رفتن به محتوای اصلی

دو روزنامه‌نگار عرب اهوازى به دليل انتقاد از آموزش و پرورش به دادگاه احضار شدند
06.02.2018 - 00:51

نعیم حمیدی و سید نشعان آلبوشوکه، دو روزنامه‌نگار عرب اهوازی به دليل انتقاد از عملكرد مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان، به دادگاه احضار شدند.
به نوشته رسانه‌های محلی در اهواز ، اين دو روزنامه‌نگار در مقالاتى از اوضاع نامناسب وضعیت تحصیلی استان، افت مستمر رده این استان در رده‌بندی کشوری و همچنین استخدام‌های بی‌ضابطه و تبعیض آمیز در سیستم آموزش و پرورش، انتقاده كردند. در پى اين انتقادات ، محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان اقدام به شکایت عليه آنان کرده و آنها را به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی متهم کرده است.
نعیم حمیدی، مدیر مسئول سایت "عصر ما" و همچنین سید نشعان آلبوشوکه، روزنامه‌نگار و طنزنویس به استخدام 3200 نیروی حق‌التدریسی غیربومی در مدارس اهواز، قرار گرفتن استان خوزستان در رتبه های انتهایی رتبه بندی ۳۲ استان کشور و افت هفت رتبه‌ای خوزستان در کنکور سال 1396 اعتراض کرده بودند.
محمد تقی‌زاده یازدهمین مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان است و از 24 آذر 1392 جایگزین رحمان فلاحی مدیرکل پیشین این استان شد. یک سال پس از حضور تقی‌زاده، استان خوزستان در رتبه 31 کشوری قرار گرفت و تعداد بی‌سوادان این استان به 650 هزار نفر رسید.
در دوره تقی‌ زاده پدیده "مدارس کانکسی" در استان خوزستان ظاهر شد. مدارس کانکسی به یک یا دو اتاق فلزی اطلاق می‌شود که در نبود ساختمان، به عنوان مدرسه استفاده می‌شوند؛ موضوعی که با توجه به گرمای بسیار شدید جنوب خوزستان و مناطق برفی شمال آن، متناسب این استان نیست.
به دلیل عدم اهتمام مدیریت اداره کل آموزش و پروش به تامین مدارس مورد نیاز، در مهرماه سال 1396 ساکنان روستای مسعودی شهر دارخوین در جنوب خوزستان با همکاری افراد نیکوکار اقدام به خرید کانکس و استفاده از آن به عنوان مدرسه کردند.
تقی‌زاده در سال 1396 از وجود بیش از 600 مدرسه کانکسی در خوزستان خبر داد، این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌های محلی از وجود مدارس استاندارد متروک در این استان خبر داده‌اند. مدرسه روستای العوده در بخش غیزانیه اهواز یکی از این نمونه‌هاست. مدرسه روستای چام و رشام در همین بخش نیز به طویله‌ای برای حیوانات اهلی تبدیل شده است.
در همین راستا عبدالرحیم طبیشی، مشاور استاندار خوزستان در منطقه آزاد خرمشهر و آبادان، تقی‌زاده را مسئول نابسامانی‌ها و مشکلات آموزش و پرورش استان و شهرستان خرمشهر (محمره) معرفی کرد.
اقدامات تبعیض‌آمیز تقی‌زاده محدود به حوزه ساخت و ساز و استخدام‌ها نمی‌شود و او به شکل کاملا مشخصی عرب‌ستیزی فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است تا جايى كه در دوره فعالیت وى ، دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی دخترانه به دلیل صحبت کردن به زبان عربی در کلاس، از سوی يك معلم تنبیه و ناچار به صد بار نوشتن جمله از "صحبت کردن در کلاس به زبان عربی پرهیز کنیم" شدند. علیرغم اعتراض گسترده خانواده‌های دانش‌آموزان و فعالان اجتماعی، تقی‌زاده از معلم مذکور حمایت کرد و حاضر به اخراج یا تنبیه او نشد.
او همچنین در موضوع تبديل شدن مدرسه شهید مفتح در منطقه کوی علوی اهواز، به یک مرکز امنیتی هیچ واكنش و یا اقدامى نكرد.
سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محكوم كردن احضار نعیم حمیدی و سید نشعان آلبوشوکه، دو روزنامه‌نگار عرب اهوازی و سياست تهديد وارعاب رسانه ها و فعالان مدنى اهوازي ، خواستار احترام به آزادى بيان و شنيدن صداى رسانه ها و منتقدان جهت اصلاح امور آموزشى و مبارزه با نژاد پرستى مى باشد.
سازمان حقوق بشر اهواز
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
٥ فوريه ٢٠١٨
http://www.ahwazhumanrights.org/.../se.../17/2018…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
کنگره ملیتها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.