رفتن به محتوای اصلی

احمدی نژاد؛ اپوزیسیون یا بچه لوس و پُرروی نظام؟!
25.02.2018 - 10:12

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، کسی فکر نمی کرد که احمدی نژاد، "رییس جمهور ولایی" و مورد حمایت مستقیم آیت الله خامنه ای، روزی همانند روسای جمهور پیشین ایران تبدیل به اپوزیسیون شود. اما نامه ای که چهارشنبه (2 اسفند 96) از طرف احمدی نژاد به رهبر ایران ارسال شد، نشان داد این فرد قصد دارد تا با دست گذاشتن بر نقاط ضعف رژیم و رهبری، جایگاه از دست رفته خود را دوباره بازیابد.

احمدی نژاد در این نامه، عذرخواهی آیت الله خامنه ای را به «فال نیک» می گیرد و آن را پاشنه آشیل درخواست خود برای برگزاری انتخابات «فوری و آزاد» و «بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی» کرده است.

جالب اینکه درخواست احمدی نژاد در حالی مطرح می شود که یکی از بزرگ‌ترین انتقادها به هر دو انتخاباتی که او را به ریاست جمهوری رساند، دخالت شورای نگهبان و نهادهای نظامی و امنیتی در روند برگزاری انتخابات بود. موضع گیری احمدی نژاد علیه روند انتخابات نشان می دهد که دخالت شورای نگهبان و نهادهایی چون سپاه در نتیجه آرای مردم، طی دوران او نیز وجود داشته که اینک او به قرینه زمانی، خواستار شفافیت در آن شده است.

احمدی نژاد علاوه بر "انجام اصلاحات اساسی در نهادها و ارگان‌های گوناگون و به ویژه دفتر رهبری" خواهان تغییر فوری ریاست قوه قضاییه ایران هم شده است. او با تکرار تند انتقادهای قبلی¬اش از قوه قضاییه ایران و رئیس آن یعنی صادق آملی لاریجانی نوشته که تغییر او که خود منصوب رهبر است «می‌تواند موجب تسکین مردم و همراهی آنان با اصلاحات باشد».

کینه احمدی نژاد از خانواده لاریجانی و همچنین بحث و مشاجره با علی لاریجانی در «یکشنبه سیاه» مجلس باعث شد تا همزمان با افشا شدن ماجرای 63 حساب، رییس قوه قضاییه خود را به عنوان اپوزیسیون این جریان لاریجانی ها و نماینده مردم معرفی کند یا حتی در زمان نشر خبر «خودکشی» سیدامامی در زندان رژیم، سریعا در موضعی طلبکارانه، علیه قوه قضاییه موضع گیری می کند. حال آنکه هنوز نه تکلیف800 میلیارد دلار درآمد فروش نفت در دولت احمدی نژاد مشخص شده و نه حوادث کهریزک و قتل افرادی نظیر ندا آقا سلطان را فراموش کرده ایم.

احمدی نژاد سال 96، همان احمدی نژاد سال 84 است؛ او با فضا سنجی افکار عمومی به دنبال دشمن تراشی جهت کسب محبوبیت بین مردم است. در سال 84 هم افکار عمومی علیه هاشمی رفسنجانی بود. او از این ظرفیت استفاده کرد و در رویارویی با رفسنجانی، رای مردم را بدست آورد تا برنده انتخابات باشد؛ اینک نیز صادق لاریجانی به عنوان چهره منفور در میان مردم شناخته می شود و احمدی نژاد ناگزیر است برای بازگشت دوباره به عرصه، روبروی رییس قوه قضاییه قرار بگیرد تا خودش را نوک پیکان معترضان معرفی کند.

حال باید منتظر ماند و دید که واکنش آیت الله خامنه ای نسبت به نامه احمدی نژاد چه خواهد بود. آیا با او همانند میرحسین موسوی که خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده بود، برخورد سخت و خشن می کند یا به خواسته احمدی نژاد که نظرش به او نزدیکتر بود، تن می دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهنام منصوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.