رفتن به محتوای اصلی

آینده ایران و فتوشاپ سیاسی
نگاهی به نمایش پومپئو در تهرانجلس پشتیبانی از صدای ایرانیان
23.07.2018 - 13:01

در فرهنگ دین‌باوران در ایران، هنگامی که از مداوای بیماری ناامید و درمانده می‌شوند به امامزاده‌ای دخیل می‌بندند تا شاید بیمار شفا یابد، حال شماری از ایرانیان برای رهایی از سرطانی به نام جمهوری اسلامی، به ترامپ دخیل بسته‌اند تا شاید فرجی شود و این بار راه نجات را در کیسه او بیابند.
اشتباه اوباما نسبت به جنبش سبز و پشتیبانی نکردن از ایرانیان، این باور را پدید آورد که اگر او کمک کرده بود، حکومت جمهوری اسلامی سقوط می‌کرد. لیکن کسی نگفت چه کمکی، حمله نظامی، تشدید تحریم‌ها یا...

در سال ۲۰۱۶ دانالد ترامپ آمد، هم فرمان ممنوعیت ورود ایرانیان را به آمریکا صادر کرد و هم این که در ماه می ۲۰۱۸ از برجام بیرون آمد و مایک پومپئو نیز شروط ۱۲ ماده‌ای خود را مطرح کرد و پس از آن نمایش‌های چند پرده‌ای کاخ سفید که بیشتر دست‌پخت جان بولتون بود به اجرا در آمد.
پرده نخست در واشنگتن با حضور نمایندگان اقلیت‌های قومی به اجرا درآمد که افزون بر نمایندگان احزاب و گروه‌های قومی، شماری از ژنرال‌های باز نشسته نیز سخن گفتند که شتاب نکنید آقای ترامپ راهی سنگاپور است تا با با رهبر کره شمالی گفتگو کند و بعد از او، نوبت شماست.
پرده دوم نمایش را بخشی از سلطنت‌طلبان با نام کنگره ملی ایرانیان در یکی از اتاق‌های کنگره با حضور شماری از نمایندگان کنگره به اجرا درآوردند و به نگارش قانون اساسی آینده پرداختند که امید آینده ما هستیم، جوانیم و اندیشه نو داریم.
پرده سوم نمایش را که با شکوهتر هم بود سازمان مجاهدین خلق در پاریس برگزار کرد، هم شمار بالای ۳۰۰۰ نفرش بر آن دو پرده پیشین که ۱۰۰ شرکت کننده هم نداشت، می‌چربید و هم شیوه اجراییش. از جولیانی (وکیل ترامپ ) تا بیل ریچاردسون دموکرات و شماری از سیاستمداران پیشین اروپایی در آنجا حضور داشتند و رییس‌شان مریم رجوی هم، یک سر و گردن بالاتر از بازیگران دو پرده نخست بود و جان بولتون هم گوشه چشمی به این گروه داشت. تازه تلاش جمهوری اسلامی برای انفجار همایش نیز، این اجرا را در خبرهای روز رسانه‌های دنیا قرار داد و دستگیری کاردار دوم سفارت جمهوری اسلامی در این رابطه، نور بیشتری را بر این پرده افکند.
پرده چهارم را لوس‌آنجلسی‌ها به سبک خودشان و با پرداخت هزینه خرید بلیت و البته شماری هم دعوت شده از سوی وزارت خارجه (برای صرف شام با مایک پمپئو و رایزنی برای آینده) در ۲۲ جولای در کتابخانه رونالد ریگان به اجرا درآوردند. هنوز این معمای سربه مهر برای ما باقی مانده که چه کسی لیست دعوتی‌های وزارت خارجه را سامان داده که در آن مخالفان دانالد ترامپ را نمی‌دیدی. ترکیب فرهنگی و طبقه‌بندی اقتصادی حاضران، نشان از سلطنت‌طلبان و یهودیان مرفه داشت.

در این دیدار مایک پومپئو سخنان خود را با مقدمه‌ای آغاز کرد که چندان تازه نبود لیکن موجب تشویق حاضران شد. اشاره به ثروت کلان و چنگ انداختن لاریجانی رییس قوه قضاییه به اموال ملت و ریاکار خواندن او و سپس اشاره ۱۰۰ میلیارد دلار خامنه‌ای و سران سپاه و تصاحب معادن از سوی آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هیجان شگفتی را به تالار داد و ناگهان بانویی با فریاد بانگ برآورد که دولت شما کودکان را از خانواده‌ها جدا می‌کند، تماشاگران نمایش نیز به سبک هواداران ترامپ فریاد برآوردند USA. USA. USA و ماموران زن را از تالار بیرون بردند و مایک پومپئو نیز خطاب به آن زن گفت آیا در کشور شما این آزادی اعتراض وجود دارد؟ و در ادامه سخنانش به کمک جمهوری اسلامی به تروریستهای حزب اله لبنان و رزیم بشار اسد از پول نفت ایران سخن گفت که کف زدن‌های مردم را به همراه داشت.

تماشاگران منتظر بودند که او به سرنگونی و جایگزینی حکومت با یک حکومت نزدیک به تماشگران سخن بگوید که او از احتمال و شانس گفتگو با ایران در صورتی که حاکمان ایران رفتار و اخلاق‌شان را مانند رهبر کره شمالی اصلاح کند، سخن گفت و ناگهان سکوت نا امیدکننده‌ای را بر تالار نشاند و او که گویا حس کرده بود حرف نابه جایی زده، سخن را به مسیری دیگر برد و برگی دیگر از نمایش را خواند که گویا بولتون آن را برای جولیانی نوشته بوده تا در پاریس برای مجاهدین بخواند و حال پمپئو برای لوس‌آنجلسی‌ها می‌خواند:
«پرزیدنت ترامپ برنامه‌ریزی می‌کند تا شرایطی فراهم نماید که انقلابی موفق از سوی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شکل بگیرد... زمان‌هایی وجود دارد که رویدادهای پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد و انقلاب ما یکی آز آنها خواهد بود... ما از لحظه مناسب با خبر نیستیم و نمی‌دانیم چه روزی خواهد بود اما می‌دانیم که دنیا وظیفه دارد کارهایی انجام دهد تا هنگامی که زمان درست و لحظه مناسب فرا رسید بتواند از فرصت‌ها بهره بگیرد تا به تحقق برسد... »
با خود می‌اندیشیدم شاید او در رویای یک فتوشاپ سیاسی است، آشوب بازیگران قومی نمایش نخست، چوانی و هیحان بازیگران نمایش دوم، رزمندگی مجاهدین نمایش سوم و مقبولیت و شکوه سلطنت‌طلبان و ثروت لوس‌آنجلسی‌های نمایش چهارم بتواند انقلاب از نوع ترامپ را سامان دهد... در همین زمان بود که بلندگو اعلام کرد که گروه میهمانان ویژه (دعوت شدگان) برای صرف شام خصوصی با مایک پمپئو وزیر خارجه و همراهانش به سوی در غربی بروند و خریداران بلیت هم برای صرف شام عمومی به تالار پایین بروند، خبرنگار جوانی که در کنارم بود پرسید ما باید کجا شام بخوریم، پاسخ دادم مک دانالد، نه دانالد ترامپ!
سخنرانی عنوان حمایت از صدای ایرانیان داشت، نمی‌دانم منظورشان کدام ایرانیان است، مگر نه اینکه ترامپ ورود ایرانیان را به آمریکا ممنوع کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
سایت ایران امروز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.