رفتن به محتوای اصلی

دراعتراضات سراسرى ايران حداقل 278 در اهواز ( خوزستان) بازداشت شدند
08.01.2018 - 01:25

فعالان اهوازى ليستى حاوى اسامى حداقل 278 شهروند عرب و لر و بختيارى وغيره كه طى روزهاى گذشته در جريان اعترضات اخير سراسرى بازداشت شده‌اند را به سازمان حقوق بشر اهواز ارسال كردند.
طبق اين ليست كه روز یکشنبه 7 ژانویه 2018 به دست سازمان رسيده از مجموع 278 نفر بازداشت شده در شهرهای مختلف استان خوزستان، 207 نفر در اهواز، 26 نفر در ایذه، 17 نفر در عبادان (آبادان)، 19 نفر در محمره (خرمشهر)، 7 نفر در فلاحیه (شادگان)، 1 نفر در حمیدیه و 1 نفر در دشت آزادگان ( حويزه وحومه)، بازداشت شده‌اند.
در نتیجه سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی تا کنون 2 نفر در ایذه و دو نفر دیگر در مسجد سلیمان کشته شده‌اند.
از آغاز تظاهرات سراسری در ایران از روز پنج‌شنبه 28 دسامبر 2017 تا کنون براساس آمار رسمی 22 شهروند معترض جان باخته و بیش از هزار نفر دیگر بازداشت شده‌اند. این در حالی است که فعالان اجتماعی تعداد کشته و بازداشت‌شدگان را چندین برابر ارقام اعلام شده از سوی دولت ایران می‌دانند.
مردم شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله اهواز، عبادان، محمره، معشور، ایذه، مسجد سلیمان و حمیدیه همگام با مردم دیگر نقاط کشور در اعتراض به تبعيض ، فقر ، بيكارى ، اوضاع نابسامان اقتصادی و معيشتى ، سیاست‌های مداخله‌جویانه رژیم ایران در منطقه، همچنین نادیده‌انگاری مطالبات قومی و محروميت روزافزون به تظاهرات پرداختند.
سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محكوم كردن موج سركوب اعتراضات مسالمت آميز و قتل معترضين در سر تا سر ايران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت‌شدگان است. حکومت ایران بايد به حق قانونی مردم در زمینه برگزاری تظاهرات مسالمات‌آمیز احترام بگذارد و به روند سرکوب و بازداشت معترضان پایان دهد.
سازمان حقوق بشر اهواز علاوه بر محکوم کردن کشتار معترضان، از موضع‌‌گیری آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن تظاهرکنندگان ابراز تاسف کرده و از رژیم ایران خواست که به حقوق ملت ایران در زمینه آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد، استقبال می‌کند
این سازمان همچنین به گرمی از تصمیم کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه 3 ژانویه 2018 در زمینه درخواست از ایران برای "خودداری از خشونت و احترام به آزادی بیان" استقبال می‌کند.
سازمان حقوق بشر اهواز به تظاهرکننده اهوازی که در شهرهای اقلیم اهواز و به ویژه فلاحیه، عبادان، محمره، اهواز، تستر، ایذج، معشور و غیره تظاهرات کرده و نيز به كليه معترضين در ايران توصيه مى كند به اصل مسالمت آميز تظاهرات پايبند بوده و مطالبات خود را عليه سیاست‌های سرکوبگرانه نظام علیه درباره استيفاى حقوق اساسى و آزادى و دمكراسى و مبارزه با فساد و رژیم دیکتاتوری و آزادی زندانیان سیاسی به همين روش ادامه دهند.
سازمان حقوق بشر اهواز
7 ژانویه 2018
۱۷ دی ۱۳۹۶

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
AHRO

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.