رفتن به محتوای اصلی

عزتِ بین المللی
14.06.2018 - 23:21

همزمان با اعلام برگزاری جام جهانی ۲۰۲۶ در آمریکا، کانادا و مکزیک، گزارشها حاکی از آن است که فدراسیون فوتبال ایران تنها فدراسیونی بوده که در رای گیری برای این انتخاب به هیچ کشوری رای نداده است.

نمایندگان کشورهای عضو فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد از میان دو نامزد میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶، یعنی مراکش و سه کشور کانادا-آمریکا-مکزیک، به میزبانی مشترک سه کشور قاره آمریکا رای دادند.
در پی این رای گیری، تصویر آرای داده شده توسط فیفا منتشر، و مشخص شد که تنها کشوری که به هیچ نامزدی رای نداده و رای ممتنع داشته، ایران بوده است.
نکته مورد اشتراک میان هر دو نامزد میزبانی جام جهانی این است که جمهوری اسلامی ایران نه تنها روابط دیپلماتیک با آنها ندارد، بلکه در ماههای اخیر تنش‌هایی بین ایران و این کشورها رخ داده است.
مراکش به تازگی روابط خود با ایران را به دلیل آنچه که تلاش ایران و حزب الله برای دخالت در امور داخلی خود خواند، قطع کرد.

از سه کشور آمریکا شمالی که یک بلوک برای نامزدی تشکیل دادند نیز دو کشور کانادا و آمریکا روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

دولت پرزیدنت ترامپ که ماه گذشته از توافق اتمی با ایران خارج شد، اشخاص و نهادهای بیشتری را در ارتباط با برنامه موشکی و مسائل حقوق بشر ایران تحریم کرد. مقام‌های ایران نیز نسبت به خروج از برجام هشدار دادند.

کانادا نیز که سعی می‌کرد در پی روی کار آمدن دولت جاستین ترودو روابط خود با ایران را بهبود ببخشد، با مرگ کاووس سیدامامی، شهروند ایرانی کانادایی در زندان و ممنوع الخروج شدن همسر او، به تندی از مقام های ایران انتقاد کرد.

در آخرین اقدام، مجلس کانادا به قرار دادن نام سپاه پاسداران در میان گروه‌های تروریستی رای مثبت داد.

تنها مکزیک در میان کشورهای نامزد جام جهانی ۲۰۲۶ مشکلی با ایران ندارد اما این کشور نیز برای این میزبانی در بلوک آمریکا و کانادا قرار دارد.

به نظر می رسد تنش‌ سیاسی با تمام نامزدهای جام جهانی ۸ سال بعد موجب شد که نمایندگان فدراسیون فوتبال ایران در این رای گیری گزینه ممتنع را انتخاب کنند.

به نوشته خبرگزاری خبرآنلاین، علی کفاشیان، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران چند روز پیش اعلام کرده بود که به دلیل اختلاف های سیاسی با کشورهای کاندیدا شده برای میزبانی جام جهانی رای آنها ممتنع خواهد بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.