رفتن به محتوای اصلی

وفور ِ تنگه
23.07.2018 - 00:31

یک روز پس از تمجید رهبر جمهوری اسلامی از سخنان تهدیدآمیز روحانی درباره بستن تنگه هرمز، رئیس جمهوری ایران بار دیگر تهدید خود را شدت بخشید و گفت: «تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست».
روحانی که روز یکشنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) در جمع رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور سخن می‌گفت، "کار آمریکا" را "توطئه علیه ایران و ملت بزرگ ایران" دانست.
روحانی با اشاره به برجام به عنوان "تصمیم یکپارچه تمام ارکان نظام" اظهار داشت: «توطئه آخر آمریکا تلاش برای خسته کردن ملت ایران است. بدانید؛ ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد. آمریکایی‌ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست».
به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی در ادامه با اشاره به تلاش "ناموفق" آمریکا برای "متقاعد کردن اروپا به اصلاح برجام" افزود: «ترامپ زور زیادی زد اما مجبور شد تنهایی از برجام خارج شود. ایران در برابر نپختگی ترامپ، هوشمندانه عمل کرد. آمریکا با همه دنیا علیه برجام تقابل می‌کند. آمریکای منزوی نباید جان بگیرد».
رئیس جمهوری ایران سپس با اشاره به قصد آمریکا برای رساندن صادرات نفت ایران "به صفر" بر تهدید خود بر "بستن تنگه هرمز" تأکیدی مجدد کرد و گفت: «کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی‌گوید جلوی صادرات نفت ایران را می‌گیریم. تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست».
حسن روحانی ادامه داد: «آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آب‌راه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است». او افزود: «قادر نیستید ملت ایران را علیه امنیت و منافع ایران تحریک کنید. به ملت ایران اعلام جنگ می‌کنید و دم از حمایت می‌زنید؟ در همه منطقه پهن شده‌اید؛ معنای حرف‌هایتان را بفهمید».

ایالات متحده افزون بر اعلام آغاز تحریم‌های یکجانبه‌اش علیه ایران در حوزه صنعت خودرو و تجارت فلزات گرانبها از روز ۱۳ مرداد، تهدید کرده است که مشتریان جهانی نفت ایران بایستی تا ۱۳ آبان‌ماه آینده حجم واردات خود از این کشور را به صفر برسانند، وگرنه با تحریم‌های واشنگتن روبه‌رو خواهند شد.

روحانی ۱۱ تیرماه در سوئیس، در پاسخ به این قصد آمریکا، ایالات متحده را تهدید کرد و گفت: «آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید».

این سخنان روحانی با استقبال نیروهای تندرو ایران مواجه شد. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، بلافاصله از تهدید روحانی به بستن تنگه هرمز قدردانی کرد و گفت: «این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می‌بایست باشد».

روز گذشته نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از سخنان حسن روحانی درباره بستن تنگه هرمز تمجید کرد و گفت: «سخنان رئیس جمهور در سفر اخیر به اروپا مبنی بر اینکه "اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد" سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام است».

خامنه‌ای افزود: «وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس جمهور است».

رئیس جمهوری ایران نیز در سخنان امروز خود خطاب به رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور گفت: «روز طلایی دیپلمات‌هاست؛ با تمام شرکت‌های کوچک تا بزرگ ارتباط بگیرید. درهای ایران به‌ روی فناوری و سرمایه باز است؛ سفرا تحرک جدید آغاز کنند».

 

Image result for ‫دم شیر بازی نکن‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.