رفتن به محتوای اصلی

در پایان مهلت ۶۰ روزه‌ ترامپ، برجام تغییر نکرد
13.12.2017 - 14:13

منابع نزدیک به کنگره می‌گویند که قانونگذاران آمریکایی بدون هیچ اقدامی از ضرب‌الاجل تعیین شده توسط دونالد ترامپ عبور خواهند کرد و در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته است دولت ترامپ از مجلس نمایندگان آمریکا نخواسته که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مجدداً اعمال شوند. اما با این‌حال «قدم‌های امیدبخشی» برای بر هم زدن توافق هسته‌ای و از میان برداشتن مشکلات موجود برداشته است.

بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید نگرانی درباره سرنوشت برجام بالا گرفت. بارها گفته شد که ترامپ می‌خواهد قرارداد را پاره کند و آمریکا را از آن خارج سازد. اما باز با پشتیبانی نسبی در خود آمریکا، پشتیبانی عمومی در ایران و این واقعیت که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و جناح تندرو بدیلی در برابر آن جز شعار دادن نداشتند، و همچنین پشتیبانی پنج کشور از گروه کشورهای شش‌گانه طرف مذاکرات با ایران − یعنی چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان – برجام توانست پابرجا بماند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد و رایزنی‌های فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سفر او به واشنگتن و دیدارش با قانون‌گذاران آمریکایی هم بی‌تأثیر نبود.

اکنون که مهلت ۶۰ روزه ترامپ به کنگره به پایان رسیده، رئیس جمهور آمریکا ۹۰ روز فرصت دارد که معافیت ایران از تحریم را امضاء کند. سپس یک مهلت ۱۲۰ روزه آغاز می‌شود. به یک معنا: تا اطلاع ثانوی که هنوز معلوم نیست کِی و به چه خاطر خواهد بود، همه ناچارند به توافق هسته‌ای تن دهند.

همزمان با این تحولات تد پو و ایلنا روز-لتینن، دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایران را متهم کرده‌اند که در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و ترابری از انصارالله یمن پشتیبانی می‌کند. این دو نماینده جمهوری‌خواه طرحی برای تحریم ایران پیشنهاد داده‌اند:

«آشوب فزاینده در یمن، نمونه‌ای دیگر از نقش مخرب ایران در خاورمیانه است. مقام‌های ایران باید به‌خاطر آشفتگی و جنگی که در یمن بدان دامن زده‌اند، پاسخگو شوند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.