رفتن به محتوای اصلی

هشدار عراقچی نسبت به "عواقب سنگین اخلال در برجام"
26.03.2018 - 16:27

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران می‌گوید این کشور از ماه‌ها پیش خود را برای سناریوهای مختلف درباره برجام آماده کرده است. او تاکید کرد که اخلال در برجام برای منطقه "پرآشوب" خاورمیانه تبعات سنگینی خواهد داشت.

عباس عراقچی با بیان این که آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور در پی مهار ایران هستند گفت: «یکی از راه‌های مهار جمهوری اسلامی از دید آنها افزایش تحریم‌ها، برگرداندن تحریم‌های نفتی و کشتیرانی و تمام موارد قبلی است که برجام مانع بزرگی در مقابل آنها ایجاد کرده، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا برجام را از سر راه بردارند.»
معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید امید این کشورها برای مهار جمهوری اسلامی "واهی" است و آنها نه در گذشته موفق به این کار شدند نه در آینده خواهند شد.

عراقچی روز دوشنبه (۶ فروردین/ ۲۶ مارس) با اشاره به حمله‌های شدید رئیس جمهوری آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام به خبرگزاری ایسنا گفته است: «اکنون بیش از یک سال است که ترامپ تلاش می‌کند تا برجام را از بین ببرد یا اصلاحاتی را انجام دهد که از دید ایشان معایب آن برطرف شود که در این زمینه نیز ناکام مانده است.»
دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ نیز بارها توافق هسته‌ای میان شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) با ایران را بدترین توافق تاریخ خوانده و گفته بود اگر نواقص برنامه اجرایی آن برطرف نشود به آن پایبند نخواهد ماند.
ترامپ معتقد است برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مانع ادامه برنامه‌های موشکی مناقشه‌برانگیز ایران نشده، جلوی اقدام‌های "بی‌ثبات‌کننده" این کشور در منطقه را نگرفته و محدودیت زمانی مناسب را برای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لحاظ نکرده است.

مطابق مصوبه کنگره آمریکا، رئیس جمهور باید در دوره‌های ۱۲۰ روزه درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرد. ترامپ بار گذشته ۲۲ دی ماه تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد و در عین حال گفت این کار را احتمالا برای "آخرین بار" انجام داده و تکرار آن مستلزم اصلاح برجام است.
هشدار در مورد آینده "منطقه‌ای پرآشوب"
عراقچی درباره پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از برجام گفته است: «زمانی که مذاکره و توافقی می‌کنند، طرف دیگر توافق به تمام تعهدات خود پایبند است و آن‌ها هستند که تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند و از توافق خارج می‌شوند، باید مسئولیت کار خود را بپذیرند. اعتبار آن‌ها قطعا در سطح جهانی از دست خواهد رفت و تبعات و عواقب سنگینی را برای منطقه خواهد داشت. منطقه ما منطقه‌ای پرآشوب است.»
معاون سیاسی وزارت خارجه ایران می‌گوید کشورهای اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی بارها گفته‌اند برجام یک توافق امنیتی است و به طور مستقیم با امنیت منطقه و بین‌الملل سروکار دارد و عواقب هرگونه اختلال در آن برای جامعه بین‌الملل "سنگین" خواهد بود.
به رغم تاکید کشورهای اروپایی بر اهمیت حفظ برجام، مواضع بریتانیا، فرانسه و آلمان در هفته‌های گذشته دست‌کم در مورد نقش منطقه‌ای و برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران به مواضع دونالد ترامپ بسیار نزدیک شده است.
بیشتر بخوانید: واکنش بروجردی به انتصاب بولتون: نگاه به شرق را تقویت کنیم

برخی از ناظران احتمال می‌دهند کشورهای اروپایی برای متقاعد کردن آمریکا به حفظ برجام، آماده اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای شدیدتری علیه جمهوری اسلامی باشند.
بر این اساس سناریوهای احتمالی آینده برجام، به خصوص با موضع‌گیری اخیر سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای متنوع‌تر و مبهم‌تر از همیشه است.
تغییرات اخیر در دولت ترامپ و معرفی جان بولتون به عنوان مشاور ارشد امنیت ملی و مایک پومپئو، رئیس پیشین سازمان سیا به عنوان وزیر خارجه که هر دو بر خلاف پیشینیان خود از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای هستند نیز نگرانی‌ها نسبت به آینده برجام را افزایش داده است.
ناامیدی ایران از اروپا؟
علائالدین بروجردی چهارم فروردین در اظهاراتی که بوی ناامیدی از اروپا از آن به مشام می‌رسد به ایسنا گفت: «آمریکایی‌ها بنا دارند سیاست‌های تندتری را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کنند و ما باید در مقابل نگاه به شرق به ویژه چین و روسیه را تقویت کنیم.»
در مورد سودمندی این رویکرد تردیدهای جدی وجود دارد؛ چین و روسیه گرچه با ایران روابط تجاری قابل اعتنایی دارند، در دوره مناقشه بر سر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به تمام قطعنامه‌های تحریمی علیه این کشور رأی موافق دادند.

عباس عراقچی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی از ماه‌های پیش برای "همه سناریوهای محتمل" راهکار پیش‌بینی کرده گفته است: «حتما ما در شرایطی که ترامپ و دیگران تصمیمی را علیه برجام اتخاذ کنند، آماده واکنش فوری و سریع هستیم و از منافع مردم ایران به صورت کامل دفاع خواهیم کرد.»
اشاره عراقچی به "ترامپ و دیگران" شبهه ناامیدی ایران از سه کشور اروپایی را تقویت می‌کند. بروجردی می‌گوید سیاست‌های ایران در مورد مسائل هسته‌ای "در سطح بالاتر از وزارت خارجه، در شورای عالی امنیت ملی" اتخاذ می‌شود و تا جایی که او اطلاع دارد سمت و سوی این سیاست‌گذاری‌ها در همان جهت "تقویت نگاه به شرق" است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
دویچه وله فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.