سیاسی، در عوامل اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذارند.
این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: متأسفانه ایجاد تغییر به دلیل مسائلی که گفته شد، از اختیار نمایندگان مجلس خارج است. بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی، زمانی که درباره حقوق مردم صحبت می‌شود، می‌گوییم آنان آزادند، ولی همین قوانین، اما و اگر‌هایی دارند که مانع از کار می‌شوند، به گونه‌ای که ما دقیقا چهل سال است، به خاطر همین، اما و اگر‌ها یک مجوز راهنمایی به مردم نداده ایم و به خاطر همین، اما و اگرها، روزنامه‌ها بسته می‌شوند؛ پس قانون اساسی ما هم شفافیت لازم را ندارد!
سلحشوری گفت: به نظر می‌رسد، ما به یکسری تغییرات اساسی‌تر نیاز داریم که در نطق خودم هم به آن اشاره کردم. من می‌خواهم بار دیگر دلسوزانه و متعهدانه برای حفظ یکپارچگی ملی تغییراتی در سیستم ایجاد کنیم. به نظر من، برخی از اصول قانون اساسی نیاز به تغییر دارند؛ اما موضوع این است کسانی که می‌توانند در این تغییرات تأثیرگذار باشند، اوضاع را بدتر می‌کنند. این موضوع دیگری است و شاید آن گونه که باید زمینه فراهم نشده و کسانی که باید این تغییرات را ایجاد کنند، خودشان به این باور نرسیده اند و برای همین، شاید اوضاع بدتر شود؛ اما تلاش ما این است که بتوانیم این افراد را قانع کنیم تا در جهت بهبود ـ البته اگر قرار است کاری انجام شود ـ اقدام کنند. اگر به این نتیجه برسند که در راستای بهبود کاری کنند، قطعا همان گونه که در زمان امام این تغییرات ایجاد شد، باز هم این تغییرات ایجاد خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.