رفتن به محتوای اصلی

پولیتیکو: چگونه ترامپ می تواند در ژانویه توافق هسته ای با ایران را از بین ببرد
29.12.2017 - 13:34

 صدای آمریکا -«چگونه ترامپ می تواند در ژانویه توافق هسته ای با ایران را از بین ببرد» عنوان مقاله سایت خبری پولیتیکو در این ارتباط است.

پولیتیکو نوشته است: نیمه ماه آینده میلادی پرزیدنت ترامپ بار دیگر با این ضرب الاجل قانونی روبروست که آیا تحریمهای لغو شده بر اساس توافق اتمی علیه تیران را دوباره برقرار کند یا نه.

قانونگذاران ارشد و برخی از مقامات ارشد امنیت ملی رییس جمهوری برای حفظ توافق کوشش می کنند ولی این گمان وجود دارد که پرزیدنت ترامپ در این ارتباط متمایل به رد مشاوره با تیم سیاست خارجی خود است، همانگونه که اخیرا در مورد شناسایی اورشلیم بعنوان پایتخت اسراییل عمل کرد.

ترامپ در نیمه اکتبر گذشته هنگام صحبت در مورد وضعیت توافق هسته ای با ایران بار دیگر عدم رضایت خودرا نسبت به توافق هسته ای نشان داد و از کنگره آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا خواست در مورد ضعفهای توافق هسته ای اقدام کنند.

در تلاش برای حفظ توافق، اعضای کنگره در مورد لایحه ای مذاکره می کنند که پوشش سیاسی به رییس جمهوری برای تمدید توافق ارائه می کند ولی روشن نیست جمهوریخواهان و دمکراتها حتی در مورد یک اقدام سمبولیک هم به توافق برسند.

«مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها می گوید کاملا ممکن است آقای ترامپ به کنگره و اروپایی‌ها بگوید ۹۰ روز به شما وقت می دهیم و اگر اقدامی نکردید، دیگر کار تمام است.

ضرب الاجل تایید انجام تعهدات ایران تحت توافق از سوی پرزیدنت ترامپ ۱۱ ژانویه است. خودداری وی از این تایید انجام تعهدات توسط ایران، هیچ تاثیر عملی بر توافق ندارد، هرچند که طبق قانون یک فرصت ۶۰ روزه به کنگره می دهد تا اعمال دوباره تحریمها علیه ایران را تصویب کند.

با این ضرب الاجل، فرصت ۹۰ روزه پرزیدنت ترامپ برای تایید یا رد پایبندی ایران به تعهداتش در توافق اتمی و نیز تعهدات آمریکا در لغو تحریمها نیز فرا می رسد. در صورت عدم تمدید لغو تحریمها، ایران می تواند ادعا کند آمریکا توافق را نقض کرده است.

تیم امنیت ملی رییس جمهوری امیدوار است وی همچنان به چشم پوشی از تحریمها ادامه دهد.

ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جیم متیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه همه امیدوارند این اتفاق روی دهد و می گویند خروج یکجانبه آمریکا از توافق می تواند خطر بزرگی در بر داشته باشد.

مک مستر با باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا و همردیف دمکرات وی سناتور بن کاردین برای رسیدن به توافقی که موجب تسکین پرزیدنت شود، مذاکره می کنند ولی فرصت کمی برای این کار دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.