رفتن به محتوای اصلی

اتحادیه اروپا به‌ دلیل نقض حقوق بشر تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تمدید کرد
12.04.2018 - 21:00

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه ایران را به‌مدت یک سال تمدید کرد. این تحریم‌ها به‌دلیل نقض حقوق بشر در ایران صورت می‌گیرد و شامل ۸۲ مقام ایرانی و یک نهاد می‌شود. شورای اروپا پنج‌شنبه ۱۲ آوریل / ۲۳ فروردین اعلام کرد که کشورهای عضو تدابیر مجازاتی ایران در زمینه نقض حقوق بشر را تا تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۱۹ / ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ تمدید کردند. بر این اساس ۸۲ نفر و یک نهاد ایرانی که متهم به نقض حقوق بشر هستند به‌مدت یک سال دیگر تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت. به‌گفته شورای اروپا، مقاماتی که تحریم شده‌اند نمی‌توانند به کشورهای عضو این اتحادیه سفر کنند و دارایی آن‌ها نیز مسدود شده است. همچنین ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا صادرات تجهیزاتی که حکومت ایران می‌تواند از آن‌ها برای سرکوب استفاده کند و یا ارتباطات را تحت کنترل قرار دهد، ممنوع اعلام کرده‌اند.
از جمله افرادی که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارند می‌توان به این افراد اشاره کرد: محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، حسن فیروزآبادی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، محمدرضا نقدی فرمانده وقت بسیج، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پیشین نیروی انتظامی، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و شماری از قاضی‌های دادگاه‌های انقلاب.
اتحادیه اروپا این تحریم‌ها را از سال ۲۰۱۱ وضع کرده و به‌رغم توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵، همواره آن‌ها را تمدید کرده است. این تحریم‌ها در اعتراض به سرکوب اعتراضات پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) صورت گرفتند. در این اعتراضات ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر دستگیر شدند. تحریم‌های فوق ربطی به تحریم‌های جهانی علیه ایران در پیوند با برنامه هسته‌ای این کشور ندارد. حکومت ایران به «نقض گسترده و سیستماتیک» حقوق بشر متهم است. «اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، زندانی کردن فعالان سیاسی، برخورد با اقلیت‌های دینی و قومی» از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود. سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل نیز جمهوری اسلامی را همواره ناقض حقوق بشر دانسته‌اند. در گزارش سالانه عفو بین‌الملل که امروز (پنج‌شنبه) منتشر شده گفته است که در سال ۲۰۱۷، ۵۰۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند. بدین ترتیب در سال گذشته میلادی جمهوری اسلامی به تنهایی ۵۱ درصد از اعدام‌ها در جهان را انجام داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امرالله ابراهیمی
برگرفته از:
زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.