رفتن به محتوای اصلی

داستان قتل داریوش و پروانه فروهر توسط عوامل میت ترکیه ؛ تخیل به سبک ترکیه ای
23.11.2017 - 19:46

داریوش و پروانه فروهر به دلیل حمایت از عبدالله اوجالان توسط ماموران ترکیه در تهران کشته شده اند!
متنی که لینک آن را میبینید مربوط به بازنشر گزارش روزنامه طرف ترکیه در
"تایم ترک" و متعلق به سال 2009 یعنی زمان اوج همکاری حزب عدالت و توسعه و جماعت خدمت فتح الله گولن است.
در آن زمان طی همکاری که تا سال 2011 و انتخابات دوره 24 مجلس ترکیه با شدت و حدت تداوم میابد ، شبکه گولن با استفاده از نفوذ خود در دستگاه قضایی و امنیتی اقدام به پرونده سازی و حذف لاییک های خطرناک از ارتش و سیاست میکند تا فضا را برای قدرت گیری هر چه بیشتر رجب طیب اردوغان فراهم سازد.
شبکه گولن طی چند فقره پرونده سازی چون پرونده های "ارگنکون" ، "بالیوز" و "پرونده جاسوسی نظامی در ازمیر" افسران و سیاستمداران لاییک را متهم به طرح ریزی کودتا بر علیه دولت اردوغان در قالب گروه های مخفی ارگنکون و بالیوز ( تبر) می نماید.
در پرونده ارگنکون ژنرال ایلکر باشبوغ فرمانده وقت ستاد مشترک ارتش ترکیه به عنوان متهم ردیف اول به حبس ابد ، ژنرال خورشید تولون به حبس ابد ، 3 تن از نمایندگان مجلس از حزب جمهوری خلق به حبس از 12 تا 34 سال ، تونجای اوزکان نماینده فعلی همان حزب در مجلس به حبس ابد و در مجموع 274 تن تحت عنوان عضویت در "ارگنکون" محکوم میشوند و بعضا تا سال 2014 (1393) نیز که جعلی بودن کلیت پرونده و تخیلی بودن کل داستان محرز میشود در زندان می مانند.
اما جعلی بودن برگه ها و ساختگی بودن پرونده چه زمانی محرز میشود؟
ساختگی بودن پرونده پس از آن محرز میشود که پس از فرود آمدن ضربه ای سخت بر پیکره نیروهای لاییک ترکیه طی این پرونده سازی ها آنها قدرت آلترناتیو بودن خود را تا حدود زیادی از دست میدهند و حال نوبت میرسد به سهم خواهی گولن از اردوغان در انتخابات مجلس دوره 24 در سال 2011.
تا آن سال به گفته آقای اردوغان شبکه گولن هر چه خواسته بود اردوغان در اعطایش درنگ نکرده بود اما در آن انتخابات گولن سهمیه 150 نماینده از فراکسیون حزب عدالت و توسعه را طلب میکند!
گولن که اردوغان را وامدار تمام عیار خود میداند و فکر میکند که عامل حذف لاییک ها از قدرت سیاسی پیروان و طرفداران او بوده اند حال زمان را مناسب می بیند تا قدرت خود را در درون عدالت و توسعه بسط و گسترش دهد اما اردوغان به بیش از 100 نماینده راضی نمیشود و بدین سان اختلاف شروع میشود که تا به امروز هم ادامه یافته است.
اما در روزهای اوج داستان ارگنکون در سال های 2008 و 2009 بلوک رسانه ای اردوغان-گولن از طرح هیچ اتهامی علیه متهمین پرونده خودداری نمیکنند و کار بدانجا میرسد که برای فرامرزی جلوه دادن حوزه عملیاتی آنان ، اعضای ارگنکون متهم به انجام قتل های سیاسی در ایران و روسیه نیز میشوند.
زمان زمانه آشتی گرایی اردوغان با کردها و مخالفت او ملی گرایی ترکی است ؛ پس چه سوژه ای بهتر از اوجالان و ربط دادن داستان به حمایت مقتولین ایرانی و روس به حمایت شان از عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان که در سال 1999 و در دولت لائیک بولنت اجویت بازداشت و به ترکیه بازگردانده شده است؟!
بدین سان داستان اینگونه رقم میخورد:
روزنامه طرف، چاپ ترکیه در خبری جنجالی، فاش کرده که سازمان تروریستی ارگنکن ترکیه، مسؤول قتل داریوش و پروانه فروهر بوده است.
بر اساس این گزارش، در هنگام جستجو در خانه مصطفی ازبک، رییس اتحادیه «ترک متال» نامه‌ای به دست آمده‌ است که در آن، مستقیماً‌ به دخالت ارگنکن در قتل فروهرها اشاره شده است.
ازبک به دلیل این که عضو سازمان تروریستی ارگنکون است تحت بازداشت قرار دارد. ارگنکن متهم است که قصد براندازی دولت ترکیه را داشته است. محاکمه هشتاد و شش متهم به عضویت در شبکه کودتا از اکتبر گذشته آغاز شده است. در بین این افراد ژنرالهای بازنشسته ارتش، روزنامه نگار و شخصیت‌های سیاسی دیده می‌شود.
نامه به دست آمده اشاره به آن دارد که ارگنکون در سال 1998 داریوش فروهر، وزیر اسبق کار ایران و همسرش را به همراه «گالینا واسیلیونا استراوویتووا»، نماینده مجلس روسیه به قتل رسانده است.
به نوشته روزنامه طرف، این نامه به دست یکی از افراد نظامی حزب با نام مستعار غفور نوشته شده. در ابتدای آن آمده است: «قابل توجه آقای مصطفی ازبک» و در ادامه کشته شدن سه نفر به دست ارگنکون روایت شده. این سه نفر فروهر و همسرش در ایران و «استاروویتووا» در روسیه هستند.
این ترورها بعد از اخراج عبدالله اوجالان، رییس حزب کارگران کردستان (PKK) از سوریه انجام شد. اوجالان در حال حاضر زندانی است.
در نامه آمده: «رییس گرانقدر ما مستعدترین تیراندازها را برای عملیاتی ضروری به ایتالیا فرستاد. در همین حین، استراراویتووا که با رییس گروه [اوجالان] تماس تلفنی داشت و به او کمک کرده بود کشوری برای پناهنده شدن پیدا کند از سوی پیوندهایی که از طرف خود رییس در اوکراین ایجاد شده بود کشته شد. فروهر، وزیر کار سابق ایران که تماس‌های مکرر او با اوجالان در حال بیشتر شدن بود، دو روز بعد از حضور رییس کشته شد. سپس رییس بسیار محترم ما به ایتالیا بازگشت.»
اوجالان که از سوریه اخراج شده بود ابتدا به روسیه و بعد به ایتالیا رفت. در آن جا ترکیه از مقامات ایتالیا خواست او را برای محاکمه به این کشور بازگردانند. تلاش‌های ترکیه برای استرداد اوجالان از ایتالیا به جایی نرسید و اوجالان سرانجام توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شد و به این کشور بازگشت.
استاراویتوا در 20 نوامبر 1998 در مقابل خانه‌اش کشته شد. فروهر و همسرش هم دو روز بعد در خانه با چاقو مورد حمله قرار گرفته و کشته شدند. در آن هنگام گفته می‌شد هر دو ترور از طرف نیروهای خودسر روسیه و ایران انجام شده است.
به نوشته این روزنامه ترکیه، سه فرد از روسیه قاتل استاراوویتووا شناخته شده و به 11 تا 23 سال زندان محکوم شدند و سه نیروی ایرانی هم به دلیل قتل فروهر اعدام شده و پنج نفر دیگر به حبس ابد محکوم گشتند.
روزنامه طرف می‌افزاید: «طبق این نامه دولت سایه ترکیه هر دو سیاستمدار را به دلیل تماس‌های تلفنی با اوجالان و پیشنهاد کمک به او کشته است. این نامه همچنین به نیازهای مالی سازمان تروریستی ارگنکون برای عملیات در ایتالیا، آلمان، لیبی و سودان اشاره دارد. قرار بود در این کشورها نیروها پول را بین 1459 نفر تقسیم کنند».
گفتنی است، پروانه و داریوش فروهر، عصر ۱ آذر سال ۱۳۷۷ در منزل شخصیشان واقع در محله فخرآباد تهران با ضربات چاقو به قتل رسیدند و جسدشان به نحو فجیعی مثله شد.
این قتل‌ها، سرآغاز پرونده‌ای جنجالی شد که قتل‌های زنجیره‌ای نام گرفت. در جریان این پرونده جنجالی، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، وزیر اطلاعات وقت دولت خاتمی از سمت خود استعفا داد.
دستگیری سعید امامی، مصطفی موسوی (کاظمی) و مهرداد عالیخانی، از مسؤولان وقت وزارت جمهوری اسلامی ایران، و خودکشی سعید امامی در زندان، از تبعات بعدی این پرونده معروف به شمار می‌رود.
در دادگاه برگزار شده برای متهمان این قتل‌ها، در نهایت ۱۸ متهم پرونده که البته سعید امامی در میان آن‌ها نبود، به حبس‌هایی از دو سال تا حبس ابد محکوم شدند.
قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده‌ها، مصطفی موسوی (کاظمی) و مهرداد عالیخانی را به اتهام آمریت در قتل داریوش و پروانه فروهر، به چهار بار حبس ابد محکوم کرد. محمود جعفرزاده و علی محسنی به‌ترتیب به اتهام زدن ۲۶ ضربه و ۲۵ ضربه کارد بر بدن داریوش و پروانه فروهر، به قصاص نفس محکوم شدند.
حمید رسولی، مجید عزیزی و مرتضی فلاح نیز به استناد معاونت در جرم، به دو فقره حبس ابد محکوم شدند. ابوالفضل مسلمی، محمد اثنی‌عشر، علی صفایی‌پور، مصطفی‌هاشمی و علی ناظری نیز به‌ترتیب به هشت، هفت، هفت، هشت، و دو و نیم سال حبس محکوم شدند.
اصغر سیاح و خسرو براتی، همکاری خود در این ماجرا را تکذیب کردند و گفتند که هنگام قتل فروهرها بیرون از خانه بوده‌اند.
............................................................
پینوشت: راستش امروز اول متن فارسی را دوستی در تلگرام برایم فرستاد که میدانی فروهر را هم عوامل سرویس اطلاعاتی ترکیه کشته اند؟! اول که خواندم با توجه به اینکه آن دوستمان بیشتر اوقات از آمدنیوز مطلب فروارد میکند ؛ گمان کردم باز #پسر_زم خودش یا ارباب ترکش چیزی زده و هذیانی سر هم نموده! بعد که رفتم در فضای رسانه ای ترکی سرچ کردم دیدم واقعا این هذیان گویی وجود داشته و 8 سال پیش خیلی هم روی بورس بوده اتفاقا!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

پیمان عارف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.