رفتن به محتوای اصلی

مهندسي انتخابات عراق توسط رژيم ايران
نگاهي به انتخابات جديد عراق قسمت 2-2
10.05.2018 - 12:57

 در اين انتخابات ليستهاي فتح (حشدالشعبي)، دولت قانون (نوري مالكي)، ثائرون (مقتدي صدر)، حكمه (عمار حكيم)،  نصر (حيدر عبادي) تبديل به بازيگران اصلي صحنه انتخابات شده‌اند. سني‌ها و كردها نيز كه در طول 15 سال گذشته به علت اختلافات داخلي و اشتباهاتي كه در گذشته داشته‌اند، از جانب رژيم ايران متحمل بيشترين ضربات شده و از فقدان يك مركزيت قدرتمند و تاثيرگذار در رنج هستند. سني‌ها مقهور اشغالگري رژيم ايران شده و كردها نيز علاوه بر آن، نسبت به رژيم ايران خوش‌باوري پيشه كرده و اكنون شقه شده‌اند كه حاصل رسوخ رژيم ايران در صفوف آنهاست.

بي‌جهت نيست كه كارشناسان امور خاورميانه، در بسياري جهات وضعيت كنوني عراق را كپي‌برداري‌شده از ايران كنوني مي‌دانند. اخيرا در رابطه با انتخابات جديد عراق، برخي سران رژيم به بغداد و سليمانيه سفر كرده و به طرف‌حسابهاي نزديك به خود گفته‌اند  كه تعيين نخست وزير آتي عراق كار رژيم ايران است و نه صندوق آراء!  هيآت‌هاي اعزامي رژيم ايران در اين ديدارها نتوانسته‌اند وحشت خود را پيشرفت‌هاي قيام مردم ايران و  سياست و استراتژي اعلام شده دولت امريكا و موج نفرتي كه عليه رژيم ايران در جامعه جهاني به راه افتاده پنهان سازند.

رژيم ايران با سرمايه‌گذاري روي ضرباتي كه بر پيكر سني‌ها و كردها در عراق وارد نموده (يعني بازپس گيري مناطق وسيعي كه تا چندي قبل در دست «نيروهاي پيشمرگ» بود و توسط سپاه پاسداران از آنها بازپس گرفته شد، و همچنين آوارگي مردم اهل سنت به علت حملات داعش يا حشد الشعبي) اكنون روي اين متمركز است كه در اكثريت شيعه، جريان يا جرياناتي را از صندوق‌هاي راي بيرون بكشد كه در سالهاي گذشته بيشترين خدمت را به رژيم ايران كرده‌اند. بر اين اساس مي‌خواهد كارت برنده نخست وزير آتي اين كشور را در دست داشته باشد تا از اين طريق، همچون گذشته در  رويارويي با مخالفان خود در معادلات منطقه‌يي، «اعماق استراتژيك» ادعايي خود را حفظ كند! رژيم ايران در كنار نيل به اين هدف، قصد دارد در ميان جريانات وابسته به خودش در داخل خاك عراق، يك جريان اصلاح طلب! (مانند ايران) را نيز در ويترين خود داشته باشد تا با آن اقليت‌هاي سني و كردها و ...  بيشتر شقه و ايزوله نمايد.

در اينجا اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا رژيم ايران چنين فرصتي خواهد يافت تا به اهداف خود در عراق برسد؟ صرفنظر از هر فراز و نشيبي بايد گفت: «خير». زيرا تعادل قواي سياسي عراق، متاثر از تعادل قواي بزرگتري در منطقه ‌است. اكنون خاورميانه آبستن حوادث بزرگي است كه انطباق سازنده با آن مي‌تواند نيروهاي ملي و دمكراتيك عراقي را به عبور درست از تحولات رهنمود كند. جبهه‌بندي موقتي كه اكنون در منطقه با عضويت روسيه، رژيم ايران، رژيم اسد و .... شكل گرفته يك واقعيت شكننده و تدافعي و ناپايدار است.

رژيم ايران و عواملش در عراق با عوامفريبي تمام در تلاش هستند «قهرمان سازي ابلهانه»‌ نموده و اينگونه وانمود كنند كه ناجي عراقيان بوده و شكست داعش در عراق محصول كار آنهاست تا از اين طريق براي خود كسب آراء بكنند! اين يك اشتباه فاحش خواهد بود كه  چنين فكر شود آنها در مبارزه با تروريسم و داعش گامي برداشته‌اند. اكنون اين اجماع نظر قوي در جهان وجود دارد كه آنها در غارت و كشتار و ويرانگري و تفرقه‌افكني و جنگ‌افروزي ركوردار بوده‌اند.

زالمای خلیل‌زاد سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل اخيرا در مقاله‌ای تحت عنوان  «نفوذ ایران در عراق را محدود کنید» در روزنامه وال استریت ژورنال  نوشت كه  رژيم ایران در تلاش برای مهندسی کردن انتخابات عراق به سود شبه نظامیان وابسته به خود است. جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نيز در تاريخ 15 مارس گذشته در جمع خبرنگاران گفت رژيم ایران در تلاش است با استفاده از پول بر انتخابات عراق اثر بگذارد. اينگونه اظهارات و نمونه‌هاي مشابه آن، با اين اطلاعات موثق كاملا همخواني دارد كه سفارت و كنسولگرهاي رژيم ايران در داخل خاك عراق، مركز اصلي دخالتهاي رژيم ايران در امور داخلي عراق و تروريسم اين كشور عليه مخالفان و هدايت مستقيم عوامل رژيم در مناصب كليدي عراق است. فراموش نكنيم كه سفير و ساير اعضاي سفارت و كنسولگريها، از اعضاي قديمي و مجرب نيروي تروريستي قدس سپاه پاسداران ايران بوده كه تاكنون جنايات بيشماري را در داخل خاك عراق فرماندهي كرده‌اند.

بنابراين نبايد انتظار داشت كه برگزاري انتخابات عراق در چنين شرايطي دردي از مردم عراق مداوا كند. زيرا اين چهره‌ها نيستند كه در اين كشور وضعيت را به نفع مردم تغيير مي‌دهند بلكه سياستها و استراتژي‌ها هستند كه مي‌توانند تغييرات مورد پسند مردم را ايجاد كنند. سياست و استراتژي درست، طرد عوامل اين رژيم از مناصب كليدي و اخراجشان از عراق در جهت خلع يد از رژيم ملاها در اين كشور است. باور نداشتن به اين واقعيت، به منزلة قبول تداوم فساد و كشتار و غارت و ويرانگري براي چهار سال ديگر است. از اينرو بايد شجاعانه در اين مسير گام نهاد و به وظيفه انساني و ملي خود عمل نمود. مردم عراق نرمش در مقابل رژيم ايران را هرگز بر عاملانش نخواهد بخشيد.

اكنون استراتژي جامعه جهاني به طور عام و دولت ايالات متحده امريكا روي تغيير رژيم ايران متمركز است. در ايران قيام بزرگ براي به زير كشيدن ديكتاتوري مذهبي حاكم آغاز شده و استراتژي هزار كانون شورشي در داخل شهرهاي ايران گسترش يافته و سرنگوني اين رژيم را در چشم‌انداز نزديك قرار داده است.

با چنين چشم‌اندازي است كه مي‌توان گفت، در عراق، آينده نيروهايي را در دامان خود خواهد پذيرفت كه با اين استراتژي همسو و متحد باشند. تغيير رژيم ايران نه تنها خواسته مردم به پا خاسته ايران بلكه خواسته مردم منطقه خاورميانه و بسياري در جامعه جهاني است.

Abdorrahman.m@gmail.com

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.