رفتن به محتوای اصلی

درخواست کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از اعضا
اعتراض به آزار و نقض سیستماتیک ‌حقوق کارگران ایران
01.02.2018 - 14:00

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری که ۲۰۲ میلیون کارگر را تحت پوشش دارد،در فراخوانی که صادر کرد ضمن اشاره به زندانی شدن و بازداشت شماری از فعالان کارگری و حقوق معلمان و نیز محاکمه تعداد دیگری از آنان به دلیل فعالیت‌های سندیکایی‌شان نوشته است:«آنها بر اساس “اتهام‌های نادرست” محاکمه و محکوم شده‌اند.»

پیش از این،‌برای شماری از کارگران و فعالان کارگری در ایران احکام شلاق صادر و حتی اجرا شده است. یکی از پرسر و صداترین این احکام در مورد ۱۷ تن از کارگران اخراجی معدن طلای آق‌دره در اردیبهشت سال ۹۵ بود که اعتراض و انتقادهای بسیاری را به ویژه در ایران به همراه داشت. این در حالی است که ‌مقامات قوه قضائیه از این حکم دفاع کردند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در فراخوان خود همچنین به مشکل پرداخت نشدن حقوق کارگران در مناطق مختلف ایران، از جمله در شرکت نیشکر هفت‌تپه اشاره کرده است.به گفته این کنفدراسیون،”دستمزد هزاران کارگر شرکت نیشکر هفت تپه دست‌کم برای شش ماه پرداخت نشده است و در عین حال،شمار قابل توجهی از آنها به دلیل برگزاری تظاهرات برای دریافت دستمزدهای معوقه‌شان، متهم به ارتکاب «اعمال جنایتکارانه» شده‌اند.”

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری با اشاره به کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار “پرداخت به موقع دستمزدها، به رسمیت شناخته شدن سندیکای کارگران شرکت نیشکرهفت تپه به عنوان‌ نماینده کارگران،بازگشت به کار به کارگرانی که به توصیف این فراخوان،«به ناحق اخراج شده‌اند» و نیز بازگرداندن مالکیت این واحد به دولت” شده است..

در این فراخوان از سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری عضو این کنفدراسیون درخواست شده تا “با ارسال نامه‌هایی به سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود و یا برگزاری تجمع‌هایی از کارگران ایران حمایت کنند.”

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری خواستار آن شد که سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری عضو از مقامات جمهوری اسلامی ایران بخواهند تمام اتهامات امنیتی علیه کارگران و فعالان کارگری را لغو کنند، تمامی فعالان کارگری و صنفی زندانی را آزاد کنند. دستمزدها و مزایای کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه را بپردازند. ‌سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه را به رسمیت بشناسند. کارگران اخراجی این شرکت را به سر کارشان برگردانند و مالکیت این واحد خصوصی‌سازی شده را به دولت بازگردانند.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بارها در تجمع‌های خود خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحد به دولت شده‌اند.این درخواست در شماری از کارخانه‌های واگذار شده به بخش خصوصی نیز مطرح شده است.

این کارگران با اشاره به مشکلات اقتصادی و ورشکستگی پس از واگذاری به بخش خصوصی،می‌گویند که این وضعیت در دوره مالکیت دولت وجود نداشت.با این همه، دولت حسن روحانی بر ادامه سیاست خصوصی سازی تاکید می‌کند.

پیشتر نیز«فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌کشاورزی و خدمات» از اعضای خود خواسته بود که با امضای نامه‌ای به مقامات جمهوری اسلامی ایران، از خواسته‌های کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه حمایت کنند. سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه عضو فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌ کشاورزی و خدمات است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
دماوند

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.