رفتن به محتوای اصلی

چرا وزیر فئودال عربستانی میهمان اختصاصی چریکهای «انقلابی» آنارشیست/ «کمونیست» روژاوا شد
22.10.2017 - 13:41

السبهان، سفیر پیشین عربستان سعودی در عراق بود که با عنوان «عنصری نامطلوب» از بغداد اخراج شد و اکنون به مرد ماموریت های دشوار تبدیل شده و از افراد نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است که پادشاه عملی عربستان سعودی به شمار می‌رود و از این روست که انتخاب السبهان برای این ماموریت، بی حساب و کتاب نیست.

اسباب و علت های این سفر و پیامی که عربستان درصدد ارسال آن به ایران، ترکیه و دولت سوریه است، مختلف است که می توان در موارد زیر خلاصه کرد.

نخستین علت این سفر ممکن است تلاش عربستان برای بازگرداندن 50 تبعه عربستانی است که در صفوف داعش می جنگیدند و تسلیم نیروهای سوریه دمکراتیک شدند که پس از آزادی شهر رقه بر آن تسلط یافتند. کشورهای غربی چون انگلیس و فرانسه نیز برای استرداد اتباع خود به این منطقه نماینده اعزام کرده‌اند.

نکته دوم درباره این سفر، پیامی است که عربستان به ترکیه و ایران می دهد، با این درون‌مایه که عربستان سعودی (وهابی فئودالهای ضد زن) از کردهای فمینیست و انقلابی و آنارشیست و دیگر فدائیان امپریالیسم تحت عنوان نیروهای سوریه دمکراتیک که بر رقه تسلط یافته اند و مورد حمایت هوایی و زمینی آمریکا هستند، حمایت می‌کند.

سومین نکته درباره انگیزه و اهداف این سفر ممکن است ایجاد پل های ارتباطی با قبایل سنی مذهب در منطقه رقه و اطراف آن باشد و دیدار ثامر السبهان با اعضای شورای مدنی محلی و روسای عشایر و نیز احمد الجربا، رئیس پیشین ائتلاف ملی سوریه، گویای این امر است.

چهارمین هدفی که این سفر می تواند داشته باشد حمایت از راهبرد اعلام شده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران و حمایت آن از تروریسم و ایجاد بی ثباتی برای منطقه، می تواند باشد.

پنجمین هدفی که این سفر می تواند داشته باشد تلاش عربستان برای ایفای نقش در سوریه جدید تحت پوشش بازسازی و استفاده از برگه کردهااست؛ زیرا پس از فروپاشیدن مخالفان سوریه با دو شاخه نظامی و سیاسی، برگه کردها اکنون عنوان قوی ترین برگه برای رویارویی با دو کشور ترکیه و ایران است.

به نظر مي رسد که مقامات عربستان سعودي براي رويارويي با ايران و ترکيه که در بحران خليج فارس از قطر حمايت مي‌کنند، تصميم گرفته اند از کردها حمايت کنند؛ به اين معنا که راهبرد آمريکا را در منطقه در پيش گيرد که عليه ايران عمل و براي کاستن از نفوذ و موفقيت هاي آن در سوريه و عراق تلاش مي‌کند.

اگر درباره اين نکته تأمل‌کنیم که جنگ آينده ارتش سوريه ممکن است براي تسلط به رقه با نيروهاي گروه سوريه دمکراتيک باشد، در آن صورت سفر وزير سعودي به شهر الرقه و ديدار با کردهاي اين گروه معنا پيدا خواهد کرد.

 

به هر حال، به‌طور مشخص معلوم نيست که ثامر السبهان و حکومت عربستان سعودي به همراه آمريکا به دنبال چه چيزي در الرقه هستند، اما درهرصورت طرحي خطرناک خواهد بود که ترکيه، ايران و سوريه به صورت مستقيم يا غير مستقيم به آن واکنش نشان خواهند داد و اين پرسش مطرح مي‌شود که آيا عربستان سعودي که اکنون غرق در جنگ يمن است و متحدانش در سوريه دچار شکست و گسست شده اند، توان مقابله با اين واکنش‌ها را خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
مجله هفته

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.