رفتن به محتوای اصلی

انگلیس ادعای خود در خصوص ترور اسکریپال را پس گرفت
04.04.2018 - 15:35

وزارت خارجه انگلیس ادعای روسی بودن عامل اعصاب که علیه جاسوس دوتابعیتی استفاده شده بود را پس گرفت.
به گزارش مشرق، وزارت خارجه انگلیس ادعای اینکه منشا عامل اعصاب نویچوک(А-۲۳۴) که علیه «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوتابعیتی استفاده شد، روسی بود را پس گرفت و توئیتی که در این رابطه منتشر کرده بود را پاک کرد.

جنگ سرد امنیتی جدید و نزاع غرب و روسیه
بنابر گزارش شبکه خبری راشاتودی، این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این، این نهاد انگلیسی علاوه بر اینکه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر چنین اتهامی را علیه مسکو مطرح کرده بود، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس هم در مصاحبه‌ای این ادعا را تکرار کرده بود.
به این ترتیب دولت انگلیس به طور مستقیم، کرملین را به دست داشتن در اقدام علیه اسکریپال و دخترش متهم کرده بود با این حال روز گذشته اعلام شد که دانشمندان انگلیسی گفته‌اندنمی‌توانند ثابت کنند عامل اعصاب مورد استفاده برای مسمومیت اسکریپال ساخت روسیه بوده است.
اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI۶ در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.
اسفندماه سال گذشته اسکریپال و دختر ۳۳ ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. در پی این حادثه، دولت انگلیس بلافاصله روسیه را به دخالت داشتن در این حادثه متهم کرد.
دولت روسیه دست داشتن در مسمویت اسکریپال را رد کرده و از انگلستان خواسته تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرده است.
وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرده بررسی پرونده اسکریپال نشان می‌دهد یک روز قبل از مسمومیت اسکریپال مرکز «پورتون داون» انگلیس در اقدامی مشکوک مقابله با آلودگی‌های شیمیایی و بیولوژیک را تمرین کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
فارس

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.