رفتن به محتوای اصلی

ایران در حال تجهیز خود در برابر جنگنده استیلت است
20.10.2017 - 13:29

در این گزارش آمده است: «در آگوست ۲۰۱۷ انستیتوی انجمن میچل نیروی هوایی آمریکا گزارشی را منتشر کرد که در آن بر اهمیت استفاده از توانایی‌های جنگنده‌های ' استیلت' در نیروی هوایی کشور اشاره شده بود.

این گزارش می‌گوید جنگنده‌های استیلت، یا همان گریز از ردیابی توسط دشمن، دارای یک توانایی ویژه در جنگ‌های مدرن هوایی است که هم‌اکنون و هم در آینده می‌تواند در نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد.

این گزارش می‌افزاید که سیستم و ساختمان این هواپیماها آنها را از ردیابی رادارها به دور نگه می‌دارد و قابلیت ادامه نبرد و بازگشت سالم به پایگاه‌ها را افزایش می‌دهد. سرعت خارق‌العاده این جنگنده‌ها همراه با توانایی پرتاب موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین آنها مزیت دیگری برای استفاده از آنها در مقابل نیروی هوایی و ضدهوایی دشمن است.

به گفته این گزارش، «جای شگفتی نیست که دشمنان بالفعل ایالات متحده آمریکا بطور شدید و بی‌وقفه در حال توسعه دفاع ضدهوایی خود برای مقابله با این جنگنده‌ها هستند، بویژه ایران.

اما نگرانی از آنجا آغاز می‌شود که واقعیت این است که سرنخ توسعه دفاع ضدهوایی ایران برای مقابله با استلیت‌ها به ارتش جمهوری خلق چین می‌رسد. این همکاری نظامی ۱۰ سال پیش آغاز شده است و اکنون به مرحله پیشرفته خود رسیده است».

به گفته این گزارش، در نیمه اول دهه ۲۰۰۰ میلادی سیستم‌های رادارهای نیروی هوایی ایران توانایی ردیابی جنگنده‌های اسرائیلی و آمریکایی در فضای کشور را نداشت و در این دوران این دو کشور پروازهای تجسّسی بسیاری را بر فراز خاک ایران بدون هیچگونه ردیابی از سوی ایرانی‌ها انجام داده‌اند.

تا جایی که در برخی موارد هواپیماهای مسافربری ایران متوجه حضور این هواپیماهای تجسّسی می‌شده‌اند و اخطار می‌داده‌اند.

گزارش می افزاید: «با این حال، ایران باتوجه به حمله نظامی آمریکا به عراق و افغانستان در زمینه دفاع ضدهوایی خود سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است و چینی‌ها در ردیف اول بهره بردن از منافع این قراردادهای نظامی بوده‌اند که توسعه دفاع ضدهوایی در مقال استیلت هم بخشی از آن بوده است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
خبرنامه گویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.