رفتن به محتوای اصلی

رایزنی‌ کردهای عراق برای اتحاد و کنار گذاشتن بارزانی از مذاکرات
24.10.2017 - 11:37

روزنامه الحیاة چاپ لندن در سایت رسمی خود با انتشار گزارشی اعلام کرد، کردها از طرح مشترک عراق و ترکیه برای رسیدن به شهرک و گذرگاه فیش خابور در مثلث مرزی عراق، سوریه و ترکیه به شدت نگران هستند. به ویژه که نیروهای پلیس فدرال عراق در راستای رسیدن به این شهرک که غالب ساکنان آن را مسیحیان کلدانی تشکیل می‌دهند، تلاش می‌کنند.
این روزنامه در ادامه نوشت، گذرگاه مرزی فیش خابور تنها نقطه ارتباط با سوریه از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق و تنها نقطه ارتباطی میان خاک عراق و ترکیه است.
الحیاة درباره بحران سیاسی موجود میان بغداد و اربیل نیز نوشت، رایزنی‌هایی در راستای اتحاد میان گروه‌های کرد که درخصوص توقف تنش‌های رسانه‌ای و اتهام یکدیگر به خیانت در طی روزهای اخیر به توافقی دست یافتند، در جریان است.
همچنین این روزنامه در ادامه نوشت، برخی محافل سیاسی اخباری مبنی بر شرط دولت مرکزی برای عدم حضور مسعود بارزانی در مذاکرات را منتشر می‌کنند و این خواسته از سوی احزاب اصلی در سلیمانیه از جمله اتحادیه میهنی کرد، جنبش تغییر، جماعت اسلامی و ائتلاف دموکراسی و عدالت و نسل جدید مطرح است.
روابط میان بغداد و اربیل در پی برگزاری همه‌پرسی از سوی این اقلیم در سپتامبر گذشته دچار تنش شد و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مجبور به در پیش گرفتن اقداماتی از جمله توقف پروازهای بین المللی در دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه و درخواست از اقلیم برای تحویلتمامی مدیریت گذرگاه‌های مرزی زمینی شد.
العبادی در اکتبر جاری به نیروهای امنیتی عراق دستور داد کنترل استان کرکوک و مناطق مورد اختلاف با اربیل در دیالی، صلاح الدین و نینوا را در دست بگیرند، به این ترتیب نیروهای پلیس فدرال در تمامی این مناطق مستقر شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آتوسا نجف لوی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.