رفتن به محتوای اصلی

جنگی میان اسرائیل و حزب‌الله، پای ایران را هم به میان خواهد کشید
15.03.2018 - 11:53

واشنگتن – یک مقام ارشد اطلاعاتی دولت ترامپ از «احتمال شدید» جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله که ممکن است پای ایران را نیز به میان کشد و منطقه را دچار آتش جنگ کند، هشدار داد.

دیوید کاتلر، مدیر دایره‌ی ملی اطلاعات خاور نزدیک از اداره‌ی کل اطلاعات ملی روز سه‌شنبه به یکی از اتاق‌های فکر واشنگتن گفت «نگران احتمال خطر جدی جنگ دول در خاور نزدیک است».

کاتلر پرسید «چه خواهد شد اگر جنگی که میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان درگیرد به همین دو محدود نماند و بلکه تبدیل به جنگی در ناحیه‌ی شمالی شود و کل مشرق‌زمین را به آتش بکشد؟». «چه خواهد شد اگر ایران به جای آن که در پرده و مخفیانه در جنگ دخیل باشد، به شکل مستقیم‌تر و فعال‌تری به جنگ بپیوندد، و این به جنگی تبدیل شود که تنها دامن اسرائیل و نیز ما را نگیرد بلکه دامن بسیاری از دیگر متحدین ما در منطقه را نیز بگیرد؟

«احتمال چنین چیزی بسیار زیاد است».

کاتلر در گفتگو با انستیتوی سیاست خاور نزدیک واشنگتن به تشریح موفقیت‌های ایالات متحده و متحدان‌اش در شکست گروه تروریستی داعش، در سوریه و عراق، و نیز به خطرهایی که همچنان از سوی این گروه ناشی می‌شود، پرداخت.

«جنگ علیه داعش جنگی سنتی و دارای دو طرف مشخص نیست».

«ایالات متحده، ایران، حزب‌الله، و روسیه همه در حال جنگ با داعش‌اند. ما همه، به همراه‌ مخالفان‌مان، با یک دشمن می‌جنگیم. و چنین است که آنها نیز ممکن است از یک «صلح تقسیم‌شده» سود ببرند. ایران و دست‌نشانده‌اش، حزب‌الله لبنان نیز مشمول بالقوه‌اند و خواهند توانست منابع و دقت را به مسیرهای دیگر بکشند».

کاتلر به نقل از پرزیدنت دونالد ترامپ در سال گذشته گفت ایران منبع بی‌ثباتی منطقه است.

ترامپ در ماه اکتبر گفت رژیم ایران «همچنان جلودار حمایت از تروریسم دولتی است و به القائده، طالبان، حزب‌الله، و حماس و دیگر شبکه‌های تروریستی کمک می‌کند». این کشور موشک‌هایی را تولید می‌کند، به‌کار می‌گیرد، تکثیر می‌کند که خطری علیه لشکریان آمریکایی و متحدان ماست. کشتی‌های آمریکایی و آزادی دریانوردی در خلیج عرب و دریای سرخ را تهدید می‌کند. آمریکایی‌ها را به اتهامات واهی زندانی می‌کند. علیه زیرساخت‌های حساس ما و سیستم‌های مالی و نظامی ما حمله‌های سایبری صورت می‌دهد».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.