رفتن به محتوای اصلی

افشاگری استاد دانشگاه شریف از نقش «چای صبحگاهی» کارکنان هواشناسی در سقوط هواپیماها در ایران
25.03.2018 - 16:04

دکتر محمدباقر ملائک، از استادان هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، می گوید پروازهای هواپیماها در ایران از ساعات ابتدایی صبح و با داده های شب گذشته هواشناسی آغاز می شوند، در حالیکه سازمان هواشناسی کشوری تازه ساعت هشت صبح فعالیت خود را آغاز می کند و تازه در آن هنگام هم کارکنانش برای خوردن صبحانه و چای می روند.
در ویدئوی کوتاهی که از یک جلسه تدریس او به دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دکتر ملائک برای اولین بار از تهیه گزارش مفصلی از دلایل سقوط یک هواپیما در دهه ۸۰ توسط خودش خبر می‌دهد. گزارشی که مقصران سانحه هوایی خرم آباد را به‌صورت فنی – تخصصی مشخص کرده و به جای رسیدگی حقوقی به برکناری وی از ریاست دانشکده منجر می‌شود.
ملائک در این جلسه اعلام می‌کند در سانحه هوایی خرم آباد که منجر به برخورد هواپیما به کوه و کشته شدن تمامی مسافران و خدمه پرواز شد، سازمان هواشناسی مقصر اصلی حادثه بوده است.
دکتر ملائک می گوید: «اطلاعاتی که سازمان هواشناسی از وضعیت جوی مسیر پروازی در اختیار سازمان هواپیمایی و مسئولان فرودگاه قرار داده بود، مربوط به روز قبل از حادثه بوده و مهمترین دلیل سقوط هواپیما همین اطلاعات بروز نشده بوده است.»
او در ادامه با اشاره به وجود ابر در ارتفاع ۱۱ هزار و شش هزار پایی می گوید: «خلبان برای فرود ارتفاع خود را کاهش داده اما در شش هزار پایی هم با ابر مواجه می شود. ۴۰ ثانیه علی رغم به صدا در آمدن آلارم هواپیما در این ارتفاع صبر می کند تا بلکه از ابر خارج شوند اما متاسفانه به دلیل عدم دید کافی به کوه اصابت می کند. مسئولان آن ۴۰ ثانیه صبر او را دلیل حادثه اعلام کردند در حالی که او بر اساس اطلاعات هواشناسی که از عدم وجود ابر در این ارتفاع در اختیار وی نهاده بودند، ارتفاع را کاهش داده و قصد فرود در باند پرواز داشته است.»

صبح روز ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در سانحه مشابه‌ای با سانحه خرم آباد در دهه هشتاد، هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی «آسمان» در نزدیکی شهر«سمیرم» واقع در ۶۲۰ کیلومتری جنوب تهران سقوط کرد. برخورد این هواپیما به کوه «دنا» که ۴۴۰۹ متر ارتفاع دارد باعث شده تمامی سرنشینان این پرواز جان خود را از دست بدهند. این هواپیما نیز ساعت ۸ صبح از فرودگاه مهرآباد تهران به پرواز درآمده بود؛ همان ساعتی که به گفته دکتر ملائک، سازمان هواشناسی کشوری هنوز کارش را به درستی آغاز نکرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
دماوند

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.