رفتن به محتوای اصلی

هشدار آمریکا
22.06.2018 - 02:17

مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا نسبت به احتمالا فروش فناوری تسلیحات اتمی کره شمالی به ایران، هشدار دادند.
وبسایت «هیل» که اخبار کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور نوشت: «این نگرانی وجود دارد که برقرار روابط میان آمریکا و کره شمالی، به یک چالش امنیتی جدید تبدیل شود چنانچه که رژیم کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی بتواند سیستم های پیشرفته فن آوری موشکی از مدل ICBM را به کشورهای سرکشی مانند ایران به فروش برساند».
این گزارش به نقل از دو مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود افزوده است: «این نگرانی رو به افزایش است زیرا ممکن است کره شمالی با بهره برداری از رابطه جدید با واشنگتن بتواند در آرامش، تسلیحات پیشرفته به تهران صادر کند».
به نوشته این وبسایت، «این معامله ممکن است در حالی روی داد که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز مشغول تبلیغات درباره نشست تاریخی و موفقیت آمیز ترامپ با کیم جون اون رهبر کره شمالی است».
یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکايی در این باره گفته است: «کره شمالی تقریبا هر سیستم نظامی که قیمت مناسب برای آن پرداخت شود را می‌فروشد. ایران نیز در پیشتر قیمت خوبی در ازای این سیستم‌ها پرداخت کرده است».
وی افزود: «شواهد فراوان ثابت می‌کند که کره شمالی انواع اسلحه، فن آوری متنوع موشکی و فن‌آوری هسته‌ای را مقابل قیمت خوب و مناسب در دسترس دشمنان آمریکا قرار داده است».
از نظر این مسئول اطلاعاتی آن‌چه به گفته او «مساله را وحشتناک می‌کند» این این است که پیونگ یانگ ممکن است این تکنولوژی‌ها و حتی اطلاعاتی ذخیر ه شده در یک دیسک یا یو اس بی ۲۵۶ گیگا بایتی حاوی نقشه ها، مشخصات طراحی و تکنولوژی محافظ های کلاهکهای پیشرفته را به عوامل ایران بفروشد.

او معتقد است که این مقدار از اطلاعات در مورد فن آوری موشک‌های بالستیک، بازی را به نفع تهران تغییر خواهد داد. وى افزود: «تا زمانی که ایران آزمایش‌های موشکی جدیدی انجام ندهد، ما نمی‌توانیم از این مساله اطمینان حاصل کنیم».

گزارش هیل اشاره می‌کند که خانواده رهبر کره شمالی چند نوع سکوی پرتاب موشک را به ایران فروخته است.

بنا بر این گزارش، یکی دیگر از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا گفت: «مساله باقیمانده فقد مدت زمانى است که کره شمالی لازم دارد تا تکنولوژی ICBM را برای توسعه موشک‌های بالستیک به ایران به فروش برساند».

این مقام رسمی گفت که ایران در صورت به دست آوردن این تکنولوژی، قادر خواهد بود به فناوری موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دست پیدا کند، به ویژه این‌که ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج شده است.

وی تاکید کرد که ایران در صورت به دست آوردن این تکنولوژی، در چند سال آینده خواهد توانست طراحی و آزمایش‌هایی بر آن انجام دهد.

وی افزود: «هرچند تلاش‌های طولانی مدت در این زمینه انجام خواهد شد، اما تهران می‌تواند در قبال تعهد در ماندن در توافق هسته‌ای با اروپا، روسیه و چین، که در سال ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید، در زیمنه توسعه فن آوری ICBM برای تولید سلاح هسته ای فعالیت کند».

گزارش هیل افزود که دولت ترامپ باید در توافقنامه با کره شمالی تضمین کند که فناوری موشک‌های بالستیک را در اختیار کشورهایی مانند ایران قرار ندهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
العربیة

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.