رفتن به محتوای اصلی

#اعتراضات_روز – از میان آن‌ها: اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه گاز ایلام
27.02.2018 - 12:33

کارگران گروه ملی فولاد اهواز: این همه بی عدالتی،هرگز ندیده ملتی

اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد اهواز که از اول اسفند آغاز شده دوشنبه ۷ اسفند نیز ادامه یافت. کارگران با خواست پرداخت حقوق‌های معوقه آذر، دی، بهمن و همچنین تعیین تکلیف پرداخت حقوق اسفندماه، عیدی و پاداش، پرداخت معوقات بیمه تامین اجتماعی، برقراری بیمه تکمیلی پرسنل و ساماندهی و برقراری مجدد سرویس های ایاب و ذهاب برای چهارمین بار مقابل استانداری تجمع کردند.

علی‌رغم ادامه اعتصاب کارگران و تجمع آن‌ها مقابل استانداری و راهپیمایی در شهر مسئولان تا کنون واکنشی نشان نداده‌اند. با این که ۴ هزار کارگر این کارخانه مطالبات معوقه دارند مالک مجتمع یکشنبه ۶ اسفند حقوق آذر کارگران زیر فوق دیپلم را پرداخت که تعدادشان از ۶۳ تن تجاوز نمی‌کند.

کارگران امروز مقابل استانداری شعار می‌دادند:

•             کارخونه رو فروختن، پول ما رو نمیدن

•             این همه بی عدالتی، هرگز ندیده ملتی

•             مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر

•             عزا عزا امروز، روز عزا است امروز، گروه ملی بیچاره صاحب عزاست امروز.

اعتصاب کارگران و پیمانکاران فولاد خراسان

دوشنبه ۷ اسفند سومین روز از تجمع کارگران و پیمانکاران فولاد خراسان بود که ۱۰ ماه حقوق و دستمزد عقب‌افتاده دارند.

اعتصاب کارگران کارخانه فولاد ارومیه

دو‌شنبه ۷ اسفند کارگران فولاد ارومیه که ۸ ماه تا یک سال دستمزد معوقه دارند مقابل استانداری آذربایجان غربی در ارومیه تجمع کردند. این چندمین تجمع کارگران با خواست مطالبات معوقه است.

اعتصاب کارکنان انبار نفت جدید ارومیه

دوشنبه ۷ اسفند کارگران شرکت نفت جدید ارومیه در اعتراض به ۸ ماه مزد معوقه و عدم پرداخت حق بیمه مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در تهران تجمع کردند.

شعار کارگران اعتصابی پالایشگاه گاز ایلام: استاندار نیایی، می‌آییم

تحصن کارگران پیمانی پالایشگاه گاز ایلام یکی ازشرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران دوشنبه ۷ اسفند وارد دومین روز خود شد.

کارگران که مطالبات معوقه ۵ ساله دارند خواستار پاسخگویی استاندار به مطالبات خود شدند. شهریار داریپور در واکنش به اعتصاب ۷۰۰ کارگر پیمانی که بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند و پرداخت مطالباتشان به تعویق افتاده گفته فقط مدیر کارکنان رسمی هستم.

کارگران امروز شعار می‌دادند:

•             مدیر نالایق نمی خوایم نمی خوایم.

آن‌ها خواستار پاسخگویی استاندار شدند و شعار می‌دادند:

•             استاندار کجایی کجایی

•             استاندار نیایی می‌آییم.

کارگران شهرداری مهاباد ۱۲ اسفند اعتصاب می‌کنند

کارگران و کارکنان شهرداری مهاباد که ۷ ماه است حقوق نگرفته‌اند به شهرداری و شورای شهر مهاباد ۶ روز فرصت داده‌اند تا مطالبات معوقه کارگران را بپردازد.

حدود ۷۰۰ کارگر شهرداری مهاباد که در اثر تعویق دستمزدها با مشکلات معیشتی بسیاری روبرو هستند اعلام کرده‌اند در صورت عدم پرداخت مطالباتشان از ۱۲ اسفند اعتصاب خواهند کرد.

اخیرا یکی از کارکنان شهرداری مهاباد به نام هلمت کریمی خود را حلق‌آویز کرد. گفته می‌شود این اقدام به خودکشی و مرگ ۳ تن دیگر از کارگران و کارکنان شهرداری ناشی فشارهای اقتصادی بوده است. یکی از این کارکنان به نام کریم احمد پور به دلیل نپرداختن حق بیمه نتوانسته بود از امکانات بیمه درمانی استفاده کند و قادر به تامین هزینه داروی مورد نیاز خود نبوده است.

برخی رسانه های محلی گزارش داده اند شهرداری مهاباد که ۷ ماه حقوق کارکنان خود را نپرداخته به سفارش اداره اطلاعات، ده‌ها میلیارد تومان صرف تهیه و نصب دوربین‌هایی در چهار راه ها و خیابان های اصلی شهر کرده است.

تجمع اعتراضی کشاورزان ورزنه

یکشنبه ۶ اسفند گروهی از کشاورزان ورزنه اصفهان در اعتراض به خشکانیدن زاینده رود و نبود آب برای کشاورزی برای چندمین بار تجمع اعتراضی به پا کردند.

کارگران کارخانه روغن فریکو همچنان از خروج تولیدات کارخانه ممانعت می‌کنند

اعتصاب و تحصن کارگران کارخانه روغن خوراکی واقع در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان دوشنبه ۷ اسفند وارد هفتمین روز خود شد. صدها تن از کارگران که ۵ ماه است دستمزد نگرفته‌اند یکشنبه نیز مقابل در جنوبی شرکت تجمع کردند و مانع از خروج محصولات کارخانه شدند.

یکی از کارگران اعتصابی گفته است:

«دو ماه پیش هم ما مقابل فرمانداری تجمع کردیم و گفتند به کارتان برگردید، مسئله پرداخت حقوق حل شد، اما انگار مسئولان هم نمی‌توانند مشکلی را حل کنند، حتی موقع سفر رئیس جمهور قول دادند و بعد نه تنها کسی جوابگو نیست بلکه تهدید به اخراج هم شده‌ایم.»

اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی از اعتصاب در این کارخانه نوشته است هیات مدیره این شرکت یکشنبه ابلاغیه‌ای صادر کرده و پرداخت مطالبات بهمن و اسفند کارگران را به پایان اعتصاب منوط کرده است.

کارگران گفته‌اند هنوز حقوق مهر و آبان آنان پرداخت نشده و تکلیف پرداخت عیدی و پاداش کارگران نیز روشن نیست. آن‌ها گفته‌اند کارفرما با وعده و وعید قصد دارد اعتصاب آنان را بشکند و زمان بخرد. از این رو آن‌ها تا زمان واریز حقوق های معوقه به حساب هایشان، به اعتصاب و تحصن شبانه روزی خود در مقابل کارخانه ادامه خواهند داد.

 

اعتراض یک هنرمند به عدم پرداخت حق‌الزحمه  توسط شهرداری مریوان

ابراهیم ادوایی به سفارش شهرداری مریوان چند مجسمه برای نصب در نقاط مختلف شهر ساخته است اما شهرداری حق‌الزحمه او را پرداخت نمی‌کند.

تجمع دست‌فروشان امام زاده حسن

دستفروشان منطقه امام‌زاده حسن دوشنبه ۷ اسفند در اعتراض به آزار دستفروشان توسط ماموران شهرداری تظاهرات کردند.

أآن‌ها شعار می‌دادند: «مرگ بر بساطی، درود بر شهرداری».

ادامه اعتصاب در بانه و پیرانشهر و فهرست مطالبات کاسبان و کولبران

در سومین روز اعتصاب عمومی در بانه و پیرانشهر بیانیه‌ای حاوی مطالبات اعتصاب‌کنندگان به شرح زیر منتشر شد. بیانیه کمپین اعتصاب عمومی کاسبکاران و کولبران کردستان  ٧ اسفند ١٣٩۶ خواست‌های اعتصاب‌کنندگان را چنین اعلام کرده است:

«بازگشایی مرزها بدون قید و شرط همین فردا، آزادی کاسبان زندانی، پرداخت بیمه بیکاری به تمام بیکاران بالای ۱۶ سال، پرداخت غرامت به کولبران و کاسبکاران آسیب دیده و پرداخت غرامت به خانواده‌های کولبران و کاسبانی که کشته شده‌اند، پرداخت حق بازنشستگی به کاسبان ۶۶ سال به بالا.»

سید علی ترابی فرماندار پیرانشهر در روز دوم اعتصاب در این شهر با تعدادی از نمایندگان کاسبان دیدار کرد و وعده رسیدگی داد.

در پی اعتصاب سراسری در بانه و پیرانشهر، استاندار کردستان که قرار بود یکشنبه برای گشایش یک پروژه به بانه سفر کند، سفر خود را به تعویق انداخت.

اعتراض خیابانی سپرده‌گذاران موسسه البرز

سپرده‌گذاران موسسه مالی البرز ٧ اسفند باز تجمع اعتراضی برپا کردند. آن‌ها که عملا مانع تردد در خیابان ولی‌عصر تهران شده بودند شعار می‌دادند:

•             پول پس انداز ما دزدی و غارت شده

تجمع اعتراضی کاسبان پلاسکو مقابل شھرداری منطقە فیلم

گروهی از کاسبان ساختمان پلاسکو دوشنبه ۷ اسفند نیز تجمع اعتراضی برپا کردند. آن‌ها که مقابل شهرداری منطقه ۱۲ تهران تجمع کرده بودند شعار می‌دادند:

•             بنیاد خیانت میکنە، شھردار حمایت میکنە

اعتصاب غذا و تحصن دانشجویان علوم پزشکی شوشتر

جمع کثیری از دانشجویان علوم پزشکی شوشتر دوشنبه ۷ اسفند در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان به خواست‌های صنفی، رفاهی و آموشی خود در محوطه دانشگاه بست نشستند و از خوردن غذا خودداری کردند. دانشجویان اعلام کرده‌اند تا پاسخگویی به مطالباتشان به تحصن ادامه خواهند داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.