رفتن به محتوای اصلی

خاستگاه لغو برجام
18.07.2018 - 04:26

نیامین نتانیاهو با نسبت دادن اعتبار تصمیم دونالد ترامپ به خروج آمریکا از توافق هسته ایِ سه سال پیش میان ایران و شش قدرت جهانی به خود، این امر را یک موفقیت برای اسرائیل دانست.
نخست وزیر اسرائیل این سخنان را ظاهرا شامگاه سه شنبه ۲۶ تیرماه در میان جمع محدودی از فعالان حزب لیکود، که وی رهبری آن را در دست دارد، بیان کرده است.
رسانه عبری دولتی اسرائیل می گوید که صدای نتانیاهو مخفیانه در نشست بسته حزب لیکود ضبط شده و به طور انحصاری بدست این رادیو رسید.
این رسانه این سخنان را به عنوام «اذعان» نتانیاهو به «اقناع» آمریکا به خروج از برجام، پخش کرد.
دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد؛ امری که بلافاصله از سوی نخست وزیر اسرائیل به عنوان تصمیمی ناشی از «رهبری شجاعانه» آمریکا در رویارویی با ایران تحسین شد.
بر اساس صدای ضبط شده از سخنان نتانیاهو، ظاهرا در جمع بسته طرفداران فعالش در حزب لیکود، وی گفت «می بایست در برابر همه دنیا بایستیم و آنها را به خروج از این توافق قانع کنیم، و حال، رژیم ایران».
به گزارش این رسانه، یکی از میان جمع می گوید (رژیم ایران) «از بین می رود»، و نخست وزیر اسرائیل درواکنش به این فرد می گوید، «شما این را گفتید؛ (امید که) از دهان شما به (گوش) پروردگار برسد».
بنیامین نتانیاهو همچنین در سخنانش در این جمع تاکید می کند که «نه مردم ایران، بلکه رژیم ایران، خطر است و ما علیه مردم ایران نیستیم».
وبسایت روزنامه اسرائیلی معاریو این سخنان بنیامین نتانیاهو را «خارج از عرف معمول» نامیده است.
شبکه های اجتماعی دفتر نخست وزیری اسرائیل در انتشار این سخنان آقای نتانیاهو سرعت عمل از خود نشان نداده و تا لحظه انتشار گزارش نیز، کاخ سفید به اظهارات رهبر این کشور همپیمان خود در خاورمیانه واکنشی ابراز نکرده بود.
دونالد ترامپ، از پیش از آغازکارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود، از برجام به عنوان «بدترین توافقی که در عمرش دیده است»، انتقاد می کرد و در کارزار انتخاباتی نیز قول خروج از برجام را داده بود.
آقای ترامپ این هفته در پایان یک سفر اروپایی و از جمله در پی دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفت که حفظ برجام برای کل جهان «چیز خوبی نبود».
نتانیاهو از دولت پیشین آمریکا به خاطر نحوه اداره مذاکرات هسته ای با ایران ناخشنود بود و پس از دستیابی آمریکا و سایر قدرت های جهانی با ایران به توافق، آن را به عنوان پیمانی بد نکوهش می کرد، اما تاکید داشت که باید به رصد ایران با قدرت ادامه داد.
در پی روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ، آقای نتانیاهو درخواست برای «تغییر کلی یا لغو» برجام را تکرارکرد.
دولت اسرائیل تاکید دارد که برجام «نه تنها تجاوزگری ایران را کاهش نداد، بلکه تعرض ایران به عراق، لبنان، یمن، و بویژه سوریه افزایش یافته؛ همزمان ایران در حال توسعه موشک های بالیستیک با توانایی حمل کلاهک هسته ای است و سیاست های ایران امنیت جهانی را به خطر انداخته و ایران با آوردن دهها هزار جنگجوی شیعه به سوریه، می خواهد سوریه را به جبهه دیگری برای حمله به اسرائیل مبدل کند».
در پی خروج آمریکا از برجام، دهها شرکت بزرگ و کوچک جهانی همکاری با ایران را متوقف کرده اند؛ امری که آقای نتانیاهو در دوره اخیر گفته است رشته اقتصاد ایران به فرو پاشی رسیده است.
ایران اما در پی خروج آمریکا از برجام، کماکان همراه با قدرت های دیگر، برای حفظ برجام تلاش می کند؛ ایران اما این هفته اعلام کرد که از آمریکا بخاطر بازگرداندن تحریم ها شکایت کرده است.
شماری از مقامات اروپایی نیز این هفته گفتند که اتحادیه اروپا با راهکارهایی مانند برقراری شماری حساب بانکی برای همکاری با ایران، برای حفظ برجا تلاش می کنند.
با وجود این، ارزیابی می شود که آغاز رشته تحریم های سنگین آمریکایی از ۴ نوامبر، ۱۳ آبان، چشم انداز تیره تری برای اقتصاد ایران رقم بزند؛ بویژه مقامات آمریکا تاکید کرده اند که صادرات نفت ایران باید به صفر برسد.

Image result for ‫کارتون برجام منهای امریکا‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.