رفتن به محتوای اصلی

نشستِ عبرت‌ انگیزِ صدام حسین - بغداد - ۲۲ ژوئیه ۱۹۷۹
10.03.2018 - 12:20

https://www.youtube.com/watch?v=UOGkuRCjiGI

۳۱ تیر ۱۳۵۸ (۲۲ ژوئیه ۱۹۷۹)؛ صدام نشست رهبران حزب بعث را برگزار کرد تا از منتقدین زهر چشم بگیرد و جای پای خود را محکم کند. دستور داد در آن نشست همه حرکات و سکنات حضّار فیلم‌برداری شود. شماری از مداحّان در آن مراسم مهندسی‌شده؛ تا توانستند های و هوی کردند و قربان صدقه رهبری رفتند. صدام در آن نشست اسامی تعدادی از اعضا را که به زعم وی جاسوس و خائن به‌شمار می‌آمدند یکی یکی قرائت کرد و گفت از جای خود بلند شوند و بیرون بروند. مامورین استخبارات آنها را از سالن با خودشان می‌بردند و روزهای بعد گفته شد که زندان و جوخه‌ی آتش، در انتظارشان بوده و تیرباران شده اند. رئیس جمهور عراق که «ان‌شاء‌الله، ان‌شاء‌الله» از زبانش نمی‌افتاد؛ تصمیم خودش را به مبارزه علیه استعمار و استثمار و بی عدالتی نسبت داد. در «جبر جّو» آن نشست عجیب و غریب؛ مریدان و مداحّان حالی به حالی شده و بارها و بارها کف زدند و شعار دادند. سپس یکی یکی پشت میکرفن آمده رهبری بی همتا و شجاعانه صدام حسین را ستودند. تعدادی از آنها نشان می‌دادند که اشک در چشمانشان حلقه زده و با دستمال پاک می‌کردند. گفته شده خود صدام هم خودش را به این حالت می‌زد.
آن مراسم با بازگویی اعتراف ساختگی یکی از متهمین که تیربارانش کردند (محی عبدالحسین مشهدی الشمری عضو شورای فرماندهی انقلاب)، آغاز شد و او که وحشت از نگاهش هویدا بود و گاه از شدت هراس سقف را مثل آدمهای مات و منگ می‌پائید در آن نشست اعلام کرد که داوطلبانه بدون هیچگونه فشاری با شما حرف می‌زنم.
مداحّان پشت سر هم شعار می‌دادند مرگ بر خائن، اعدام باید گردد... مرگ بر خائن، اعدام باید گردد...درود بر صدام حسین... فدایت یا صدام حسین ای قهرمان قهرمانان...
 


پانویس
متن کامل صحبتهای رد و بدل شده در نشست 
من شريط فيديو الاجتماع الأستثنائي الموسع للمؤتمر القطري والكادر المتقدم وقيادات الشعب في ٢٢ تموز عام ١٩٧٩ (في قاعة الخلد ١٩٧۹)
...
سایت همنشین بهار

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.