رفتن به محتوای اصلی

اپوزیسیونی که رنگ ائتلاف را نخواهد دید!
19.08.2018 - 07:43


همزمان با ظهور جنبش سبز در سال 88 بود که گروه های مختلف اپوزیسیون در پی کنار گذاشتن اختلافات جهت اتحاد برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند. ائتلاف ها و کنفرانس هایی که گاه با حضور افرادی مانند محمدرضا مدحی به عنوان نفوذی وزارت اطلاعات با شکست روبرو و باعث عمیق شدن اختلافات میان گروه های اپوزیسیون شد.


با این حال در سال های اخیر افرادی مانند شهریار آهی با برگزاری کنفرانس های مختلفی تحت عنوان «اتحاد برای دمکراسی» از سال 90، بدنبال اتحاد فعالان مدنی، تحلیلگران رسانه ای و گروه های اپوزیسیونی چون جدایی طلبان، جنبش سبز، جمهوری خواهان، گروه های چپ و ... بودند. با این حال به جز برگزاری 5 نشست مختلف که آخرین آنها در فروردین امسال در لندن برگزار شد، کنفرانس های یاد شده بدلیل ریزش ها و رویش های مکرر، دستاورد قابل توجهی نداشت.


اما در 19 خرداد گذشته، کنفرانسی تحت عنوان «ائتلاف گروه های اپوزیسیون ایران» در واشنگتن توسط علیرضا نوری زاده و کیومرث نعیمی برگزار شد که بدنبال اتحاد اپوزیسیون بود. کنفرانسی که در رسانه ها به «ائتلاف تجزیه طلبان و سلطنت طلبان» شناخته شد. شاید مهمترین دلیل این نامگذاری، حضور پررنگ جدایی خواهانی از «شورای دموکراسی خواهان» و سخنرانی جنجالی کریم عبدیان از حزب تضامن درباره زبان فارسی و خودمختاری «احواز»(اهواز صحیح میباشد) در فردای براندازی بود. اظهاراتی که به شدت توسط برخی از حاضرین در جلسه محکوم و باعث شد کل جلسه تحت الشعاع آن قرار بگیرد.


با این حال علیرضا نوری زاده که خود یکی از برگزارکنندگان این کنفرانس بود، در برنامه تلویزیونی، با تاکید بر «آزادی بیان» به دفاع از کریم عبدیان پرداخت تا بلکه اجازه عمیق شدن اختلافات را ندهد و تحت لوای «آزادی اندیشه» همگان را به اتحاد فرابخواند.
اما ماجرا به اینجا ختم نشد؛ علیرضا نوری زاده در برنامه خود در تلویزیون ایران فردا در تاریخ 16 مرداد 97، به انتقاد از کتاب «ایران و اقوامش» نوشته دکتر محمدحسن حسین‌بر می پردازد و محتوای این کتاب مبنی بر «ملیت های ایران» و ادعای این کتاب در ارتباط با «استثمار» اقوام ایرانی توسط «فارس ها» را به چالش می کشد.


اظهارنظری که از چشم کریم عبدیان، یکی از مسئولان شورای دمکراسی خواهان ایران(ائتلاف جدایی طلبان) و سخنران جنجالی کنفرانس واشنگتن پنهان نماند. عبدیان در واکنش به انتقاد و اختلاف نظری نوری زاده نسبت به این کتاب در فیس بوک خود با معرفی نوری زاده به عنوان «دشمن ملل غیرفارس» او را دروغگو می نامد و طرفداران خود را به ایجاد کمپینی برای دفاع از حسین بر دعوت می کند.

Missing media item.

 

Missing media item.
همین موضوع ساده نشان می دهد که برخی از گروه ها و جریانات اپوزیسیون کنونی، هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده اند که با یکدیگر ائتلاف کنند. پُز دمکراسی و آزادی بیان می دهند، اما در مقابل نظر متقاوت واکنش سخت گرفته و افراد را به دروغگویی، افترا و ... متهم می کنند.


آنچه که واضح و مبین است، احترام به نظر مخالف، اولین گام برای ائتلاف گروه های اپوزیسون می باشد که در حال حاضر اکثر جریانات ضدانقلاب، در آن عاجز مانده اند. امان از فردای سقوط رژیم و روزی که این قوم 72 ملت بخواهند برای مردم نسخه حکومتداری بپیچند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهنام منصوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.