رفتن به محتوای اصلی

فوتبال دولتی که از جیب مردم هزینه می کند،نبایست مانع لژیونر شدن استعدادها شوند!
28.04.2018 - 14:58

خواندن این یادداشت به هواداران افراطی برخی تیم ها توصیه نمی شود!زیرا در این نوشتار مسائلی مطرح خواهد شد که به مذاق این گروه خوش نخواهد آمد.
لیگ برتر دوره هفدهم در حالی با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید که با همانند سالهای گذشته تعدادی استعداد در این فوتبال بی برنامه هنر خود را به رخ کشیدند،تا تیم های صنعتی و ابسته به دولت برایشان دندان تیز کنند.
بیایم واقع بین باشیم در این فوتبال که سالانه حدود سیصد میلیارد از جیب مردم هزینه می شود و جای تاسف آنجاست که در این شرایط اقتصادی و گرانی ارز بخشی از این پول به بازیکنان و مربیان خارجی تعلق می گیرد!
حال اینکه با توجه به کیفیت برخی بازیکنان خارجی شاغل و برخی مربیان این صرف هزینه هیچ تاثیرگذاری مفیدی در فوتبال ایران نداشته است.مثالهای بسیاری در زمینه را می توان مطرح نمود ،ارطغول سالام سرمربی تراکتور برای نیم فصل مبلغ نزدیک به دو میلیارد دریافتی داشت و سه بازیکنی که با نظر مستقیم ایشان به تبریز رفتند دو میلیارد به بدهی این باشگاه افزودند!و حاصل آن چیزی بغیر از نیمکت نشینی جوانان با استعداد این تیم حاصل دیگری نداشت.در تیم های سپاهان،پیکان،استقلال و سایر تیم ها نیز مثالهای مشابه زیادی وجود دارد.
در همین فوتبال بی استراتژیک استعدادهایی مانند امید نورافکن،قلی زاده،یونس دلفی،صادق محرمی و چند بازیکن دیگر در این لیست وجود دارند که از تیم های خارجی پیشنهاد همکاری دارند!در این میان هواداران تیمهای متمول دولتی با فشار های خود در فضای مجازی سعی می کنند مدیران تیم های محبوشان به هر شکل ممکن این استعدادها رابه پای میز قرارداد بکشانند.
اما عقلانی و حقیقت این داستان زمانی جامعه عمل پوشیده خواهد شد که این بازیکنان در همین فصل با اتخاذ بهترین تصمیم لژیونر شوند تا هم با تمرین و مسابقه در شرایط حرفه ایی باشگاههای خارجی به تجربیات خود افزوده و در تیم ملی کمک بزرگی به سرمربی جهت هماهنگی انجام دهند ،و هم با دریافت دلار به وضعیت مالی خوبی برای آینده دست پیدا کنند.
همین نقل و انتقال زمینه ساز ورود بازیکنان جوان تر که در سالهای گذشته فرصت دیده شدن پیدا نکردند و امسال می توانند مسیر همین استعداد ها را طی کنند،در سوی دیگر باشگاههای فوتبال ایران که مانند سایر رقبای خود در آسیا از راههای مختلف درآمدزایی محروم هستند و قوانین دست و پاگیر موجود اجازه درآمدزایی به باشگاهها نمی دهد!مدیران هم که زورشان به رسانه میلی برای حق پخش نمی رسد با اتخاذ یک تصمیم ساده و ترانسفر نمودن یک تا سه بازیکن تحت قراردادشان به لیگ های خارجی بخش بزرگی از هزینه جاری یک فصل تیم تحت مدیریت خود را از حق ترانسفری و حق رشد استعدادها بدست آورند!
سرنوشت تیم هایی که در ظاهر به بخش خصوصی واگذار شدند هم بخوبی نشان داده این طرح به دلیل ضعف قوانین نهادهای واگذاری و سنگ اندازی برخی تصمیم سازان که منافع شان به خطر افتاده است با شکست مواجه شده است!؟
نفت را با آن داستان ها به بخش خصوصی واگذار نمودن و چون اراده ایی در رده مدیران میانی وزارت نفت وجود نداشت ،آنقدر با بخش خصوصی بازی نمودند تا این تیم سقوط کرد.سپیدرود نیز با جابجایی عجیب تنها به همت
هواداران پرشور و حمایت های ایشان از کادر فنی و بازیکنان توانستند به زحمت در لیگ برتر بمانند.
استقلال خوزستان ،پدیده مشهد هم بهتر از سپیدرود و نفت نبوده است و با توجه به مواردی که در بالا عنوان شد اگر هریک از این باشگاهها بتوانند دو تا سه استعداد در سال آماده ترانسفر شدند بکنند دیگر با خطر اعتصاب بازیکنان ،انحلال و شکایات متعدد طلبکاران مواجه نمی شوند،به قولی دخل و خرجشان را با جذب اسپانسر و حق رشد بازیکنان مزبور در می آورند.
به امید روزی که ورزش و بخصوص فوتبال ایران از این بن بست و فقدان مدیران کارآمد رها شود....

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

حمید جباری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.