رفتن به محتوای اصلی

سپاه پاسداران در حریم رود کارون برج ۱۱۰ متری می‌سازد
24.06.2018 - 15:08

نماینده مردم ماهشهر، بندر امام خمینی، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که آب آشامیدنی در استان خوزستان از نظر بهداشتی قابل استفاده نیست. علی گلمرادی جمعه ۱ تیر به خبرگزاری‌های داخلی گفته است: «در خیلی نقاط استان حتی آب لوله‌ها برای شست‌وشوی البسه و ظروف هم استفاده نمی‌شود.» به گفته این نماینده مجلس در برخی نقاط فاضلاب وارد کارون می‌شود، تصفیه‌خانه‌ها فرسوده شده و جمعیت هم افزایش پیدا کرده و به همین سبب تأسیسات قدیمی پاسخگوی نیاز مردم نیست. گلمرادی اعلام کرده که در برخی شهرهای استان خوزستان آب جیره‌بندی شده و در برخی شهرها مانند امیدیه و هندیجان آب در برخی ساعت‌های روز قطع است. در چنین شرایطی، احداث یک برج بلندمرتبه در بستر کارون به نگرانی‌های فعالان محیط زیست دامن زده است.

هژیر کیانی، رئیس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان از رودخانه کارون به عنوان «یک سیال مسموم متشکل از فاضلاب‌های مختلف» نام برده است. او درباره پروژه سپاه برای احداث یک برج ۱۱۰ متری در حریم رودخانه کارون به رسانه‌های داخلی گفته است:

«اینکه با سوءاستفاده از بی‌آبی و کم‌آبی رودخانه کارون، حریم، عرض و بستر رودخانه را کاهش دهیم، خیانتی آشکار است. اجرای پروژه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه کارون، آن هم پروژه‌ای به این عظمت، نشان‌دهنده این است که وضعیت فعلی رودخانه کارون را پذیرفته‌ایم و قبول کرده‌ایم که رودخانه کارون نباید بیشتر از این آب داشته باشد.»

در حال حاضر حدود یک میلیارد مترمکعب آب تنها از سرشاخه‌های رودخانه کارون به یغما برده می‌شود. اضافه برداشت آب کارون که در طرح‌های انتقال آب مربوط به لایحه بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شده، حیات رودخانه کارون را به خطر انداخته است.

احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به روزنامه ایران گفته است که مسئولیت ساخت و ساز در بستر رودخانه کارون به عهده وزارت نیروست:

«قانون وظیفه حفاظت از رودخانه‌ها و نظارت بر ساخت و سازها در حریم آنها را به وزارت نیرو داده و از آن جایی که بر اساس قوانین، هرگونه ساخت و ساز در داخل رودخانه ممنوعیت دارد، سازمان آب و برق استان خوزستان باید در این خصوص پاسخگو باشد.»

لاهیجان‌زاده هشدار داده که ساخت این برج در وسط رودخانه کارون بی‌شک باعث رسوب‌گذاری در داخل رودخانه و افزایش شوری آب و از بین رفتن خودپالایی کارون می‌شود. به پروژه سپاه برای احداث برج بلندمرتبه در وسط رود کارون ۴۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده، در همان حال اعتبار پروژه لایروبی کارون ۳۵۰ میلیارد تومان در سال است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید این دو پروژه با هم مغایرت دارند و ناقض یکدیگرند.

به گفته احمد لاهیجان‌زاده برجی که قرار است قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه در حریم کارون احداث کند، در نقطه‌ای قرار دارد که ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.