رفتن به محتوای اصلی

بازداشت ۶ فعال سرشناس محیط زیست و اعلام جان باختن یکی از بازداشت شدگان در زندان
14.02.2018 - 17:47

 علاوه بر بازداشت غیرمنتظره این افراد فرزند “کاووس سیدامامی” یکی از بازداشت شدگان سرشناس این پرونده تایید کرد که “خودکشی منجر به مرگ” پدرش در بازداشتگاه به اطلاع خانواده اش رسیده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران امروز در جمع خبرنگاران ” از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد.” او در خصوص اقدامات متهمان پرونده ادعا کرد “این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.”

جعفری دولت آبادی توضیحات بیشتری از این بازداشت ها و هویت بازداشت شدگان ارائه نکرد.

Missing media item.

هومن جوکار، مراد طاهباز، کاووس سیدامامی از اعضای هیات امنای «حیات وحش میراث پارسیان»

با اینحال بنابر گزارشات دریافتی هرانا، تعداد بازداشت شدگان ۶ تن برآورد می شود که جملگی در حوزه محیط زیست و حیات وحش ایران فعالیت می کردند و در میان آنها چهره های باسابقه و شناخته شده ای وجود دارد. این افراد در هفته اول بهمن ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در یک عملیات هماهنگ به دستور دادستانی تهران بازداشت شدند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه «امام صادق» و مدیرعامل پیشین سازمان حیات‌وحش میراث پارسیان، هومن جوکار مدیر پروژه یوز آسیایی به همراه همسرش نیلوفر بیانی بعنوان سرپرست فعالیت‌ها و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، مراد طاهباز فعال محیط زیست و ۲ نفر دیگر از همکاران موسسه”حیات وحش میراث پارسیان” که هویت آنان کماکان در حال بررسی است ۶ بازداشت شده این پرونده را تشکیل می دهند.

در میان بازداشت شدگان مراد طاهباز تاجر و فعال محیط زیست دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی است.

در حالی که بازداشت فعالان سرشناس محیط زیست ایران موجب نگرانی علاقمندان به این حوزه شده بود امروز رامین سید امامی، فرزند کاووس سید امامی که ۴ بهمن ماه بازداشت شده بود، اعلام کرد که روز جمعه مورخ ۱۹ بهمن ماه مادرش به دادسرا احضار شده و در آنجا به او اعلام کرده اند که همسر ۶۴ ساله اش در زندان خودکشی کرده و جان باخته است!

بازداشت فعالان سرشناس محیط زیست ایران در میانه سکوت خبری و همینطور جان باختن پرابهام یکی از آنان بار دیگر نگاهها را به مکانیزم های نظارتی و استانداردهای مراقبتی بازداشتگاههای ایران جلب می کند.

مقامات قضایی ایران که به نظر می آید به دلیل جان باختن کاووس سید امامی چاره ای جز علنی کردن این بازداشت ها نداشته اند توضیح ندادند که فعالان محیط زیست و حیات وحش ایران که مناصب دولتی هم ندارند چگونه به اسناد طبقه بندی مورد ادعایی آنان دسترسی داشته اند.

همنیطور تاکنون مقامات قضایی واکنشی به جان باختن استاد سرشناس دانشگاه امام صادق در بازداشتگاه نداشتن و مرگ کاووس سیدامامی کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناشناس
خبرگزاری هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.