رفتن به محتوای اصلی

توقف برجام
28.06.2018 - 16:33

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز پنج‌شنبه، هفتم تیرماه، به نقل از بیانیه غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، «تحمیل مجدد» تحریم‌های آمریکا را نقطه آغاز «توقف اجرای» تعهدات ایران تعیین کرد.

در این بیانیه آمده است: «حق غیرقابل انکار ایران است که... تحمیل مجدد تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا را مبنای توقف اجرای تعهدات خود، وفقِ برجام، به صورت کلی یا جزئی قرار دهد.»

دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در گزارش خود به شورای امنیت تایید کرد که جمهوری اسلامی به توافق اتمی متعهد مانده است.

در گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تاکید شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین بار پایبندی ایران به توافق اتمی را تائید کرده و تهران، داوطلبانه، اجازه بازدید از مراکز دیگر را، بنا بر پروتکل الحاقی، داده است.

با این حال آقای گوترش در این گزارش همچنین از ایران خواسته است که به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در مورد برنامه موشکی خود، یعنی فعالیت‌های خلاف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های "ضمیمه ب" [قطعنامه ٢٢٣١] اهمیت و پاسخ دهد.

در بخشی از «ضمیمه ب» قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل، که در تایید برجام صادر شده، از ایران خواسته شده به مدت هشت سال از فعالیت‌های مربوط به برنامه موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی دوری کند.

گرچه مقامات جمهوری اسلامی همواره تکذیب کرده‌اند که ایران دست به ساخت موشک با قابلیت حمل کلاهک زده، در بیانیه تازه نماینده دائم ایران هیچ اشاره‌ای به این بخش از سخنان دبیرکل سازمان ملل نشده است.

غلامعلی خوشرو در بیانیه خود تنها بر برجام متمرکز شده و تایید تعهد ایران به این توافق در شورای امنیت را نشانه «انزوای ایالات متحده» دانسته است.

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین خواستار آن شده است که آمریکا «برای این اقدام متخلفانه خود در تعارض با منشور ملل متحد و اصول حقوق بین الملل مسئول شناخته شود».

او گفته است: «اقدام یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام مستوجب مسئولیت بین‌المللی است و معرف نقض فاحش تعهدات آمریکا و عدم پایبندی آشکار به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.»

دونالد ترامپ، از منتقدان سرسخت توافق اتمی که در تابستان سال ۹۴ رسمی شد، به دلایل مختلف، از جمله محدودیت‌های زمانی برجام، فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی‌اش، در نهایت از این توافق خارج شد.

اما تهدید ایران به خروج از برجام در صورت آغاز مجدد تحریم‌های آمریکا در زمانی مطرح شده است که روزبه‌روز بر فشار آمریکا به مشتریان نفتی ایران افزوده می‌شود.

روز سه‌شنبه هفته جاری یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که واشینگتن از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته که از آغاز ماه نوامبر (۱۳ آبان) واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

یک روز بعد نیز نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در دیداری که با نخست‌وزیر هند داشت از این کشور آسیایی خواست وابستگی خود به نفت ایران را قطع کند.

پیش از این نیز در دو ماه گذشته چندین کمپانی بزرگ اروپائی و آسیایی که در دو سال گذشته به ایران رفته‌ بودند اعلام کرده‌اند که برای گریز از مجازات‌های آمریکا خود را مجبور به ترک ایران می‌بینند.

Image result for ‫تهدید توقف برجام خوشرو‬‎

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.