رفتن به محتوای اصلی

کارشناسان: موشک نمایش داده‌شده، ساخت ایران و از نوع «قیام» است
15.12.2017 - 21:14

به گفته مقامات آمریکایی، بدنه این موشک از آلومینیوم ساخته شده، که نشان می‌دهد از نوع موشک «قیام» ساخت ایران است، زیرا تنها موشک همنوع آن،  «اسکاد سی» (Scud C)، ساخت کره‌شمالی است که از آلیاژ متفاوتی ساخته می‌شود.
مایکل اِلمن (Michael Elleman)، کارشناس موشکی از «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک»، به گاردین گفته است: «وقتی که ایرانی‌ها موشک قیام را می‌ساختند، بدنه فولادی آن را با فلز آلومینیوم عوض کردند که اتفاقاً موضوع جالبی است. اگر این موشک نمایش‌داده‌شده آلومینیومی باشد، قطعاً و بدون‌شک همان موشک «قیام» ساخت ایران است؛ این بدین معناست که کل موشک ساخته و آماده شده، به آنجا (یمن) حمل شده است».

Missing media item.

جفری لوئیس (Jeffrey Lewis)، مدیر برنامه خلع سلاح در شرق آسیا در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در کالیفرنیا نیز به روزنامه گاردین گفته است: «کره‌شمالی هم برخی از موشک‌های اسکاد سی خود را با فلز آلومینیوم ساخته است؛ اما بسیار بعید است که این مدل موشکی را که خودش به‌زحمت نوسازی کرده، برای کس دیگری مانند حوثی‌ها در یمن فرستاده باشد. من به صورت منطقی و از روی شواهد، بر این باورم که این موشک نمایش داده‌شده ساخت ایرانی‌هاست. این یک موشک با بُرد کوتاه زیر ۱۰۰۰ کیلومتر است و با نوع موشک‌هایی که به شبه‌نظامیان در جنگ‌های داخلی داده می‌شود، مطابقت دارد».
روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۳ آذر)، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با برگزاری یک نشست خبری در پنتاگون، در کنار آثار باقی‌مانده از یک موشک منفجرشده، پهپادهای سرنگون‌شده و سلاح‌های ضدتانک، حکومت ایران را متهم کرد که با نقض چندین قطع‌نامه سازمان‌ملل، به حوثی‌های یمن سلاح می‌فرستد.
هیلی در این نشست رسانه‌ای اعلام کرد که «دولت آمریکا دیگر به موضوع ادامه توافق هسته‌ای با ایران توجهی ندارد و تمرکز خود را برروی تشکیل یک اتحاد جهانی برای مقابله با سایر فعالیت‌های خرابکارانه آن کشور گذاشته است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
https://iranintl.com/جهان/کارشناسان-موشک-نمایش-داده‌شده،-ساخت-ایران-و-از-نوع-«قیام»-است

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.