رفتن به محتوای اصلی

بلوف بالستیکی سردار سلامی،فراری رو به جلو!
07.02.2018 - 09:35

 ایشان روز دوشنبه هفته جاری در یک سخنرانی به مناسبت جشن آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به حاضرین گفت : به جرات می گویم، ما دارای موشک بالستیکی هستیم که با دقت 100 و با سرعت 8 برابر صوت، اهداف شناور متحرک را مورد هدف قرار می دهد که نه آمریکا به این تکنولوژی دست یافته است و نه روسیه در حال حاضر دارای چنین موشک و تکنولوژی است!!! ایشان در مقام قیاس گفت روسیه دارای موشک بالستیک خوبی است به نام اسکندر که این موشک فقط قادر است اهداف ثابت را مورد هدف قرار دهد. اینکه جمهوری اسلامی ایران با شرایط فعلی و سابقه نه چندان زیاد در عرصه فن آوری موشک بالستیک بتواند دو ابر قدرت جهان را در این عرصه پشت سر بگذارد نه اینکه هیچ کارشناس نظامی آن را تایید نمی کند، بلکه با نگاهی تمسخر آمیز از کنار آن خواهد گذشت! جهت روشن نمودن این ادعای غلوآمیز بهتر است نگاهی داشته باشیم به تاریخچه ی کوتاهی از تکنولوژی موشک بالستیک در جهان.
موشک بالستیک (ballistic missile) به موشک هایی گفته می شود که با موتور روشن تا ارتفاع بسار بالایی اوج می گیرند و سپسس با قدرت جاذبه زمین به سمت هدف نشانه می روند که البته این سقوط تقریبا آزاد همراه با کنترل خواهد بود.حتی موشکهای با برد بلند آنقدر بالا می روند که از جو زمین خارج می شوند و با استفاده از ماشین مجدد RV به جو باز می گردند. از نظر برد ، موشکهای بالستیک به شش نوع تقسیم می شوند :1- موشک بالستیک جنگی کوتاه برد یا تاکتیکی با برد150 تا 350 کیلومتر.2- موشک بالستیک TBM با برد 300 تا 350 کیلومتر.3-موشک بالستیک کوتاه برد SRBM با برد کمتر از 1000 کیلومتر. 4- موشک بالستیک میان برد MRBM با برد 1000 تا 3000 کیلومتر . 5- موشک بالستیک برد بلند IRBM با میزان برد 3500 تا 5500 کیلومتر. 6- موشک بالستیک قاره پیما ICBM با برد بیش از 5500 کیلومتر. موشکهای بالستیک دو نوع هستند ، یکی با سوخت مایع و دیگری با سوخت جامد ، هرچند موشکهای بالسیک قاره پیما که در اختیار ابرقدرتهای نظامی است دارای سوخت ترکیبی می باشند. اولین موشک بالستیک با نام V2 بین سالهای 1930 تا 1940 توسط آلمان نازی ساخته شد؛ اولین پرتاب موفقیت آمیز آن در 3 اکتبر 1942 صورت پذیرفت و برای اولین بار در تاریخ 4 سپتامبر 1944 علیه انگلستان مورد استفاده قرار گرفت.
هرچند که کنستانتین تسیو لکوفسکی روسی پدر علوم راکتی اولین کسی بود که در سال 1896 اصول راکت های پیشران مایع را مورد بررسی قرار داد . تقریبا قدرتهای بزرگ نظامی از زمان جنگ جهانی دوم و بیش از 75 سال است که در عرصه ی تکنولوژی موشکی مشغول به فعالیت هستند و این در حالی است که ایران و به طور خاص سپاه پاسداران تقریبا بعد از جنگ 8 ساله وارد عرصه صنعت موشکی گردیده و تا سالیان زیادی بنا به شرایط تحریم در حد ابتدایی قادر به ساخت موشکهای کوتاه برد بوده است و در واقع حدود یک دهه است که به صورت جدی تری مشغول به فعالیت در این عرصه نظامی می باشد،؛ سپاه پاسداران با دریافت موشک از کشورهایی نظیر چین، روسیه، اوکراین، کره شمالی، هند و پاکستان بر آن بوده تا با مهندسی معکوس و از راه آزمایش-خطا به ساخت موشک هایی دست یابد . امروزه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور کاملا تحریم شده و فاقد تکنولوژی موشکی پیشرفته بومی و تنها با کمک بعضی کشورها و به صورت محدود قادر است در این عرصه به فعالیت بپردازد و اینکه ایران بتواند از ابر قدرتهایی نظیر آمریکا و روسیه با تجربه ای 80 ساله در موضوع موشک بالستیک پیشی بگیرد ،چیزی مانند طنز است که بیش از پیش موجب مضحکه دیگران واقع شده است! صنعت بسیار پیچیده موشک بالستیک با سیستمهای کنترل حساس، چیزی نیست که کشورهای ضعیف بتوانند از قدرتهای موشکی دنیا جلو بزنند ، زیرا این تکنولوژی در انحصار قدرتهای بزرگ است که به راحتی حاضرنیستند این تجربه را در اختیار هر کشوری قرار دهند ! وقتی که خودروی پراید هنوز حاصل 70 سال فعالیت صنعت خودروی ایران است ، چگونه صنعت نوپای موشکی جمهوری اسلامی می تواند حرف اول را در دنیا بزند! به نظر می رسد این ایده کپی پیست تجارب بلوفهای آمریکایی ها و شوروی ها در زمان جنگ سرد است که بیشتر ادعاهایشان جنبه شانتاژ و دروغ بود و بیش از آنکه واقعیت باشد هدف آنان ترساندن حریف بود! اما نکته بسیار مهم که نگارنده از این دکترین ( دکترین موشکی ) به عنوان فرار رو به جلو نام برده ،این است که در شرایط بسیار بحرانی کشور که
مردم به واسطه اعتراضات و شورشهای خیابانی ، نظام را با چالش جدی و بحران مشروعیت روبرو کرده و از سویی قدرتهای اروپایی نظیر فرانسه به اتفاق ایالات متحده بر آنند تا با استفاده از شرایط بغرنج ایران ، محدودیتهای دفاعی برای کشور ایجاد نمایند و در این خصوص با جدیت مثال زدنی در صدد یک نوع اءتلاف جدید هستند ، مطرح کردن این ادعاها بیش از آنکه تزریق روحیه ملی به مردم ناراضی ایران باشد و یا ترساندن عر بستان سعودی یا اسراییل هدف آن باشد ؛ موجب انسجام اروپا و آمریکا و در نهایت اخذ تصمیم راسخ در قبال سیاستهای منطقه ای و موشکی ایران خواهد بود و جمهوری اسلامی با فرار رو به جلو خود را به خطر نزدیکتر خواهد نمود!
نجف ( کاوه ) مهدی پور صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه باخترزمین و کار شناس ارشد علوم سیاسی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آتوسا نجف لوی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.