رفتن به محتوای اصلی

به گروگان گرفتن 10 نفر از يك خانواده اهوازی به هدف دستگیری فرزندشان
18.02.2018 - 22:50

 نیروهای امنیتی ایران طی شش روز گذشته 10 نفر از اعضای یک خانواده‌ اهوازی به نام‌ عبدالامير سيمسار ( شحيتات) و خانواده برادرش سعيد و برادر دیگرشان قاسم سیمسار (شحیتات) را به گروگان گرفتند و آزادی آنها را به تسلیم شدن یکی از فرزندان آنان یعنی رضا پسر سعید سیمسار (شحیتات) مشروط کردند.
منابع نزدیک به خانواده ها به سازمان حقوق بشر اهواز گفتند که نیروهای مرزی ایران روز 12 فوریه 2018 اقدام به دستگیری همسر و فرزندان عبدالامير شحيتات در منطقه مرزی شلمچه کرده و آنها را به مکان نام مشخصی منتقل کردند.
یک روز پس از آن اعضای خانواده سعيد سيمسار (شحيتات) در حال خروج از کشور در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران دستگیر شدند.
نیروهای امنیتی ایران به دستگیری و گروگان گرفتن همسران و فرزندان این دو فعال اهوازی اکتفا نکرده و در روز دوشنبه گذشته ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ( 15 فوریه 2018 ) به منزل برادر سعید سیمسار یورش برده و برادرش قاسم را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
این بازداشتها به دلیل فراری بودن یکی از اعضای خانواده به نام رضا سیمسار شحیتات فرزند قاسم است که به اتهام تغيير مذهب ( شيعه به سني ) تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته و اداره اطلاعات اهواز خواستار تسلیم شدن او یا فاش شدن محل اختفایش مقابل آزادی سایر اعضای خانواده‌اش شده سات.
منابع خبری سازمان حقوق بشر اهواز ، اعضای دستگیر شده خانواده‌های این دو فعال اهوازی را به شرح ذیل گزارش کردند:
فرزندان سعيد سيمسار: 1. احمد 16 ساله 2. زینب 12 ساله3 . طارق 7 ساله 4. عثمان 4 ساله 5- فریده 34 ساله( همسر سعيد سيمسار).
فرزندان عبدالأمير سيمسار: 1. معصومه 21 ساله 2. محمد 16 ساله 3. ساهره 12 ساله 4. وداد سرداح 40 ساله ( همسر عبدالأمير سيمسار).
گفتنی است قاسم شحیتات برادر بزرگتر عبدالأمير سيمسار که 55 سال دارد نیز ستگیر شده و اطلاعی از وضعیت فعلی او در دست نیست.
سازمان حقوق بشر اهواز این دستگیری‌های بی‌رویه و به ویژه دستگیری و به گروگان گرفتن کودکان و زنان را به شدت محکوم کرده و اقدامات نیروهای امنیتی را در چارچوب سرکوب شهروندان عرب میداند.
این شیوه برخورد با خانواده‌ها، مخالف قوانین داخلی و موازین بین‌المللی حقوق بشر بوده و سازمان حقوق بشر اهواز با هشدار نسبت به احتمال شکنجه شدن دستگیرشدگان، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان مخصوصا زنان و کودکان است.
سازمان حقوق بشر اهواز ۱۸ فوریه ۲۰۱۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.