رفتن به محتوای اصلی

سخت‌ترین شرایط اقتصادی ایران در ۴۰۰ سال گذشته!
06.03.2018 - 12:55

در حالی که روحانی اعلام می‌کند ایران در شرایط مطلوبی از نظر اقتصادی قرار دارد، اقتصاددانان این موضوع را رد کرده و می‌گویند مواردی که روحانی به عنوان دستاوردهای اقتصادی دولت عنوان می‌کند واقعیت ندارد.

 فرشاد مومنی، اقتصاددان اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه، معتقد است اقتصاد ایران در سخت‌ترین شرایط اقتصادیِ ۴۰۰ سال گذشته قرار دارد. مومنی می‌گوید: «رئیس جمهور اعلام می‌کند که در سال ۹۵ بیشترین رشد اقتصادی را داشته‌ایم اما کسی نمی‌پرسد این چه رشدی است که انگیزه، نشاط و پویایی اقتصادی را به همراه ندارد. یا در جایی دیگر آقای رئیس جمهور اعلام کرد که افزایش سرمایه‌گذاری را داریم، اما کسی نپرسید این چه رشدی است که انگیزه سرمایه‌گذاری را به همراه نداشت؟»

فرشاد مومنی تاکید می‌کند: «شواهد تجربی به ما می‌گوید شرایط اقتصادی ایران در سخت‌ترین شرایط ۴۰۰ سال اخیر خود قرار دارد. یعنی از زمان جنگ ایران و عراق هم شرایط بدتر است در آن زمان ما توانستیم ایران را کارآمدتر اداره کنیم، زیرا دولت در آن زمان تولیدکننده و مردم را شریک مالی خود می‌دانست.»

میثم موسایی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نیز می‌گوید: «ما در حال حاضر نه فاینانس می‌بینیم و نه سرمایه‌گذاری خارجی داریم. دولمتردان از کدام دستاورد صحبت می‌کنند؟»

موسایی با اشاره به اینکه دولتی‌ها در ماه‌های اخیر از خطوط خارجی و فاینانس‌هایی که برای کشور اخذ شده است به عنوان دستاورد برجام یاد می‌کنند می‌گوید: «فاینانس نوعی سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت خارجی محسوب می‌شود، منتهی این نوع روش تامین مالی، مختص بعد از برجام نبوده و نیست و ما قبل از برجام هم فاینانس [اعتبار مالی] داشتیم.»

این اقتصاددان می‌افزاید: «اگر فاینانس را مختص برجام بدانیم، اشتباه است چرا که اگر نگاهی به سال‌های قبل از برجام بیندازید متوجه می‌شوید ما قبل از برجام نیز با روش فاینانس، بسیاری از پروژه‌های ایرانی را تامین مالی می‌کردیم.»

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره آمار دولت درباره نرخ تورم و تعداد مشاغل ایجاد شده واکنش نشان داده و گفته است آمار تورم تک رقمی و اشتغالزایی واقعیت ندارد و معلوم نیست دولت این آمارها را از کجا می‌آورد.

حاجی دلیگانی این سخنان را در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی در مجمع عمومی بانک مرکزی درباره نقش دولت در تورم تک رقمی در چند سال اخیر مطرح و گفته است: «اساس تورم تک رقمی زیر سوال است، چرا که قیمت کالاهای اساسی و حتی خدماتی که دولت ارائه می‌دهد به میزان زیادی افزایش یافته و نمی‎توان ادعا کرد تورم تک‌رقمی شده است.»

حاجی دلیگانی معتقد است اگر در بخشی هم قیمت‌ها خیلی افزایش نیافته، بیشتر به خاطر رکود موجود در بازار است نه سیاست‌های اقتصادی دولت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزوده است: «در خبرها دیدم که اقای روحانی گفته است در ۴ سال اخیر ۲ میلیون شغل خالص ایجاد شده است. ما در این حوزه با آمارهای متناقض روبرو هستیم و این آمار هم غلط است.»

به اعتقاد این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی «در هیچ زمانی به اندازه مقطع کنونی نرخ اشتغال پایین و نرخ بیکاری بالا نبوده است و ما با لشکر بیکاران روبرو هستیم. معلوم نیست این عدد را از کجا می‌آورند؟!»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
کیهان لندن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.