رفتن به محتوای اصلی

میرحسین موسوی به «حزب الله» دستور داده بود تا فتوای خمینی برای قتل سلمان رشدی را اجرا کند
17.02.2018 - 13:24

نخستین رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود خطاب به مسلمانان جهان نوشته بود: «به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم، مولف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس که در این راه کشته شود،شهید است ان‌شاءالله؛ ضمنا اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.»

 

جستجو در آرشیو وبسایت شبکه جهانی بی‌بی‌سی حاکی از آن است که میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی در همان تاریخ، به «حزب الله» دستور داده بود تا «اقدامات لازم» اجرای این فتوا علیه سلمان رشدی تامین و آنرا به اجرا درآورد.

 

شش ماه پس از صدور فتوای خمینی در مرداد ۱۳۶۸ فردی بنام “مصطفی محمود مازح” از جوانان لبنانی تصمیم گرفت این فتوا را اجرا کند. اما وی به هنگام ساختن بمب در هتلی واقع در شهر لندن کشته شد. مازح از سوی جمهوری اسلامی لقب “شهید” دریافت کرد.

 

در پی انتشار این کتاب، عطاالله مهاجرانی که آن زمان نماینده مجلس و ستون نویس در روزنامه اطلاعات بود، اقدام به انتشار کتابی در “نقد آیات شیطانی” نمود. این کتاب بارها توسط روزنامه اطلاعات تجدید چاپ شد.

 

در ۲۹ سالی که از صدور این فتوا می گذرد، سلمان رشدی نویسنده کتاب تحت حفاظت پلیس بریتانیا زندگی می کند.

 

در پی صدور این فتوا “بنیاد ۱۵ خرداد” نیز جایزه‌ای را برای کسانی که آن را به اجرا در آورند، تعیین کرد. این جایزه در سال‌های بعدی تا حدود چهار میلیون دلار افزایش یافته است. در سالهای پس از صدور این فتوا، انتشارات پنگوئن ناشر اصلی کتاب و سایر ناشرانی که ترجمه این اثر به زبانهای دیگر را در اروپا منتشر نموده‌اند، بارها مورد حمله یا تماس‌های تهدید آمیز قرار گرفتند اما همچنان به فعالیت فرهنگی و انتشاراتی خود ادامه دادند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
دماوند

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.