رفتن به محتوای اصلی

حقایق جالب راجع به پاسپورت (گذرنامه)
30.12.2017 - 15:37


ترجمه از: راشل زرگریان
برگرفته از walla news
24 حقایق راجع به پاسپورت_ 1: اولین گذرنامه در کتاب نخمیا (قسمتی از آئین یهود) ذکر شده از اینکه پادشاه ایران بنام آراکسرکس برای اولین بار مجوز عبور خود را به سرزمین مجاور به قلمروی پادشاه یهود صادر میکند. جالب اینکه هرآنچه پادشاه ایران در آنروزها برای عبور به سرزمین دیگری مجاز دانسته امروز مشابه آن در گذرنامه های جهان نشان داده میشود. منظور درخواست گذراندن رایگان وارائه کمک به موضوع گذرنامه در صورت لزوم. تنها گذرنامه هائی که از این اصطلاح استفاده نمیکنند کشورهای فنلاند اتریش و سویس هستند.
2_ اولین پاسپورت مدرن در انگلستان صادر شد. در قرن 15 میلادی گذرنامه بعنوان هویت موضوع توسط پادشاه بنام هنری پنجم به جهان در انگلستان ارائه شد. پادشاه چنین گذرنامه هائی را برای اشخاص خود فراهم میکند تا بتوانند هویت خود را در طول مسافرت خود در خارج از کشور ثابت کنند. تا به امروز پاسپورت های بریتانیا نشان میدهند که آنها از طرف پادشاه آن کشور صادر شده اند.
3_ گذرنامه آلمانی قویترین پاسپورت در جهان است. این گزارش میگوید که شهروندان آلمانی دارای قدرتمندترین پاسپورت در جهان هستند. بر اساس مطالعه اخیر نشان میدهد به کمک گذرنامه آلمانی میتوان بدون ویزا وارد 176 کشور مختلف در دنیا شد( 176 از 218 کشور). پاسپورت اسرائیلی در این درجه بندی در رتبه 48 قرار دارد.

סיפור בדקה דרכון חזק 2016 (ShutterStock)

پاسپورت آلمانی قویترین گذرنامه در دنیا (تصویر از shutterstock


4_ ضعیف ترین گذرنامه سوریه ای پاکستان عراق و افغان هستند که میتوانند بدون ویزا وارد 30 کشور مختلف شوند.
5_ با گذرنامه اسرائیلی شما نمی توانید وارد 16 کشور شوید: سوریه سودان ایران عراق یمن لیبی الجزایر بنگلادش بروئنی کویت لبنان مالزیا عمان پاکستان عربستان سعودی و امارات متحده عربی. علاوه بر این 8 کشور از این کشورها حتی با داشتن گذرنامه خارجی با اسناد ویزا هنوز به اسرائیلی اجازه ورود نمیدهند. این 8 کشور عراق ایران لبنان عربستان سعودی سودان و سوریه یمن و لیبی هستند. اسرائیل نیز به شهروندان خود اجازه ورود به این کشورها را نمیدهد. اما جالب اینکه لیبی ها اجازه ورود به سوریه ای ها و فلسطینی ها و ایرانیان نیز نمیدهند.
6_با توجه به اختلاف دیپلماتیک بین ارمنستان و آذربایجان بخاطر قره باغ دارنده گذرنامه ارمنستان مجاز به بازدید ار آذربایجان نیست. با این حال شهروندان آذربایجان مجاز هستند به ارمنستان حتی بدون ویزا سفر کنند.
7_ چرا بعضی از گذرنامه ها به رنگ قرمز هستند؟ گذر نامه های جهان در یکی از چهار رنگ قرمز سبز آبی و یا سیاه رنگ میباشند. گذرنامه اتحادیه اروپا به رنگ قرمز باردو (زرشکی) هستند. در حالیکه پاسپورتهای کارائیب به رنگ آبی هستند. معمولا نوع گذرنامه اهمیت جغرافیائی و یا سیاسی دارد. کسانی هستند که در برخی موارد استدلال میکنند گذرنامه های قرمز نشان دهنده یک گذشته کمونیستی از دولت است. اما پاسپورت آبی نشان میدهد که آنها بخشی از جهان جدید هستند. مانند آمریکا همچنین آمریکای جنوبی و یا منطقه اقیانوسیه. ترکها پاسپورت خود را بعنوان میل به پیوستن به اتحادیه اروپا به رنگ قرمز تغییر دادند.
8_ بیشتر کشورهای مسلمان پاسپورت سبز دارند. گاهی اوقات رنگ گذرنامه دارای اهمیت مذهبی است. برای مثال در کشورهای اکثریت مسلمان مانند مراکش پاکستان و عربستان سعودی دارای گذرنامه سبز هستند. در آئین اسلام رنگ سبز اهمیت زیادی دارد.

 

דרכון מצרי (מערכת וואלה! NEWS , Shutterstock)

پاسپورت مصری (تصویر از shutterstock
9_ پاسپورتهائی که به رنگ روشن هستند: برخی از کشورها رنگ خاصی برای ایجاد تمایز ویا منحصر بفرد بودن خود دارند. مانند سویس که رنگ گذرنامه قرمز روشن است و سنگاپور به رنگ پرتقالی و کانادا گذرنامه ویزه ای برای مسافران اورزانس خود صادر میکند که به رنگ سفید هستند.
10_ ثبت اختراع مخفی در پاسپورت نروزی: پاسپورت نروزی توسط یکی از سه رنگ (سفید فیروزه ای ویا قرمز) مشخص میشود و دارای ثبت اختراع منحصر بفرد است. اگر شما صفحات را با نور ماورای بنفش روشن کنید (بعنوان مثال در موقعیت های کنترل مرزی) میتوانید ناگهان متوجه اثر شگفت انگیزی شبیه نور تابش شمال شوید.

 

דרכון נורבגי חדש (צילום מסך , Neue)

پاسپورت نروزی در سه رنگ (تصویر از Neue
11_ ترفند سرد کانادائی ها: پاسپورت نروزی تنها کسی نیست که قادر به تحقیر و یا تحسین باشد. اگر صفحات پاسپورت کانادا را در ماورای بنفش روشن شوند به نظر میرسد که همه گذرنامه نشان زندگی روشن است. ارقام خاکستری آن در سایه های درخشان رنگ می گیرند.
12_ آیا کتابهائی را می شناسید که با اشاره انگشت شست یک نوع انیمیشن پایه را نشان میدهد؟ در سال 2012 در فنلاند گذرنامه ای با این مشخصات جالب معرفی شد: مجموعه ای از عکسها در قسمت پائین گذرنامه که نشان میدهد گوزنی در حال دویدن است. این اثر در پاسپورتهای اسلووانیا نیز یافت میشود.
13_ مهر و موم هائی که خیلی ارزش دارند: چندین مقصد در جهان با تمبرهای منحصر بفرد در گذرنامه وجود دارند. مانند جزیره عید پاک (اگر چه این قلمرو متعلق به کشور شیلی است ونه کشوری مستقل) شما میتوانید در دفتر پست الکترونی که در قالب یک مجسمه معروف است تمبری دریافت کنید.
14_ بازدید کنندگان از شهر باستانی ماچوپیکو در کشور پرو می توانند تقاضا کنند که پاسپورت آنها را به فرم دیوار شهر فرهنگی اینکا مهر کنند. این تمبرها در ورود به سایت داده میشوند.

חותמת דרכון של מאצ'ו פיצ'ו (מערכת וואלה! NEWS , Shutterstock)

مهر در پاسپورت ماچو پیکو (تصویر از shutterstock


15_ واتیکان تمبر ندارد: با اینکه واتیکان کوچکتری کشور در جهان است اما بازدید کنندگان واتیکان نمیتوانند سفر خود را با یک مهر در گذرنامه مستند کنند حتی اگر بخواهند.
16_ روزگاری پاسپورت بدون تصویر بود. عکسها و توضیحات فیزیکی شخص در پاسپورت انگلستان در جنگ جهانی اول در سال 1941 اجباری شد. بخاطر اینکه در آن روزها یک جاسوس آلمانی بنام کارل هانس لودی با گذرنامه جعلی امریکائی وارد انگلستان شده بود.
17_ جایزه های گذرنامه دیپلماتیک: روسای جمهور و بزرگان کشور همچنین اعضای خانواده هسته ای و اعضای منتخب دولت حق دریافت پاسپورت دیپلماتیک با ویزاهای اتوماتیک به کشورهای مختلف دارند. در کشورهای مشخصی مانند امریکا رئیس جمهور پاسپورت دیپلماتیک او برای همیشه در زندگی او باقی خواهد ماند حتی پس از اینکه دوره ریاست جمهوری او به پایان برسد.

דרכון דיפלומטי (מערכת וואלה! NEWS , Shutterstock)پاسپورت دیپلماتیک (تصویر از shutterstock


18_ گرفتن پاسپورت با همه اعضای خانواده: بر خلاف امروز نسبت به الزامات سختگیرانه در گذشته قوانین بسیار انعطاف پذیر بودند. مثلا هیچ دستورالعمل خاصی در خصوص ماهیت عکس در گذرنامه وجود نداشت. به عنوان مثال خانواده هائی که دارای کودکان زیر 16 سال بودند میتوانستند فقط یک تصویر ازهمه خانواده ارائه دهند.
19_ خیلی ساده: تغیر جزئیات در دستخط: در آغاز قرن بیستم در برخی از کشورها گذرنامه با دستخط صادر میشدند. حرفه محل تاریخ تولد قد و رنگ چشمان ورنگ مو همه با دست نوشته میشدند. با استفاده از تائید تغییر توسط تمبر و یا مهر.
20_ برخلاف کمی بیش از یک دهه قبل دیگر امکان ارائه پاسپورت با لبخند میسر نیست. دلیل آن این است که لبخند باعث میشود که تکنولزی برای فناوری تشخیص چهره دشوار باشد. حتی موهای بلند که قسمتی از چهره را بپوشاند در گذرنامه امکان پذیر نیست. در سال گذشته یک شهروند فرانسوی به مقامات دولتی شکایت کرد که چرا مجاز به استفاده از عکس خود در پاسپورت نیست؟ به دلیل اینکه لبخند بر تصویر بوده با اینکه دهان او بسته دیده میشده. اما مقامات بالا در فرانسه مصر بودند و اعتراض او را نپذیرفتند.
21_ ملکه انگلیس پاسپورت ندارد. همانطور که همه پاسپورتهای انگلیسی تحت نام ملکه یافت میشوند اما خود ملکه نیاز به گذرنامه ندارد. اما این مختص فقط حق اوست و هیچ عضو سلطنتی انگلیس این حق را ندارد.

מלכת אנגליה אליזבת השנייה צופה בתחרות שחייה (רויטרס)

ملکه الیزابت به پاسپورت نیاز ندارد (تصویر از رویترز
22_ به موبایل آره اما نه به سلفی: نویسنده اسکاتلندی سرور آرتور کانن دویل ( خالق شارلوک هولمز) در سال 1915 در پاسپورت او تصویر او و همسرش همراه دو فرزندش در مجاورت سگهایشان دیده میشد. اما زمان تغییر میکند و تنها اخیرا وزارت داخلی بریتانیا اعلام کرده است که اجازه استفاده از عکسهای پاسپورت گرفته شده با تلفن همراه را میدهد اما سلفی نه.
23_ امکان خریدن پاسپورت در تونگا: تونگا جزیره ای که در اقیانوس آرام واقع است. این جزیره برای کسب درآمد اضافی برای مقامات بالا گذرنامه های خود را به قیمت 20000 دلار به غیر ساکنان آنجا فروخت. اما باید توجه داشت که پاسپورت از این نوع در خیلی از کشورها مثل هنگ کنگ که در همسایگی اوست رسمی نیست.
24_ پاسپورتهای نادر در جهان: حکومت نظامی کشور مالتا که در سال 1099 تاسیس شد و بعنوان یک نهاد سیاسی شناخته میشود فقط چند گذرنامه قابل شمارش صادر میکند که تعداد آنها در دنیا فقط به 500 میرسد. بیشتر این گذرنامه ها دیپلماتیک هستند و تنها چهار سال اعتبار دارند.
30.12.2017
هرنوع کپی و یا انتشار مطلب فقط با ذکر نام منبع و مترجم مجاز است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

راشل زرگریان
برگرفته از:
walla news
اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.