رفتن به محتوای اصلی

هشدار مأمورین سابق سازمان‌های جاسوسی آمریکا به ترامپ
شناخت‌های سازمان‌های جاسوسی در مورد ایران بودار است!
16.08.2018 - 11:07

مجله هفته

مأمورین سابق سازمان‌های جاسوسی آمریکا به ترامپ هشدار می‌دهند: «یافته‌های جعلی سازمان های جاسوسی» در مورد ایران میتواند عواقب فاجعه‌باری به دنبال داشته باشد
یادداشتی خطاب به ريیس‌جمهور آمریکا
از طرف پیشکسوتان سازمان‌های امنیتی VIPS

جناب ریيس‌جمهور،
هنگامی که دولت جورج دبلیو بوش ۱۵ سال پیش مقدمات حمله به عراق را فراهم می کرد، ما نتوانستیم دلیل مشخص و عاجلی را برای آغاز جنگ پیدا کنیم. لذا تصمیم گرفتیم توجه ريیس‌جمهور بوش را به این قضیه جلب کنیم که از طرف معاون خود دیک چینی و دیگران گمراه شده است. ما به نفع او فرض کردیم که او «شناخت‌های سازمان های امنیتی» را که «کالین پاول» در مقابل سازمان ملل متحد ارايه کرده بود، واقعاً باور کرده؛ «پاول» گفته بود اسناد «غیرقابل تردید و محرز»ی وجود دارد که عراق دارای سلاح های کشتار جمعی است و «رابطه شومی» بین صدام حسین و القاعده وجود دارد.

ولی برای ما مشخص بود که مدارکی که کالین پاول با استناد به «شناخت‌های امنیتی» ارايه کرده بود، جعلی است. از همین رو ما در همان روز، یعنی روز ۵ فوریه ۲۰۰۳ طی یادداشت مشابهی توصیه کردیم «خارج از محفل کسانی که حتماً خواستار جنگند، جنگی که به نظر ما هیچ دلیل عاجلی برای آغاز آن وجود ندارد و باز به نظر ما پی‌آمدهای ناخواسته آن احتمالاً فاجعه‌بار خواهد بود، نظرات دیگران را نیز مورد توجه قرار دهد.»
از این‌که پیش بینی‌های ما، در مورد فاجعه های بشری و سیاسی در عراق به حقیقت پیوست (با این که نظر ما مورد اغماض قرار گرفت)، به هیچ‌وجه راضی و شادمان نیستیم. بعد به مردم گفته شد سازمان های جاسوسی «اشتباه» کرده بودند. ولی این امر درست نیست. آن‌ها دروغ گفتند و سر مردم را کلاه گذاشتند و متأسفانه برخی از همکاران ما نیز در این کار شرکت کردند.
۵ سال پس از سخنرانی کالین پاول، ريیس کمیسیون سازمان های جاسوسی سنا نتایج تحقیقاتی را که از طرف هر دو مجلس (در رابطه با وقایع اتفاقیه) صورت گرفته بود در چند جمله خلاصه کرد: «برای توجیه جنگ (در عراق) دولت کراراً «یافته های سازمان های جاسوسی» را به عنوان فاکت عرضه کرده بود که در حقیقت نامستند، متضاد و حتا غیرواقعی از آب درآمد. از این طریق به مردم آمریکا اینطور القا شد که تهدیدی که از جانب عراق وجود دارد به مراتب شدیدتر از آن چیزی است که واقعاً بود.»
اکنون نوبت ایران است
باز طبل های جنگ و حمله نظامی به صدا درآمده اند و این بار نوبت ایران فرا رسیده است. ما پیشکسوتان سازمان های جاسوسی و دیگر تحلیلگران با تجربه و منصف ظاهراً بار دیگر مورد اغماض قرار می گیریم. ما به شدت نگرانیم، زیرا یک جنگ (علیه ایران) نسبت به جنگ عراق به مراتب پی‌آمدهای هولناک تری را به دنبال خواهد داشت و به یک فاجعه جهانی تبدیل خواهد گردید.
در خلال یک سال و نیمی که گذشت، طی چندین یادداشت اشاره کردیم که اولاً حمایت کنونی ایران از تروریسم بین المللی به مراتب کم‌تر از دهه‌های گذشته است و ثانیاً نخست‌وزیر اسرائیل آقای بنیامین نتانیاهو با ادعاهای واهی در مورد ایران کوشش می‌کند واقعیت را قلب کند: ادعاهای او براساس «یافته های سازمان های جاسوسی» بنا شده که چندین سال پیش کذب آن‌ها ثابت شده بود. و نتانیاهو صبر کرد تا مشاور امنیت ملی جدید شما (جان بولتون) کار خود را آغاز کند و سپس سه هفته بعد در روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ نمایش پاورپوینت (PowerPoint) خویش را عرضه کرد و از آن طریق کوشش نمود بار دیگر القا کند که ایران یک برنامه اتمی سری را دنبال می کند.
اگر تحلیل ما در مورد نمایش اسلایدی آقای نتانیاهو به دست شما نرسید، مایلیم باز تأکید کنیم که نخست‌وزیر اسرائیل اسناد جعلی ارايه کرده بود، اسنادی که ما در اوايل سال جاری توجه همگان را به آن جلب نموده بودیم.

از آنجا که یادداشت ما در روز ۷ مه میتواند در بخش غربی کاخ سفید مفقود شده باشد، مایلیم مهم‌ترین نکات آن را مجدداً تکرار کنیم:
«مدارکی» که نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو روز ۳۰ آوریل به عنوان «آرشیو اتمی ایران» به نمایش گذارد، ظاهراً از طرف سازمان جاسوسی اسرائیل جعل شده بود. این اسناد به عنوان اقدامات مخفی برنامه اتمی ایران بیش از یک دهه پیش در اختیار دستگاه دیپلماسی جورج دبلیو بوش قرار گرفته بود و در همان زمان نیز جعلی برآورد شده بود.
ما در یادداشت روز ۷ مه ۲۰۱۸ خود پیشنهاد کردیم: «ما می توانیم ثابت کنیم که اسناد ارايه شده از ایران به دست نیامده، بلکه در اسرائیل جعل گردیده است. علاوه برآن، این اسناد هرگز از طرف سازمان سیا و یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مود تأيید قرار نگرفته است.

قرار بود سال ۲۰۰۸ به ایران حمله شود

تقریباً یک دهه پیش خطر جنگ علیه ایران از بیخ گوش ما گذشت. در سال ۲۰۰۸ بوش و چینی قصد داشتند در سال آخر حکومت خود در همکاری نزدیک با اسرائیل به ایران حمله کنند. خوشبختانه در یک دوسیه منصفانه سازمان‌های جاسوسی NIE در نوامبر سال ۲۰۰۷ تشخیص داده شده بود که ایران برنامه هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ خاتمه داده و این برآورد مهم در سطح انظار عمومی پخش شد. این برآورد مانند یک میله آهنی که به درون چرخ دنده‌های محفل جنگ‌افروزان پرتاب شده باشد، فعالیت های آنان را متوقف کرد.
نتیجه گیری نهايی که ایران کوشش های خود برای تولید سلاح هسته‌ای را متوقف کرده است، نتیجه یک سال کار تحقیقی دقیق بود که در آن زمان، قبل از این‌که همه سازمان های جاسوسی ایالات متحده بر سر یک دوسیه مشترک به توافق برسند، مرسوم بود.به سخن دیگر دوسیه نامبرده در نوامبر ۲۰۰۷ یک گزارش سرهم‌بندی شده مثل دوسیه‌ای نبود، که چند ماه پیش از طرف «چند تن خواص تحلیل‌گر» در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا خلق شده بود. منظور ما آن دوسیه بی مدرک و گمراه کننده‌ای است که رؤسای FBI، CIA و NSA روز ۶ ژانویه سال جاری در اختیار شما گذاشتند. سازمان جاسوسی ارتش DIA، اطلاعات وزارت امور خارجه و ۱۳ سازمان جاسوسی دیگر، در تهیه این سند هیچ نقشی نداشتند.
ريیس‌جمهور جورج دبلیو بوش در زندگینامه خود زیر عنوان «نکات تصمیم گیری» از دوسیه «تعجب‌آور» NIE متعلق به ۹ نوامبر ۲۰۰۷ با عصبانیت یاد کرده، زیرا اتفاق‌نظر در این مورد را که ایران به زودی به سلاح اتمی دست خواهد یافت، از بین برد و از این طریق برنامه بوش/چینی در حمله به ایران را نقش بر آب کرد. او در کتاب خود گلایه می کند: «چگونه می توانستم حمله نظامی به کشوری را توجیه کنم که سازمان های جاسوسی ما تأيید کرده بودند که برنامه های اتمی خود را از مدت‌ها پیش به کنار نهاده است؟»
جناب ريیس‌جمهور،
نمی دانیم که آیا دوسیه مشترک جدیدی در باره ایران و برنامه اتمی آن فراهم شده است و اگر چنین چیزی حقیقت دارد، آیا واقعاً مانند دوسیه نوامبر سال ۲۰۰۷ که یک جنگ غیرضروری علیه ایران در سال ۲۰۰۸ را مانع شد، منصفانه و صادقانه است. ما پای حرف خود ایستاده ایم (که ایران در حال حاضر دارای برنامه سلاح‌های اتمی نیست). ولی با این حال اگر هنوز معتقدید که دلایل قانع‌کننده‌ای در این مورد که ایران در خفا سلاح هسته‌ای تولید می‌کند، موجود است، به نظر ما خلاف به عرضتان رسانده اند و اغفال شده اید.

اگر برمبنای «شناخت‌های (گمراه کننده) سازمان های جاسوسی» تصمیم حمله به ایران را عملی سازید فاجعه غیرقابل اجتنابی که به مراتب سهمناک تر از آنچه بوش و چینی در عراق از خود به جای گذاردند خواهد بود، به وقوع خواهد پیوست.
امضا:
William Binney, former NSA Technical Director for World Geopolitical & Military Analysis; Co-founder of NSA's Signals Intelligence Automation Research Center (ret.)
Sen. Richard H. Black, 13th District of Virginia; Colonel US Army (ret.); former Chief, Criminal Law Division, Office of the Judge Advocate General, Pentagon (associate VIPS)
Marshal Carter-Tripp, Foreign Service Officer (ret.) and Division Director, State Department Bureau of Intelligence and Research
Kathleen Christison, Senior Analyst on Middle East, CIA (ret.)
Bogdan Dzakovic, former Team Leader of Federal Air Marshals and Red Team, FAA Security (ret.) (associate VIPS)
Philip Giraldi, CIA, Operations Officer (ret.)
Larry C. Johnson, former CIA and State Department Counter-terrorism officer
Michael S. Kearns, Captain, USAF (ret.); Wing Commander, RAAF (ret.); Intelligence Officer & ex-Master SERE Instructor
Linda Lewis, WMD preparedness policy analyst, USDA (ret.) (associate VIPS)
Edward Loomis, NSA Cryptologic Computer Scientist (ret.)
David MacMichael, Capt., USMC (ret.); former Senior Estimates Officer, National Intelligence Council
Ray McGovern, former US Army Infantry/Intelligence Officer & CIA analyst; CIA Presidential briefer (ret.)
Elizabeth Murray, former Deputy National Intelligence Officer for the Near East, National Intelligence Council & CIA political analyst (ret.)
Todd E. Pierce, MAJ, US Army Judge Advocate (ret.)
Scott Ritter, former MAJ., USMC; former UN Weapons Inspector, Iraq
Coleen Rowley, FBI Special Agent and former Minneapolis Division Legal Counsel (ret.)
Sarah G. Wilton, Intelligence Officer, DIA (ret.); Commander, US Naval Reserve (ret.)
Robert Wing, former Foreign Service Officer (associate VIPS)
Ann Wright, Colonel, US Army (ret.); Foreign Service Officer (resigned in opposition to the war on Iraq)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
منبع: لینکه تسایتونگ
تارنگاشت عدالت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.