رفتن به محتوای اصلی

جنگ «سمی» انگلیس با روسیه برای فلج کردن افکار عمومی
12.04.2018 - 10:10
ترجمه و تلخیص:
ترجمه رضا نافعی

کارشناسان انگلیسی نمی توانند تایید کنند که منشاء سمی که ظاهرا علیه سرگئی اسکریبال (جاسوس روستباری که به انگلستان اخراج شده بود) و دخترش جولیا بکار برده شده روسیه بوده است. اینک از پرده به در افتاده که: امریکا و انگلیس تلاش کرده اند تا در «سازمان برای ممنوعیت استفاده از سلاح های شمیائی» مانع از آن گردند که بحث و گفتگوئی در باره ماده سمی » نوی شُک » صورت گیرد.
روز سه شنبه، آزمایشگاه سلاح های شیمیایی بریتانیا Porton Down, که در نزدیکی سالسبری قرار دارد، اعلام کرد که بر اساس یافته های تحقیقی خود نمی تواند تایید کند منشاء سمی که «نوی شوک» خوانده می شود و در اوایل ماه مارس علیه سرگئی اسکریپال و جولیا دختر وی بکار برده شده، روسیه بوده است. «گاری آیتکن هد» رئیس آزمایشگاه مذکور در گفت وگو با تلویزیون «اسکای نیوز» گفت :
طبق تشخیص ما سم بکار برده شده » نوی شوک» است که یک گاز سمی نظامی و فلج کننده اعصاب است. ما نمی توانیم منبع آن را دقیقا مشخص سازیم. ولی ما اطلاعات علمی را در اختیار دولت گذاشتیم، که پس از مراجعه به منابع دیگر از آن نتیجه گرفته شود.
گرچه کارشناسان انگلیسی با تحقیقات خود رد پائی نیافته اند اما «آیتکنهد» در آخرین جمله خود مفری برای دولت انگلیس باز می گذارد که می تواند از آن طریق کماکان مسکو را متهم سازد – چرا که هنوز » منابع دیگری» نیز برای مراجعه وجود دارند – که البته این منابع برای افکار عمومی ناشناس می مانند.
اما این ترفندی است چنان اشکار که حتما نتیجه ای ببار نخواهد آورد. چون از بوریس جانسون وزیرخارجه انگلیس، دو هفته پیش در مصاحبه ای با » دویچه وله| – صدای آلمان»، سوال می شود که او چگونه به این باور رسیده است که منبع «نوروتوکسین» روسیه است؟ او با صراحت تمام به کارشناسان » پورتو داون» استناد می کند و می گوید اظهارات آنها » کاملا واضح» است و آنها » هیچ شک و تردیدی» نداشته اند.
با توجه به این سخن دروغ که نادرستی آن قابل اثبات است، جناح مخالف دولت انگلیس در پارلمان خواستار استعفای وزیرخارجه شده است. » Diane Abbott» وزیر کار در کابینه سایه حزب کارگر در این مورد گفت: بوریس جانسون از قول » پورتون داون » ادعا کرده که صراحتا به او تضمین داده شده که منبع نوروتوکسین روسیه است. امروز افشاء شده که این سخن دروغ است. Chris Furlong سیاستمدار حزب کارگر با سخنانی تند تر به اظهار نظر پرداخت و گفت بوریس جانسون می گوید » پورتون داون» به او گفته است که منبع روسیه است ولی » پورتون داون» امروز تایید کرد که آنها نتواسته اند منبع را شناسائی کنند. این یک دروغ آشکار و خطرناک است. خانم ترزا مای، کی او را ازکابینه اخراج خواهید کرد؟
برلین اتهام بی سند را تایید می کند
وزارت خارجه انگلیس معتقد است که بهترین دفاع حمله است و بی اعتنا به اظهارات نادرست وزیر و حاصل تحقیقات متخصصین شیمی دست از اتهامات خود بر نمی دارد و در عین حال با نهایت وقاحت ادعا می کند که هیچگاه ادعا نکرده که منبع سمی که بکار رفته روسیه بوده است.
در یکی از موضعگیری های وزارت خارجه گفته شده اظهارات دانش پژوهان موسسه پورتون داون، که مبرا سازندۀ روسیه هستند، » فقط بخشی از تصویر وضعیت از منظر سرویس اطلاعات مخفی است. وزارت خارجه در دنبال موضعگیری خود اظهار می دارد: طبق برآورد ما روسیه مسئول این اقدام گستاخانه و بیرحمانه است و جامعه بین المللی برآورد ما را تایید می کند که : این امر توضیح قابل قبول دیگری ندارد.
این جامعه بین المللی مورد استناد، در این مورد ، عبارت است از کشورهائی که تعدادشان حتی به یک دوجین هم نمی رسد، مانند آلمان که با دنباله روی از انگلستان ، برغم فقدان سند و مدرک دیپلمات های روسی را اخراج می کند.
برلین، پاریس و واشنگتن در یک بیانیه مشترک ادعا کرده اند که سم فلج کننده اعصاب که علیه اسکریپال بکار رفته » در روسیه ساخته شده است». در آن بیانیه از یک » برنامه – نویشوک» هم صحبت به میان آمده بود که روسیه دست اندر کار آنست و باید آن را برای (OPCW) سازمان برای ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیائی آشکار سازد.
خانم مرکل صدراعظم آلمان در مصاحبه ای با ZDF برنامه دوم تلویزیون آلمان سخن از آن گفت که روسیه یک » برنامه سلاح شیمیائی» دارد که باید آن را به OPCW سازمان برای ممنوعیت سلاحهای شیمیائی اعلام دارد.
آنجلا مرکل بدون هیچ مدرکی فرض می کند که روسیه در خفا مشغول ساختن سلاح شیمیائی است. اتحادیه اروپا از روسیه می خواهد که «برنامه نویشوک» را علنی سازد و با سازمان ممنوعیت سلاحهای شیمیائی همکاری کند.
انگلیسی ها نویشوک دارند
اما مسکو چطور باید چیزی را علنی کند که وجود ندارد؟ ویکتور خولستوف نماینده روسیه در سازمان برای ممنوعیت سلاحهای شیمیائی دوهفته پیش اعلام کرد که روسیه غیر از آنچه که در سال 1997 در محدوده کنوانسیون سلاحهای شیمیائی اعلام کرده ماده دیگری نساخته است.
روسیه تمام موجودی شیمیائی خود را اعلام کرده و کارشناسان فنی دبیرخانه OPCW آن را مورد بررسی قرارداده اند. تیم بازرسان آن سازمان نیز تخریب سلاحهای شیمیائی روسیه را مورد بررسی قرار داده اند»
روسیه در جریان تخریب سلاحهای شیمیائی در پائیز 2017، پیش از موعد مقرر، آخرین سلاح های شیمیائی خود را از بین برد. امریکا می خواهد در سال2023 این کار را به انجام برساند.
هیچ نوع مدرکی وجود ندارد که روسیه نویشوک را، که در دوران شوروی ساخته شده، اصلا در اختیار دارد- تا چه رسد به گاز فلج کننده اعصاب را که علیه اسکریبال بکار برده شده – اما همین ها را در مورد انگلیسی ها نمی توان گفت.
چرا نمی توان گفت؟ چون طبق تشخیص کارشناسان پوروتون داون سم فلج کننده علیه اسکریبال قطعا نویشوک بوده است. آنها این را از کجا می دانند؟ چون خود آنها نمونه قابل تطبیق آن را در اختیار دارند. این را وزیرخارجه انگلیس در همان مصاحبه با صدای آلمان – دویچه وله- اعتراف کرد.
امریکائی ها هم باید این سم را در اختیار داشته باشند. به هر حال نیویورک تایمز در ماه مه 1999 گزارش داد که امریکا و جمهوری سابق شوروی ازبکستان توافق کرده اند، آنطور که امریکائی ها می گویند، برای پیاده کردن «سایت Nukus» یکی از بزرگترین کار خانه های تولید سلاحهای شیمیائی شوروی، به ازبکستان کمک کند.
بنا به گفته های پناهندگان شوروی به امریکا و مقامات ایالات متحده امریکا «نوکوس» مهمترین سایت های پژوهشی و آزمون های اولیه شوروی برای تولید یک کلاس جدید از سلاحهای شیمیائی محرمانه و سریعا کشنده بنام «نویشوک» بوده است.
و نیز این که بسیاری از کشورهای دیگر یا این سلاح را در اختیار دارند و یا قادر به ساختن آن هستند. دست کم نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به نقل از گزارش های سازمانهای اطلاعاتی چنین می گوید. طبق این گزارش ها دست کم 20 کشور این سلاح را دارند یا قادر به ساختن آن هستند.
تا آنجا که اطلاع در دست است دانشمندان ایرانی نیز دوسال پیش با همکاری با OPCW چندین نوع «نویشوک» ساخته اند.
از آن زمان به بعد این نوروتوکسین در بانک اطلاعاتی سازمان مزبور ثبت شده است. نویشوک سم فلج کننده اعصاب در بانک اطلاعاتی این سازمان نگاهداری می شود. بنا بر این برای لندن از همان آغاز روشن بود که حتی اثبات وجود نویشوک هم مدرکی برای اثبات این دعوی نیست که روسیه منبع آنست.
موضوع بحث و گفتگو شود
از این گذشته این امریکائی ها و انگلیسی ها بودند که مانع آن شدند تا OPCW مدت ها قبل از این نویشوک را در فهرست سلاحهای شیمیائی قرار دهد و نه روس ها. این جریان وقتی از پرده به در افتاد که وبلاگ سیاسی «ماه الاباما» دست به انتشار اسنادی زد که ویکیلیکس از سفارت امریکا بدست آورده بود.
سابقه آن باز می گردد به انتشار کتاب : «اسرار دولتی: تاریخچه ای خصوصی «در باره برنامه سلاح های شیمیائی روسیه»
نوشته ویل میرزانایوف در سال 2008
میرزایانوف که در دهه 1990 به امریکا مهاجرت کرده بود، در توسعه نویشوک در اتحاد جماهیر شوروی مشارکت داشت فورمول نویشوک، گاز فلج کننده اعصاب، را که تا آنزمان کاملا محرمانه بود در کتاب خود منتشر ساخت.
متعاقب آن هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در آن زمان، دستورالعمل های خود را به دیپلمات ها و نمایندگان ایالات متحده گروه «استرالیا» ابلاغ کرد و متذکر شد که هرگاه پرسش هائی در مورد میرزایانوف مطرح گردد پاسخ ها چگونه باید باشند.
«گروه استرالیا» خود را چنین تعریف می کند که انجمنی است غیررسمی از کشورها برای هماهنگ ساختن کنترل صادرات تا اطمینان حاصل شود که صادرات به توسعه سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی کمک نمی کند.
این کمیته عمدتا متشکل است از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر مانند مکزیک یا اوکرائین. دستور العمل کلینتون چنین است:
کلیه رویدادها ئی را که در آن سخن از کتاب در میان می آید گزارش دهید
نه آغاز کننده و نه تحریک کننده بحث در باره کتاب باشید یا اگر بحثی پیش آمد در باره اصول کلی بحث کنید
روشن کنید که با موضوع اشنا نیستید
طوری که چشمگیرنباشد سر و ته بحث را به هم آورید و بگوئید بحث در باره این موضوع را باید به کارشناسان در پایتخت ها واگذاشت
از یکی دیگر از تلگرام ها چنین بر می آید که علاوه بر نمایندگان امریکا انگلیسی ها نیز در پی آن بودند که مانع گفت وگو در باره نویشوک شوند
بر اساس اطلاعیه ای از سفارت آمریکا در هلند، نماینده انگلیس ازگروه «استرالیا»، پس از اینکه یک نماینده کانادایی به افشاگری های میرزایانوف اشاره می کند می گوید «چیزهائی درباره آن» شنیده است ولی از نویشوک بی خبر است، ازاین گذشته کل بحث را باید به کارشناسان مقیم پایتخت سپرد». بقول معروف او خود را به نادانی زده است.
افزون بر این ها از این تلگرام، که بعنوان محرمانه طبقه بندی شده، چنین بر می آید که وزارت دفاع انگلیس از همکاران هلندی و فنلاندی خواسته است تا کارمندان خود را موظف سازند که در آینده در باره این موضوع حرفی بمیان نیاورند. علاوه بر این در پیام مذکور پیشنهاد هائی نیزشده با این مضمون که هرگاه این موضوع در جلسات OPCW مطرح گردد چگونه باید با آن برخورد شود.
تکیۀ وبلاگ «ماه آلاباما» بر این است که تلاشهای امریکائی ها و انگلیسی ها برای لاپوشانی کردن موضوع به موفقیت انجامیده است. وبلاگ مذکور می نویسد: در گزارش هیئت نمایندگی امریکا پس از دیدار با گروه استرالیائی نه سخنی از » نویشوک» بمیان می آید و نه از کتاب میرزایانوف. موضوع اصلا مطرح نشده است.
اما مطرح نشدن موضوع سبب طرح چند پرسش می گردد: برای چه امریکائی ها و انگلیسی ها نمی خواستند موضوع » نویشوک» در کمیته های بین المللی مربوط به موضوع مطرح گردد؟ آیا تلاش آنها برای این بود که نویشوک در فهرست سلاحهای شیمیائی OPCW قرار نگیرد؟ برای این بود که نمی خواستند سگ های خفته را بیدار کنند و دیگرکشورها نیز در صدد دست یافتن به این گاز مرگ آور برایند؟ چرا انگلیسی ها حاضر نیستند در مورد اسکریبال از مقررات OPCW پیروی کنند؟ چرا تازه وقتی که ایرانی ها به صحنه آمدند نویشوک در فهرست سلاح های ممنوعه قرار گرفت؟
موضوع اسکریپال و » پرونده ترامپ»
آیا هیلاری کلینتون در این جریان بعنوان رئیس دیپلومات های امریکا مسئول لاپوشانی بود؟ به هر حال این نخستین بار نیست که نام او در ارتباط با قضیه اسکریپال مطرح می شود.
تیم انتخاباتی کلینتون به » کریستوفر استیل» ماموریت داد تا یک » پرونده جعلی» برای ترامپ، رقیب انتخاباتی کلینتون برای ریاست جمهوری در آن زمان، درست کند. بر اساس این پرونده FBI دستور داد تا اعضاء تیم انتخاباتی ترامپ تحت نظر قرار گیرند.
کریستوفر استیل میان سالهای 2006 تا 2009 رئیس بخش روسیه در سرویس اطلاعاتی انگلستان MI6 بود. او رهبر تحقیقات در مورد قتل لیتوینکوبود، قتلی که لندن بدون سند و مدرک روسیه را مسئول آن می داند. پورتال اینترنتی » ناخدنک زایتن» اخیرا در صدد برآمد کریستوفر استیل را مورد تحقیقات دقیق تری قرار دهد.
استیل در سال 2009 MI6 را ترک و یک موسسه خصوصی امنیتی تاسیس کرد بنام » Orbis Business Intelligence » عرصه اصلی کسب و کار Orbis تدارک افترا و اتهام علیه روسیه بود و هست. یک » مشتری خصوصی» از ابریس خواست تا در چهارچوب پروژه کارل کبیر برای» اثبات» این ادعا که گویا روسیه در مبارزات انتخاباتی فرانسه، ایتالیا، بریتانیای کبیر و آلمان دخالت کرده اسناد و شواهدی عرضه کند. اخبار جعلی در باره ارتش ترول روسیه، در باره چگونگی تامین مالی لوپن Le Pen توسط روسیه، برلوسکونی، و AfD ( راستگرایان آلمان) و در باره نقشه ای که گویا روسیه برای فروپاشی اتحادیه اروپا تدارک دیده که همه ساخته و بافته همین کارگاه Orbis ابریس است که رسانه ها و سیاستگران بله قربان گو نیز به گسترش آن پرداختند.
پابلو میلر، عامل اطلاعاتی پیشین انگلیس نیز در استخدام همین موسسه ابریس است. او کسی است که سرگئی اسکریپال را برای سرویس اطلاعاتی بریتانیا استخدام کرد و از او یک جاسوس دو جانبه ساخت.
پابلو میلر تا حمله سالیسبوری با اسکریپال تماس منظم داشت، این دو نه تنها مقیم این شهر کوچک بودند بلکه میلر رئیس دفتر سازمان ابریس در سالیسبوری نیز بود. این اطلاعات تا قبل از آن که پاک شود در پروفیل او در لینکداینLinkedIn-Profil قابل دیدن بود.
حتی Craig Murray سفیر سابق انگلیس بر این تصور است که خود اسکریپال هم در استخدام ابریس بوده است و احتمالا در پرونده ترامپ نیز نقش داشته است.
وبلاگ آلمانی » ناخدنک زایتن» در این مورد چنین می نویسد: واقعیت مسلم این است که اسکریپال بطور منظم با افسر راهنمای خود ملاقات می کرده است، کسی که برای موسسه ای کار میکند که در زمینه پروپاگاند علیه پوتین، سرآمد بازار است. این موضوع جالبی است . ولی چرا در رسانه های آلمانی از این موضوع هیچ خبری نیست؟

https://deutsch.rt.com/europa/67785-enthullung-zu…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
راشیا تودی
سایت آینده aayande

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.