رفتن به محتوای اصلی

همکاری کشورهای اسلامی با اسرائیل در مانور دریایی
هدف اصلی آن ایران و تنگه هرمز
27.08.2018 - 13:53

در حالی ‌که چندی است از تنش‌ها بر سر تحریم‌های ایران و ماجرای احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران می‌گذرد، به گفته یکی از نشریات اسرائیلی، مانور بزرگ دریایی از سوی اسرائیل و با مشارکت «کشورهای اسلامی» در هاوایی صورت گرفته که هدف اصلی آن ایران و تنگه هرمز بوده است.

در حالی ‌که چندی است از تنش‌ها بر سر تحریم‌های ایران و ماجرای احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران می‌گذرد، به گفته یکی از نشریات اسرائیلی، مانور بزرگ دریایی از سوی اسرائیل و با مشارکت «کشورهای اسلامی» در هاوایی صورت گرفته که هدف اصلی آن ایران و تنگه هرمز بوده است.
به گزارش «تابناک»؛ نشریه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت فاش کرده است، نیروی دریایی اسرائیل در کنار کشورهای اسلامی، اقدام به برگزاری بزرگ‌ترین مانور دریایی جهان کرده است.
این نشریه به نقل از یک متخصص در امور نظامی با نام «یوآو زیتون» در روز شنبه بیان کرد: «این مانور دریایی با نام RIMPAC در نوع خود بزرگ‌ترین مانور دریایی در سطح جهانی بوده و هدف از برگزاری آن، شبیه‌سازی تسلط و تسخیر آبراهه‌های حساس با استفاده از قوه قهریه، همانند موضوع ایران در تنگه هرمز بوده است.

وی بیان کرد: این مانور با حضور 25 هزار نیرو از 26 کشور جهان شامل 47 ناو جنگی، 200 جنگنده و 5 زیردریایی بوده و مانور آموزشی در اقیانوس آرام، حوالی هاوایی انجام شده است؛ اسرائیل برای اولین بار در یک چنین مانوری از طریق نمایندگان نیروی دریایی خود شرکت کرده است.
وی گفت: این مانور از دهه 1970 هر دو سال یک ‌بار برگزار شده و در هر دوره کشورهای جدیدی به آن پیوسته‌اند. به گفته زیتون، این مانور یک ماه طول کشیده و دو هفته قبل آخرین روز اجرای آن بوده است.
وی در ادامه سخنان خود به حضور کشورهای اسلامی در این مانور اشاره و بیان کرده است: افسرانی از کشورهایی که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند، از جمله کشورهای اسلامی مانند مالزی، اندونزی و برونئی و همچنین ویتنام و سریلانکا و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در این مانور در کنار افسران اسرائیلی حضور داشته‌اند. حضور اسرائیل در این مانور محدود به مدیریت انجام عملیات از اتاق کنترل و فرمان مستقر در مقر فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در پرل هاربور بوده است.
او تشریح کرد: این مانور مربوط به شبیه‌سازی سناریویی بود که طی آن دشمن با استفاده از نیروی نظامی و به شکل خصومت‌آمیز اقدام به تسخیر و بستن یک آبراه و گذرگاه آبی بین‌المللی می‌کند. گروه‌های شرکت‌کننده در این مانور، به ده گروه بزرگ تقسیم شده که وظیفه آن‌ها نابودی نیروهای تسخیرکننده مستقر در دو جزیره از پنج جزیره موجود در سناریو بوده است.
همکاری کشورهای اسلامی با اسرائیل در مانور دریایی با هدف تنگه هرمز و جزایر پیرامون آن در خلیج فارس
به گفته نشریه آخرونوت، برخی از ژنرال‌های ارشد اسرائیلی از جمله «ایدن بن موشه»، فرمانده نیروی دریایی و «امیر گوتمن» فرمانده پیاده‌نظام نیروی دریایی اسرائیل در واشنگتن و همچنین «رن استیگمن» یکی دیگر از ژنرال‌های ارشد نیروی دریایی اسرائیل در این مانور حضور داشته‌اند.
استیگمن به این نشریه گفته است: ما با افسرانی از کشورهای آمریکا، آلمان، پرو، شیلی، استرالیا، برونئی و سنگاپور و همچنین تایلند همکاری داشتیم و این مانور آموزش‌های بسیار مهمی در بر داشت. قرار شده است تا در دوره بعدی انجام این مانور، نمایندگان بیشتری از اسرائیل شرکت داشته باشند و ایالات‌متحده درخواست کرده تا اسرائیل تجهیزات عملیات دریایی، نیروی زمینی و نیروهای امدادی را برای انجام این مانور اعزام کند.
وی همچنین در پایان یادآور شد: این برای نخستین بار نبود که من با افسرانی ملاقات می‌کردم که از کشورهای اسلامی آمده بودند و با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند. در طی دوره‌های آموزش نظامی در ایالات‌متحده نیز با بسیاری از افسران نظامی از کشورهای عربی آشنایی پیدا کرده‌ام.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
تابناک

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.